Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pyttetomt, men vill ha pool  (läst 20098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #10 skrivet: augusti 07, 2009, 17:19:23:23 »
En rund  pool 4.5m (max 5m, finns i djup 1.2-1.5m) tror jag skulle funka bäst hos er.  En ovanmark kan man delvis eller helt gräva ner. Den runda formen ger även även mest yta runtomkring o mindre rasrisk mot grannar o allmäning.

Ett annat alternativ är ju ett spabad som man även kan utnyttja på vintern :) (krävs väl inget bygglov för dessa <dontkn>)

Håller med aromata att kolla ifall det krävs bygglov + granngodkännande.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #11 skrivet: augusti 07, 2009, 18:35:50:50 »
Om en pool känns viktig så skulle jag i ert ställe faktisk funderat på att flytta och få en riktigt tomt.
Vad ni än gör nu kommer aldrig betala igen sig samt att ni kommer aldrig kunna få den här riktiga poolkänslan.

Utloggad mariamed4

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #12 skrivet: augusti 07, 2009, 18:46:23:23 »
Problemet är att vi sitter i det här huset de närmsta 4,5 åren iat och vi trivs enormt bra i området. Jag börjar plugga i höst och det är inte läge då att flytta. Granngodkännande har vi utan problem. bygganmälan är allt som behövs enligt kommunen.
Syftet är att barnen ska ha nånstans att bada/leka på sommaren och att det ska fungera för oss vuxna också att svalka av oss. Vi är inte intresserade av att simma längder. Just nu lutar det nog åt en ovanjordspool ändå.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #13 skrivet: augusti 07, 2009, 19:03:50:50 »
Då skulle jag satsa på en intex pool 457cm, mest prisvärda alternativet för er. Finns flera nöjda poolägare till de poolerna på forumet. Nu är det också många som har 50% rea på dessa typer av pooler på många stormarknader etc.

Den behöver inte grävas ner o ni hinner känna på hur det är att ha pool tills dess att ni så småningom letar efter annat boende o kanske en annan typ av pool.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Fia

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #14 skrivet: augusti 07, 2009, 19:10:22:22 »
Har ni fått henne att flytta nu?? ??? Hon ville ju bara ha råd med pool.

Klart ni ska satsa på pool där ni bor. Ronsons första råd tycker jag låter bra. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad mariamed4

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #15 skrivet: augusti 07, 2009, 19:26:10:10 »
Vi har en mindre variant med uppblåsbar kant (266*76 cm om jag minns rätt) Vi vill ha pool på riktigt. Jag kikar på massor av ovanjordspooler, men det är ju en hel djungel därute. Och en hel del verkar inte hålla måttet av vad jag kan se på diskussionerna.
Enda som jag bekymrar mig över just nu är avlopp. Hur sjutton gör man med det?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #16 skrivet: augusti 07, 2009, 20:10:34:34 »
Backspola kan du göra ut på gräsmattan i eller skapa en anslutning till dagvattnet på huset. Det går att ordna via en 10m flatslang som man kan flytta runt lite för att sprida vattnet på gräsmattan. Nästan alla ovanmarkspooler har kvar 75% av vattnet under vintern.

Vill inte få dig att flytta, bara att spendera era pengar på ett så vettigt sätt som möjligt om du nu skall börja plugga :)

Vad har ni för budget för detta projekt?!? Det kan också hjälpa oss guida/tipsa er i rätt riktning.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad mariamed4

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #17 skrivet: augusti 07, 2009, 20:27:00:00 »
Helst runt 50 000:-, men det finns marginaler. Fast de 166000:- som drömpoolen hos folkpool skulle gå på finns det inte marginaler till. Jag förstod hur du menade med att köpa hus med bättre tomt. Nu sitter vi dock med detta hus och denna tomt. Det är som det är, men vi trivs iaf.  :)

Utloggad utopiazz

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #18 skrivet: augusti 07, 2009, 20:50:49:49 »
Om ni vill gräva så tror jag det som skulle passa bäst estetiskt är en oval pool. Det ger lite balans åt ytan som är lite svår eftersom det är ganska trångt. Även en rund skulle nog kunna fungera men den skapar fler ytor som är svåra att använda. Oavsett format så tror jag det är en miss att placera den för nära avgränsningslinjerna (tomtgräns, förråd etc).

Jag tog mig friheten att rita in en pool i din bild. Inte skalenligt men jag skulle tro att en oval pool som är 4*6,5m eller däromkring skulle vara det mest optimala. Nettopool har en variant som är lite mindre 3,7*6,2m fast jag tror fler har samma eller liknande format.

Sen kan ni kanske fundera på hur mycket ni vill/kan gräva. Det går ju att gräva ner hela eller delar av en pool. Eftersom ni redan har en altan så skulle ett steg upp eller ner kanske göra att yran blir mer "levande"


Utloggad mariamed4

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #19 skrivet: augusti 07, 2009, 21:31:16:16 »
Vad fint det blev med pool.  <sol> Jag är nöjd. Jag vill helst ha oval, maken vill ha rund. Vi ska försöka komma överens innan det är dags att börja gröva. Eftersom vi även måste gräva upp runt huset (3 sidor då) så kommer verandan åka och då har vi möjlighet att skapa ett helt däck i samma nivå. Vi funderar på att göra så att poolen sticker upp en bit och bygga ett par trappsteg från trädäcket upp till den.
Jag har kikat lite på Nettopool även swepool, folkpool, JoF, poolkungen, ecopool mfl. Det är en hel djungel ju. Hur kan ett så litet land ha så många olika företag som säljer pooler? <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan