VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur länge ska man köra reningsverket per dygn?  (läst 7539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frjo

Hur länge ska man köra reningsverket per dygn?
« skrivet: mars 29, 2013, 19:29:48:48 »
Nybliven inomhus pool ägare
hur länge skall man köra reningsverket per dygn?   är nu inställt på 6 timmar räcker det?
Kaklad Inomhus pool 7*3,65 1,6 djup ca 40m3 vatten
Värms med bergvärme

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hur länge ska man köra reningsverket per dygn?
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2013, 00:09:24:24 »
Hej och välkommen hit ! Ja allt beror ju på hur kraftig pump du har och hur mycket det badas. Det viktiga är ju att du kör tillräckligt mycket för att få ordentlig filtrering. Man brukar ju ofta tala om minst 3-4 vattenomsättningar/dygn, men behovet ökar ju om det badas mycket. Sedan beror det ju på hur du värmer upp poolen. Har du t.ex. poolvärmepump kan du behöva köra mera för du får ju bara värme när poolpumpen går. Om du med nuvarande inställning får rent fint vatten så finns det väl ingen anledning att ändra på inställningen. Är ditt vatten disigt eller grumligt bör du nog fundera på att öka körtiden.

Utloggad frjo

SV: Hur länge ska man köra reningsverket per dygn?
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2013, 18:34:49:49 »
Vet inte vad pumpen kan leverera sitter ett stort sandfilter,palens växlare och en 1fas pump med pumphus i mässing såg det ut som.
Poolen värms med en 12 kw bergvärme pump och vattnet ser rent och klart ut, men vi får se, har 3 småttingar som är väldigt badsugna så den kommer nog användas varje dag nu i början skulle jag tro. tempen när jag mätte låg på 22 grader och det är för kallt om jag ska bada i den. Jag kommer att öka den till 25grader på vår,sommar och höst, får se hur mycket vp orkar med när det är kallt ute på vintern utan att det blir kallt inne.
Timern är inställd så den går 6 timmar mellan 22:00 till 04:00  är det bättre att den går på dagarna när det badas eller dela upp tiden så den renar lite mer fördelat över dygnet?
Kaklad Inomhus pool 7*3,65 1,6 djup ca 40m3 vatten
Värms med bergvärme

Utloggad Janne

SV: Hur länge ska man köra reningsverket per dygn?
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2013, 21:06:52:52 »
Precis som Erica skriver så minst bör du köra runt vattnet 3-4 av den totala volymen på din pool.
Kolla på din pump hur mycket den pumpar och räkna ut din volym på din pool.

Jag tycket att inte du ska dela upp tiden, men den är vad jag tycker.
Vi kör vår på dagtid ca: 12 timmar.

Janne
« Senast ändrad: april 01, 2013, 10:14:15:15 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Erica

SV: Hur länge ska man köra reningsverket per dygn?
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2013, 23:30:49:49 »
Det är ju en fördel om den körs de tider som man badar. Dels får man fräschare badvatten, dels så ikommer smuts som annars lägger sig på botten att röras upp och åka in i filtreringen så det blir mindre att bottensuga.

Hur mycket din pump pumpar kan du ungefär se genom att jämföra manometertrycket på filtret med pumpens tryck/flödeskurva.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan