CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak - få det förmontera eller inte?  (läst 7150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoWe

Pooltak - få det förmontera eller inte?
« skrivet: augusti 27, 2016, 21:00:34:34 »
Ja ha nästa fundering kring pooltak......
Det jag spanar på, Nova Comfort från Gullberg & Jansson, kostar en slant att få förmonterat, ca 20 000 sek.
Enligt säljaren på poolfirman är det IKEA delux och för 2 normal händiga tar det ca 2 dagar.
Säljare är säljare.
Så frågan är till er som har förmonterat det!? Hur lång tid tog det? Hur stökigt var det? 20 000 kan man köpa mycket annat för.
Jag har kollat på lite på video snuttar på youtube och det verkar inte överjävligt komplicerat om man är normalhändig på montering.

Synpunkter tack!!

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Pooltak - få det förmontera eller inte?
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2016, 13:39:55:55 »
Det är lite meckigt, speciellt de stora bitarna, men har man bara lite utrymme nära poolen och är två gubbar går det. Hyr eller köp en "saxtång" för pop-nitarna!


Jag tycker det svåraste var att få grejerna att hålla samman innan man han skruva men när vi kom på att lägga silvertejp över temporärt så plexiskivor och lister hölls på plats gick det bättre.
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltak - få det förmontera eller inte?
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2016, 14:05:46:46 »
Pooltak in a box från Poolteam (märke Albixon från Tjekien ).
4x8m med kanal plast
2 pers
En kall decembersöndag med minus grader.
Många fikarast inomhus för att varma upp oss.
Vi startade vid 09:30 - kl. 20:00 står det färdigmonterat.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Pooltak - få det förmontera eller inte?
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2017, 20:36:42:42 »
Ja ha nästa fundering kring pooltak......
Det jag spanar på, Nova Comfort från Gullberg & Jansson, kostar en slant att få förmonterat, ca 20 000 sek.
Enligt säljaren på poolfirman är det IKEA delux och för 2 normal händiga tar det ca 2 dagar.
Säljare är säljare.
Så frågan är till er som har förmonterat det!? Hur lång tid tog det? Hur stökigt var det? 20 000 kan man köpa mycket annat för.
Jag har kollat på lite på video snuttar på youtube och det verkar inte överjävligt komplicerat om man är normalhändig på montering.

Synpunkter tack!!


Hej, Gullberg & Jansson tar 14.900:- inkl moms för förmontering av ett pooltak med 4-sektioner (8x4m). Det tar enligt G&J 2st vana montörer 2 arbetsdagar att montera ett tak.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltak - få det förmontera eller inte?
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2017, 22:00:00:00 »
Ja ha nästa fundering kring pooltak......
Det jag spanar på, Nova Comfort från Gullberg & Jansson, kostar en slant att få förmonterat, ca 20 000 sek.
Enligt säljaren på poolfirman är det IKEA delux och för 2 normal händiga tar det ca 2 dagar.
Säljare är säljare.
Så frågan är till er som har förmonterat det!? Hur lång tid tog det? Hur stökigt var det? 20 000 kan man köpa mycket annat för.
Jag har kollat på lite på video snuttar på youtube och det verkar inte överjävligt komplicerat om man är normalhändig på montering.

Synpunkter tack!!
Jag monterade mitt G&J Nova comfort 5X10 på ca 2 dagar 2 man +-, ingen konst om man är lite händig,

Utloggad Anmoanmo

SV: Pooltak - få det förmontera eller inte?
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2017, 07:21:13:13 »
Vi monterade ett sådant tak förra året, och jag skulle LÄTT betala någon för att slippa göra om det.

När lastbilen kom med alla delar frågade chaffisen om vi hade en truck att lyfta av allt med... Det hade vi ju inte, så vi fick be en skock grannar att hjälpa till med att lyfta allt.

Vi var tre-fyra händiga en dag och tre händiga dag två. Det är väldigt stora sektioner att hålla på med så man måste vara minst tre vid vissa moment. Bara att peta in alla gummilister tog en halv dag för tre pers och ont i fingrarna fick vi. Dessutom har man hela tiden skräcken att det ska bli fel när man håller på. Takskenorna är VÄLDIGT känsliga för mm hit och dit (både i höjd och i sidled), det var svårt att justera dem så att taket löper fint. Men nu när det är klart är taket suveränt och något jag verkligen rekommenderar!

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Pooltak - få det förmontera eller inte?
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2017, 15:46:59:59 »
Jag hämtade mitt tak färdigmonterat nerifrån Tjeckien. Klart värt det  O0
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltak - få det förmontera eller inte?
« Svar #7 skrivet: mars 05, 2017, 18:26:09:09 »
Samtliga gummilisterna var förmonterade på mitt pooltak. Inga öma fingrar här.

Pulverlackerade aluminuskenorna får inte dras på sten/betonggolv men väldigt känsliga är de annars inte. Jag monterade på gräsmattan och allt kom ihop utan problem.


« Senast ändrad: mars 05, 2017, 18:30:19:19 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Molle

SV: Pooltak - få det förmontera eller inte?
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2020, 19:18:47:47 »
Hur justerade ni g&j taket i höjdled? Vi har monterat 3 sektioner än så länge o de går in i varandra.
Diffar ungefär 1cm

Utloggad MathiasS

SV: Pooltak - få det förmontera eller inte?
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2020, 07:14:41:41 »
Monterade själv, kan nog stämma att det tog cirka 2 dagar. Stod på poolbotten och monterade för det var den planaste ytan jag hade tillgänglig.

Kan minnas att det var lite grinigt att få kanalplasten att stanna kvar i ramarna där det var som mest böjt men inget oöverkomligt.

Gör det själv.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag