VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 70998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #60 skrivet: april 07, 2017, 11:58:21:21 »
Står bredvid grävningen nu. Sjukt nervös men försöker vara lugn. Det är väldigt stenigt och hårt. Inget berg i sikte, men stenblock i drivor. Firman jag anlitat hanterar sprängning om det blir alltför stora block som inte kan lyftas bort... men detta vill jag ju undvika. Bara vänta och se. Det ska nog gå bra detta. Häftigt när han får loss ett riktigt stort block.

Poolgiganten

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #61 skrivet: april 08, 2017, 18:04:25:25 »
Gårdagen gick bra. Grävningen blev nästan klar. Det var framför allt transport av schaktmassorna som var lite flaskhals. Det går snabbare för grävaren än för lastbilen. Här är en bild på hur långt vi kom. Vädret var strålande. Jag gjorde inte mycket mer än att servera cola och njöt (ALLTID kul att se på när andra jobbar O0).

Grävmaskinisten såg lite sorgsen ut i blicken när han sa att det var väldigt hårt och stenigt i början. Han är ju en vän till mig och kunde väl se framför sig att jobbet skulle bli mer omfattande än vad han lovat och offererat. Men så gick det snabbare och mindre sten. Han började gräva på stenigaste stället. Så sen blev han muntrare när han märkte att det gick smidigare.

Idag när vi vaknade så kunde jag upptäcka att vattnet stigit en del under natten. Vet inte exakt hur man gör och tänker här... men det löser sig väl antar jag.

Sen så ställde jag mig lite i garaget under eftermiddagen och limmade ihop ett par rör. Lånade lite verktyg av en VVS-vän och så köpte jag färdiga servetter för att torka av rören. En hel del rör har jag redan kapat med såg. Polaren sa att det var lugnt bara jag såg till att blåsa dem på eventuella plastflisor, men så tyckte han att jag kunde använda hans rörkap på de sista. Det var ganska trevligt att stå och limma. Hoppas att detta ska hålla.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #62 skrivet: april 11, 2017, 18:48:46:46 »
Gropen är grävd men nu verkar det som att påskvädret inte riktigt vill samarbeta. Tanken var/är att pumpa bort vattnet som finns i gropen, lägga markduk, makadam, padda, sätta dräneringsrör, brunn med pump samt lägga ut isolering och armering under påskhelgen. Det är 4 viktiga poolarbetardagar och en hel del jobb som jag inte gärna missar!

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #63 skrivet: april 11, 2017, 19:34:07:07 »
Gropen är grävd men nu verkar det som att påskvädret inte riktigt vill samarbeta. Tanken var/är att pumpa bort vattnet som finns i gropen, lägga markduk, makadam, padda, sätta dräneringsrör, brunn med pump samt lägga ut isolering och armering under påskhelgen. Det är 4 viktiga poolarbetardagar och en hel del jobb som jag inte gärna missar!

Snackade med grävaren. Han skulle försöka se till att jag fick makadam och en liten lastare till helgen så att jag kan greja så mycket som möjligt som vädret tillåter. Hoppas det går vägen.

Kopplade av några minuter med lite fler rör som limmades i garaget nu på kvällen.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #64 skrivet: april 13, 2017, 18:51:41:41 »
Idag fick jag hem en stor hög med makadam samt låna en pump och en minilastare. Lastare har jag tidigare kört massor *host* *host*. Nej det har jag ju aldrig gjort tidigare men kul är det. Känner mig ju inte direkt som någon kung bakom spakarna men det är ju bara att köra på ändå. Nu under kvällen körde jag dels lite med lastaren samt tömde jag så mycket som möjligt av vattnet i gropen. Imorgon blir det så mycket jobb som vädret tillåter. Men tanken är väl att nästa steg är att få markduken på plats och ner med allt grus i gropen och jämna av. Och då blir det biiildeer!

Åh. Det kan ju faltiskt vara intressant för någon annan att veta att lastaren har jag fått hyra billigt av anläggningsfirman. Der var även av dem som jag lånade pumpen. Det är alltså en god vän till mig som driver firman. Jag har faktiskt aldrig ens kört en pump av detta slag. Var lite krångligt att få den platta dräneringsslangen att ligga fint och utan veck, samtidigt som pumpen stod ordentligt och hade tillräckligt med vatten för att få ordentligt sug. Frugan fick hjälpa lite. Resterande vattenpölar, som jag inte lyckades suga upp antar jag får vara som de är.
« Senast ändrad: april 13, 2017, 19:01:48:48 av dloow »

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #65 skrivet: april 14, 2017, 10:51:06:06 »
Nu är markduken på plats och allt grus i gropen. Tog väl ungefär ett par timmar. Blir ett träningspass att sprida ut och jämna av alltsammans sen. Det var nätt och jämnt att jag hann göra det innan snön kom. Kändes som att vädret verkligen inte ville vänta på sig. SMHI hade sagt kl 15 igår, men imorse var det ändrat till kl 11. Men redan runt kl 9 började lite småsmulor ramla ner. Sen bara ökade och ökade snöfallet.

Om ni är intresserade av att se mer bilder så finns vi på instagram. Ni hittar oss på https://www.instagram.com/loowsbyggerpool/

 :)
« Senast ändrad: april 14, 2017, 15:03:35:35 av dloow »

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #66 skrivet: april 15, 2017, 00:17:12:12 »
Med skyffel, skottkärra och snösläde fick jag ut nästan allt grus innan det blev mörkt. Imorgon fortsätter vi med att jämna till, kanske padda och mäta höjd och bottenmått. I bästa fall ligger poolstommen och armeringen på plats innan kvällen. Få se om jag kan få hem paddan bara...

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #67 skrivet: april 15, 2017, 07:37:12:12 »
Skall det inte vara någon dränering av gropen samt dräneringsbrunn?
(Jag har inte lusläst alla poster, så det kanske står där redan)

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #68 skrivet: april 15, 2017, 09:26:20:20 »
Skall det inte vara någon dränering av gropen samt dräneringsbrunn?
(Jag har inte lusläst alla poster, så det kanske står där redan)

Jo då. Vänta och se så kommer de på plats.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #69 skrivet: april 15, 2017, 19:14:49:49 »
Dagen har inte  flutit på smärtfritt direkt och vi står och kliar oss i lite i huvet, så jag tänkte höra mer er lite mer erfarna poolbyggare här inne:
Vad har ni använt er av för utrustning för att se till att makadamen är plan och jämn? Förutom en padda så klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag