CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: tjocklek på acrylskivor och glasfiber  (läst 2691 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engans

tjocklek på acrylskivor och glasfiber
« skrivet: maj 02, 2016, 19:13:16:16 »
det är mycket prat om acrylskivor och glasfiber förstärkningen är mer eller mindre på olika spa.
så min fråga är hur tjock är en ok acrylskiva för spa.
samt hur tjock bör glasfiber förstärkningen vara på ett bra spabad.

Poolgiganten

Utloggad Engans

SV: tjocklek på acrylskivor och glasfiber
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2016, 15:55:09:09 »
jag har mailat viskan och frågat vad dom använder bara som referens och jag fick ett otroligt långt och utförligt svar som va väldigt intressant läsning.
men kort är att dom använder 4,7mm akryl. och dom använder inte glasfiberförstärkning utan en pur förstärkning som är lika bra som välgjord glasfiberförstärkning. dock är den lättare att få bra än glasfiber som är svårt om man inte kan och gör rätt. pur förstärkningen sprutas på med en robot.
dock har dom från i år börjat använda en 7mm akryl som är 50% akryl sen abs plast. sen förstärkningen på det.

Lassepunk

  • Gäst
Lassepunk
SV: tjocklek på acrylskivor och glasfiber
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2016, 00:10:34:34 »
Ja viskan gör så nu då dom har haft stora problem med att kanterna sjunker på flera bad och gör att locket inte sluter tätt.
Så vi får hoppas på att denna åtgärd gör att deras bad inte deformeras längre.....

Utloggad Engans

SV: tjocklek på acrylskivor och glasfiber
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2016, 00:12:24:24 »
enligt viskan har andra börjat med detta med. alla som använder lucite.
t.ex hot spring.
men johan på viskan verkar fantastiskt trevlig och han absolut inte döljer något om produktionen helt öppen vad dom gör och hur och alla är välkommen till deras fabrik om man vill.
så jag lärde mig massor av hans riktigt långa utförliga svar.

Utloggad Telekiter

SV: tjocklek på acrylskivor och glasfiber
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2016, 09:28:36:36 »
Ja viskan gör så nu då dom har haft stora problem med att kanterna sjunker på flera bad och gör att locket inte sluter tätt.
Så vi får hoppas på att denna åtgärd gör att deras bad inte deformeras längre.....

De har även monterat in stöd/stöttor (stämp) under sittsarna som för ner lasten direkt på botten, dvs direkt ner på grundläggning av badet.

/Urban.

Mikael Eriksson

  • Gäst
Mikael Eriksson
SV: tjocklek på acrylskivor och glasfiber
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2020, 09:19:28:28 »
En lite uppdatering, nu 2020 så änvänder Viskan ca 4,5mm akryl med en top beläggning av ABS på knappt 1 mm ( Fysiskt kollat o mätt ), sen en PUR armering på baksida på ca 10 mm som även är till vis del isolerande, det är dock inte traditionell låg densitets skum som man normalt tänker på när man pratar om PUR , det är en högdensitet / kompakt som sprutas på och har stabiliserande funktion.

Utloggad Lassse

SV: tjocklek på acrylskivor och glasfiber
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2020, 21:26:45:45 »
Men dom har fortfarande problem med bad som spricker....

Utloggad Telekiter

SV: tjocklek på acrylskivor och glasfiber
« Svar #7 skrivet: januari 17, 2020, 13:08:45:45 »
Men dom har fortfarande problem med bad som spricker....

Någon teori om varför det är så? Något som görs på fel sätt när skalen pressas (presstid, temperatur, tid efteråt för avkylning, kombination med förstärkning, för lite stöd för skalet osv osv)???

Har de mer problem än andra tillverkare som har den typ av material i sina skal?

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag