VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Det här med klorpuckar...  (läst 18814 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Det här med klorpuckar...
« skrivet: augusti 04, 2015, 10:30:42:42 »
För några dagar sedan så slängde jag i mitt livs första klorpuck och nu när den är upplöst  så är värdena bra. Sen då? Ska jag alltid ha en puck som ligger i skimmern eller ska jag bara slänga i en vid behov?

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Det här med klorpuckar...
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2015, 11:37:32:32 »
Jag har alltid en klorpuck i skimmern, men jag river bara upp hörnen på plasten, så det tar längre tid för pucken att lösas upp, annars får jag för höga värden.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Det här med klorpuckar...
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2015, 22:10:02:02 »
Jag har alltid en klorpuck i skimmern, men jag river bara upp hörnen på plasten, så det tar längre tid för pucken att lösas upp, annars får jag för höga värden.
Tack för svar!
Hur lång tid tar det innan en puck blir upplöst om du låter den ligga kvar i plasten?

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Det här med klorpuckar...
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2015, 22:16:32:32 »
Tar väl ungefär en vecka. Om jag tar av plasten är den borta på 2-3 dagar.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Det här med klorpuckar...
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2015, 22:18:39:39 »
Så där ja. Nu slängde jag ner en puck som fick ligga kvar i plasten som fick ett hörn bortslitet  :-)

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Det här med klorpuckar...
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2015, 22:25:54:54 »
Vet inte om det spelar någon roll, men jag river av två hörn för att skapa gennomströmning, utan att jag vet om det blir någon större skillnad.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Thermojito

SV: Det här med klorpuckar...
« Svar #6 skrivet: augusti 24, 2015, 22:03:08:08 »
Är det någon som verkligen lyckas att få en "optimal" klornivå med klorpuckar???

Om jag klipper av två diagonala hörn på påsen så att pucken nästan trillar ur så får jag efter 1 dygn (lagd i silhinken under skimmerpåsen) bara 0,1 i fritt klor.

Klipper jag av 3 hörn så får jag fortfarande 0,1....ställer jag pucken i samma påse på högkant med hålen uppåt och nedåt så är det FORTFARANDE 0,1....

Men tar jag av påsen helt får jag mellan 2,5 och 2,8 underst i silkorgen.... och pucken är slut på typ 3dgr och inget av det känns "bra".

Erik N testade med plastburk: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg60891#msg60891 som han istället ställde på "breddavloppsgolvet bredvid silkorgstoppen" men skrev senare ngt om att det hade behövts färre hål?

Är det jag som har för höga förväntningar att jag ska kunna pricka typ 0,7-1,0 med Folkpools långverkansklor-puckar, eller gör jag bara fel...???

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Det här med klorpuckar...
« Svar #7 skrivet: augusti 24, 2015, 22:09:49:49 »
Min burk tycker jag fungerade relativt bra, men jag hade som sagt för många hål i den. Pucken löstes upp för snabbt.

Nu har jag en klorautomat (rymmer ca 8-10 puckar, kommer inte ihåg exakt) och för mig (peppar peppar) har det fungerat bra. Hade lite tendens till halka i poolen häromdagen, gjorde då klorchock för jag vet att senast jag mätte hade jag på gränsen till för mycket bundet klor. Mätte aldrig klorhalten, men är övertygad om att jag hade för lite.

Har inte kollat om puckarna är slut i klorautomaten, tänker hur som helst inte fylla på med fler i år (fyllde en gång i början av säsongen) och kör resterande tid med klor i bräddavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad hydrofobia

SV: Det här med klorpuckar...
« Svar #8 skrivet: september 29, 2015, 21:12:57:57 »
Jag använder Bayrols klorpuck som fungerar suveränt! 28 grader i vattnet och lägger i en puck vart 5-6 dag ungefär. Fungerar för oss. Mycket badande, lite nedskräpning från träd och dyl. Mvh

Utloggad MathiasS

SV: Det här med klorpuckar...
« Svar #9 skrivet: september 30, 2015, 09:20:45:45 »
....men när man säger att det funkar suveränt. Vad är klorvärdena dag för dag?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan