VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sätta packning vid lampa, inlopp och bräddavlopp- efter att linern satts?  (läst 2028 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mixe

Jag har just satt en ny liner på min Folkpool 8x4 och fick just syn på innerpackningarna för lampa, inlopp och bräddavlopp som jag glömt sätta fast innan. Sjukt klantigt och korkat och allt, men nu måste det u lösas.

Kan jag skära hål i linern utan att skruva dit ramarna och pilla in packningarna bakom duken? Eller riskerar jag att linern rivs upp (fasa!!) när jag skär hålen?

Eller skall jag, som jag tänkt, skruva dit ramen först, sen skära hålet (så att det inte finns någon dragkraft i linern. Kanske även stärka upp med lite silvertejp), sen lossa ramen igen och pilla in innerpackningen?

Eller finns det någon annan lösning?


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

Ditt sista alternativ lät bra. Ram skära ta bort ram.

Är du säker på att det ska vara en pack ing på insidan?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

Jag har just satt en ny liner på min Folkpool 8x4 och fick just syn på innerpackningarna för lampa, inlopp och bräddavlopp som jag glömt sätta fast innan. Sjukt klantigt och korkat och allt, men nu måste det u lösas.

Kan jag skära hål i linern utan att skruva dit ramarna och pilla in packningarna bakom duken? Eller riskerar jag att linern rivs upp (fasa!!) när jag skär hålen?

Eller skall jag, som jag tänkt, skruva dit ramen först, sen skära hålet (så att det inte finns någon dragkraft i linern. Kanske även stärka upp med lite silvertejp), sen lossa ramen igen och pilla in innerpackningen?

Eller finns det någon annan lösning?

Inloppen är ju överjävliga att få dit. Det blir så litet hål i linern att man inte kan jobba igenom det och packningen är stor. Går det inte att hänga av linern och peta dit packningarna för inlopppen?

Dom andra tror jag det funkar med ramen, eventuellt att man får börja med nåt mindre hål i mitten för att lokalisera skruvhålen.

Utloggad Mixe

Ja, inloppen blir jobbiga. Men jag har försökt få ut linern ur listens grepp, och det är omöjligt. Så jag kan inte hänga av den.

Jag tänker att jag sätter lite dubbelhäftande tejp på stället där innerpackningen skall sitta (bakom duken), och sen pillar fast den på det.

Utloggad fredrikm

Råkade ut för liknande problem vid installation av min pool  (inloppen), skyller på bristfällig instruktion som hänvisade till en annan sorts packning än den jag fick med  :D

Hur som helst så var mina packningar försedda med självhäftande tejp så jag band ett snöre i ett av hålen för packningarna ifall man skulle slinta och tappa ner packningen bakom linern.
Skar ut hålet vid inloppet och pillade dit packningen, skruvade allt på plats och det blev tätt.

Mysigt att göra detta i 10 grader vattentemp till magen :)
Thermopool 7x4 med roman trapp , pooltak

Utloggad Mixe

Suveränt, precis vad jag skall göra. Komplett med 10 grader och allt. Men hur gjorde du hålen? Skar du upp dem utan att ha satt dit ramen först eller satte du dit den först?

Utloggad Mixe

Asch, jag satte dit ramen först och det var rätt bra. Då kunde jag haka på innerpackningen på skruvarna innanför linern, sen styra in dem i hålen. Lätt och bra. Men kallt.

Utloggad Fredde-Gbg

Asch, jag satte dit ramen först och det var rätt bra. Då kunde jag haka på innerpackningen på skruvarna innanför linern, sen styra in dem i hålen. Lätt och bra. Men kallt.

Gjorde samma sak med vatten till pungen för ett par veckor sen. Två lampor, jetswim, skimmer, två inlopp. Men jag var förvånad över vattentemperaturen, på bara ett dygn had den stigit från kommunalvatten-kallt till 16 grader. Det var värst dom den första timmen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan