VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Theater spa Balboa Värmer inte?!  (läst 2532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dunderbalken

Theater spa Balboa Värmer inte?!
« skrivet: december 25, 2018, 20:27:53:53 »
God kväll allesammans!

Precis köpt ett begagnat spabad utav min bror. Fyllde på vatten och kopplade på allt.
Började med ynka 6grader som sedan klättrat upp till 32 och där stannat.
Tempen är satt på 40, vilket är max.

Tyvärr har han stått och tuggat på 32 grader nu i totala 3 dagar.

Fick med en extra styrenhet med ny elpatron ¨hela röret¨ som jag bytte imorse men utan resultat! Ingen aning vart jag skall börja felsöka. någon som har varit med om liknande

Panelen står på STD och cirkulationspumpen är i drift hela tiden.

Hjälp ?!?!  :-\

styrenhet : Balboa GS523DZ
värmare:    3.0kw
Panel:        Balboa VL801D

God fortsättning

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Theater spa Balboa Värmer inte?!
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2019, 23:10:51:51 »
Felsökning förutsätter ju elkunskaper och har du inte det lär du behöva hjälp av en elektriker eller en spatekniker. Värmaren värmde ju tydligen upp vattnet till 32 grader, så det låter ju inte som om det vore något fel på själva värmaren - vore det så så skulle ju temperaturen sjunka nu i stället. Någonting i temperaturregleringen eller termostaten måste ha något fel. Cirkulerar vattnet ok ? Vid dålig cirkulation,t.ex. igensatta filter, så kan ju temperaturen vara 40 grader inne i värmaren medan själva badet håller 32.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Theater spa Balboa Värmer inte?!
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2019, 08:16:08:08 »
Försök utreda hur  mycket effekt värmaren verkligen drar när den är igång, styrningen kan ju vara delvis defekt så den bara går på deleffekt. (om den har effektsteg)
Det kan ju också vara så att den "Nya elpatronen" inte är ny utan har samma fel som den som satt där.
Jag skulle först och främst titta på matningen till elpatronen och sedan ohmmäta de olika stavarna i elpatronen (om det är flera separata värmestavar).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Mickael Laine

  • Gäst
Mickael Laine
SV: Theater spa Balboa Värmer inte?!
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2021, 21:36:43:43 »
Hej!

Löste du problemet?
Jag har likadant system med ett likadant problem.

Med vänlig hälsning, Micke

Utloggad Christiansson

SV: Theater spa Balboa Värmer inte?!
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2021, 21:17:52:52 »
Hej. Jag har liknande problem. Startade på 12 grader vid lunchtid och nu, kl 21, är det bara 15 grader. Helt ny värmeelement monterat. Pumpen fungerar, indikatorlampa för ”heat” lyser. Kan det vara luftficka? Har försökt köra med jeten flera gånger men det hjälper inte.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan