Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! Uppvärmning av ovanmarkpooler - produktdjungel utan info!?  (läst 5922 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fläder

Hej!
Vi ska köpa en ovanmarkpool Bestway 4.27 dm.

https://www.rusta.com/se/rampool-komplett-set-p759103090102.aspx


Vi har haft en mindre modell i två år och varit väldigt nöjda men vill ha lite större nu. Problemet är uppvärmningen. Solmattor räcker inte så långt när det inte är värmebölja.

Vi har nu googlat och googlat på detta med värmepumpar av olika slag. Det är dock oerhört svårt att hitta någon vettig information, fakta och recensioner. Det finns en billig variant från Bestway för ca 1500 kr.

https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/pooltillbehor/pool-uppvarmning/poolvarmare-003745/

Sen finns det från Splash & fun och så har tex Rusta lite varianter också, alla dessa kostar 5000-12000 kr.

https://outl1.se/poolvarmepump-tradgardspool-4

https://www.rusta.com/se/tradgard/pool/poolvarmare/



Men vad är bra och vad är inte bra? Hur bedömer man vilka som är prisvärda? Elförbrukning? Går alla att koppla in till dessa pooler osv? Vad för filterpump måste man ha? Den pool vi vill köpa har en medföljande filterpump hur vet man om den funkar ihop med värmepumpen?


Har försökt ringa till Bestway men de verkar inte ha någon konsumentkontakt. Försöker då få info från återförsäljarna men de verkar ha noll koll.

Någon som vill ge oss lite input i ämnet?

Poolgiganten

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Då det är en ovamarkpool på ca 13000 liter så är det ganska utsatt för kall luft och pooltäcket lär du behöva komplettera ganska kvickt till något som isolerar bra.
Isolering runt om vore bra men kanske inte så snyggt.

Effekt som behövs beror lite på vilka krav det är på vattentemperatur oavsett temperatur i luften.
Dom där klena du länkar till är inget för dig om ni tänkt använda det ganska frekvent och även om det bara är ca 17 grader i luften.

Kika på produktblad vad dom levererar vid 15 i luften och det lär behövas minst 5kW i värmeeffekt beroende på önskad vattentemp, isolering runt om / ovanpå och säsong att hålla den varm.
Såg ut som leksaksgrejer i ett par länkar.

Cirkpumpen var specad på 3000 liter per timme, är det filter i den så lär det bli sämre flöde rätt snabbt och flödet kan då vara för litet för en kraftigare.

Kika på tex Hydro Pro P8/R32 eller möjligen P6/R32 eller motsvarande från annan tillverkare

Provar lägga in en manual som du kan kika i och där framgår även effektuppgifter vid tex 15 grader
« Senast ändrad: maj 04, 2020, 12:10:24:24 av Poolvärme »

Utloggad Fläder

SV: Hjälp! Uppvärmning av ovanmarkpooler - produktdjungel utan info!?
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2020, 13:44:44:44 »
Tack för svaret! Ja, de ser lite klena ut men hittade faktiskt recensioner av Bestways lillka pump som verkade förvånansvärt bra. Och det är mycket pengar att betala 7-12 000 kr för en pump till en pool man köpt för 5000 kr. :-)

Men vi ska satsa på en rejälare sandfilterpump i alla fall. Det är obegripligt att poolen enbart säljs som ett paket med en för klen pump inkluderad...

Då det är en ovamarkpool på ca 13000 liter så är det ganska utsatt för kall luft och pooltäcket lär du behöva komplettera ganska kvickt till något som isolerar bra.
Isolering runt om vore bra men kanske inte så snyggt.

Effekt som behövs beror lite på vilka krav det är på vattentemperatur oavsett temperatur i luften.
Dom där klena du länkar till är inget för dig om ni tänkt använda det ganska frekvent och även om det bara är ca 17 grader i luften.

Kika på produktblad vad dom levererar vid 15 i luften och det lär behövas minst 5kW i värmeeffekt beroende på önskad vattentemp, isolering runt om / ovanpå och säsong att hålla den varm.
Såg ut som leksaksgrejer i ett par länkar.

Cirkpumpen var specad på 3000 liter per timme, är det filter i den så lär det bli sämre flöde rätt snabbt och flödet kan då vara för litet för en kraftigare.

Kika på tex Hydro Pro P8/R32 eller möjligen P6/R32 eller motsvarande från annan tillverkare

Provar lägga in en manual som du kan kika i och där framgår även effektuppgifter vid tex 15 grader

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Beror på hur man ser det  :)
Köpa en pool för 5000:- , köpa en doppvärmare på 2,8kW för 1800:- som drar 2800W i drift och blir med andra ord dyr i längden och med lite tur så är det tillräckligt varmt ute för att få upp och hålla temperaturen.
Nu kanske ni bara kommer hålla den varm dom dagar eller veckor som det är riktigt varmt ute och då funkar det.

Som jämförelse om vi tar samma effekter effektivitetsmässigt :
En elvärmare som typ bestways drar 2800W och ger rimligen 2800W i värmeeffekt .
En poolvärmepump som drar 2800W och levererar sen ca 13000-14000W i värmeeffekt under samma tid och då räknat på ca 15 grader ute och vid varmare utetemperatur så levererar den mer i och med högre COP.

Kostnaden att hålla det varmt med ren elvärme kontra poolvärmepump kan bli rätt stor på en säsong och man tjänar normalt in en poolvärmepump på 1 eller 2 säsonger beroende på hur lång säsong man vill ha.

Sen kan det som vanligt vara storlek på plånboken som får göra valet även om det inte är det bästa i längden  O0

Utloggad jarlhov

SV: Hjälp! Uppvärmning av ovanmarkpooler - produktdjungel utan info!?
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2020, 09:59:35:35 »
Jag har liknande pool, kanske tom samma.

har köpt rejälare sandfilter https://www.bauhaus.se/sandfilteranlaggning-classic-250
nackdelen med detta är att pumpen gett upp 2ggr. Funktionen är bra men den verkar inte gilla vinterförvaringen. Änsålänge går det på garantin. Detta blev ett enormt lyft för vattenkvalitén.

I år kompletterade jag med en Gullberg & Jansson P15 https://www.osterlenspoolcenter.se/index.php/varmepump/gullberg-jansson/763-gullberg-jansson-p15

Vi har inte haft så varma dagar i skåne än. men i helgen hade jag 28grader i poolen vid ca 18grader ute. Natten mellan söndag/måndag var kall. den droppa då till 24,5 grader på morgonen,det var då 6grader ute. Jag räknar med att min setup ger väldigt bekväm temperatur när jag faktiskt vill bada. Blir det en varm sommar så behöver den kanske inte ens gå dygnet runt som den gjort nu sen jag installera för en vecka sedan. Jag resonerar att filter och värmepump kan jag behålla om jag väljer att uppgradera eller kanske gräva ner pool. Jag kommer då behålla samma storlek då jag tycker den är perfekt.

Utloggad Fläder

SV: Hjälp! Uppvärmning av ovanmarkpooler - produktdjungel utan info!?
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2020, 10:31:29:29 »
Jag har liknande pool, kanske tom samma.

har köpt rejälare sandfilter https://www.bauhaus.se/sandfilteranlaggning-classic-250
nackdelen med detta är att pumpen gett upp 2ggr. Funktionen är bra men den verkar inte gilla vinterförvaringen. Änsålänge går det på garantin. Detta blev ett enormt lyft för vattenkvalitén.

I år kompletterade jag med en Gullberg & Jansson P15 https://www.osterlenspoolcenter.se/index.php/varmepump/gullberg-jansson/763-gullberg-jansson-p15

Vi har inte haft så varma dagar i skåne än. men i helgen hade jag 28grader i poolen vid ca 18grader ute. Natten mellan söndag/måndag var kall. den droppa då till 24,5 grader på morgonen,det var då 6grader ute. Jag räknar med att min setup ger väldigt bekväm temperatur när jag faktiskt vill bada. Blir det en varm sommar så behöver den kanske inte ens gå dygnet runt som den gjort nu sen jag installera för en vecka sedan. Jag resonerar att filter och värmepump kan jag behålla om jag väljer att uppgradera eller kanske gräva ner pool. Jag kommer då behålla samma storlek då jag tycker den är perfekt.

Den där verkar ju intressant. Men vad är det för typ av installation som krävs, krävs en elektriker osv? Vi har tittat på de som finns från swim & fun, som verkar väldigt enkla att koppla in.

Tex:
https://www.buildor.se/swim-fun-poolv%C3%A4rmepump-xpress-7

Skillnader? 

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Hjälp! Uppvärmning av ovanmarkpooler - produktdjungel utan info!?
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2020, 14:39:30:30 »
Köpte själv en G& J P15 men den blev för klen för mina 19000L - men 13000L tycker jag den bör klara fint.

Skillnaden på den Swim & Fun du skickade vet jag inte rent styorleksmässigt, men tillverkaren av G&J finns i Helsingborgstrakten och det går lätt att få hjälp och delar om det skule bli problem.  ( även om dom troligen inte skruvas ihop i Sverige )
G&J är hög kvalitet och har ett högt anseende - även om P-serien är deras enklaste serie.

Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Tillverkas och skruvas ihop ihop i Kina som dom flesta poolvärmepumpar

Utloggad Fläder

SV: Hjälp! Uppvärmning av ovanmarkpooler - produktdjungel utan info!?
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2020, 11:01:51:51 »
Nu har det blivit ännu jobbigare i denna djungel. Verkar som att poolvärmepumpar är slut! Slut överallt, oavsett märke!
Sjukt trist när man just bestämt sig för att ta kostbaden för en ordentlig pump.

Ett problem också är att den sandfilterpump vi tyckte var ett bra köp har så pass kraftigt flöde att den inte är kompatibel med många mindre värmepumpar, märkligt nog.

Någon som vet något om märket Aquaheat?


Utloggad henrik79

SV: Hjälp! Uppvärmning av ovanmarkpooler - produktdjungel utan info!?
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2020, 08:53:06:06 »
Nu har det blivit ännu jobbigare i denna djungel. Verkar som att poolvärmepumpar är slut! Slut överallt, oavsett märke!
Sjukt trist när man just bestämt sig för att ta kostbaden för en ordentlig pump.

Ett problem också är att den sandfilterpump vi tyckte var ett bra köp har så pass kraftigt flöde att den inte är kompatibel med många mindre värmepumpar, märkligt nog.

Någon som vet något om märket Aquaheat?

Vi köpte vår värmepump i Januari. Killen från DHL bara skrattade när han levererade den, "höhö pool i Januari lite kallt höhö". Min plånbok skrattade också då den köptes till 40% rabatt.

Nåväl, gällande flödet kan du väl sätta en bypass mellan värmepump och poolpump, då kan du ju själv justera in flödet? Kostar några hundringar i materiel.
Köp inte för liten värmepump bara, kolla här på forumet efter liknande installationer eller prata med poolteam/folkpool etc vad de rekommenderar, då specifikationerna kan skilja en del och är ofta glädjekalkyler för betydligt varmare utetemp än vad vi har i Sverige generellt.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan