Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump  (läst 3699 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thorsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kisa
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Poolvärmepump
« skrivet: februari 21, 2016, 14:23:45:45 »
Har köpt en Poolvärmepump av märke HydroPro 10 till våran pool. I manualen till poolvärmepumpen står det att cirkulationspumpen ska kopplas in i poolvärmepumpen. Men vad spelar det för roll om jag har separat ström till dom båda? Kan jag stänga av endast poolvärmepumpen ändå om jag bara vill ha cirkulationspumpen igång? Funkar det att dammsuga poolen med både cirkulationspump och Poolvärmepump igång?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2016, 14:54:11:11 »
Nu är jag ingen expert men så mkt vet jag att poolpump pumpar vatten och det innebär att den del pumpar den även genom värmepumpen innan det går tillbaka i poolen :)
Separat ström ?? dom kan ju inte dela på på strömmen ... antar att du menar att de har separat huvudbrytare så att du kan koppla i från dem separat ?
Du kan o måste kunna stänga värmaren ! det normala är ju att man har igång cirkulationen längre än vad man ha värmen på , tex tidig vår eller höst innan tempen sjunker under 10 grader i vattnet.
Jag du kan dammsuga ! allt vatten som du dammsuger går ju först in i filtret !

Utloggad Erica

SV: Poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2016, 22:33:38:38 »
Vid "vanlig" dammsugning, i filtreringsläge, kan du köra poolvärmepumpen som vanligt. Vattnet går ju efter filtret ut genom värmepumpen och åter till poolen. Men dammsuger du till avlopp, "waste"-läge, som man ibland gör om man t.ex. har massor av skräp som ligger på botten, så måste värmepumpen stängas av alternativt att den kommer att självstanna. Den blir ju inte av med sin värme, eftersom inget vatten återcirkulerar till poolen. Samma sak gäller under pågående backspolning av filtret eller om filtersystemet av någon anledning måste stängas av helt.

Varje enhet behöver ju sin egen strömmatning. Att lägga dem på samma säkring kan fungera men du får ju kontrollera så att den inte överbelastas. Eftersom du tydligen har en ovanmarkspool så är väl effekterna dock inte så höga och troligtvis är båda aggregaten enfas. Är ett enfas och det andra trefas skall du absolut inte blanda ihop deras matningar.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2016, 10:53:11:11 »
Hej,
Din VP har säkert anslutning för att styra cirk-pumpen, tror min VP har det också.
Kan tänka mig att anledningen är när du sätter tidsschema i VP när den ska gå så startar den Cirk-pump också, då den även behöver gå för att VP ska kunna gå igång och ha flöde genom sin krets.

Jag använder inte den funktionen. Jag har satt ett tidrelä på Cirk-pump som startar 5 min innan VP startar och stoppar 5 min efter VP:n stoppar. Jag vet att vissa skippar att ställa in tidsschema i VP som jag har gjort och låter flödesvakten i VP styra start och stopp. Men enligt vissa ska inte de vara bra att använda flödsesvakten till daglig styrning utan den är bara till som skydd OM cirkulationen till VP av någon anledning skulle bli för lågt.

När det gäller dammsugning av poolen gör jag inget med VP:n, utan jag har båda igång som vanligt utan problem.

I mitt fall med separat matning till Cirk-pump är det ju inga problem att endast starta Cirk-pump. Väljer du att koppla in Cirk-pump till VP:n så vet jag inte, möjligtvis kan man via manöverpanelen välja att starta Cirk-pump utan att VP:n är igång.

Med vänlig hälsning
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag