VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 2 värme växlare i serie  (läst 8752 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erappha

2 värme växlare i serie
« skrivet: juni 12, 2013, 17:15:33:33 »
Hej
Har en 6*3meter pool som värms med hjälp av bergvärmepump via en värmeväxlare.
Har dock efter köp fått förklarat för mig att rören från BV till vxlaren är för tunna. Rören är dragna i betongplattan och jag vill minnas att det är 28mm rör.
Som om det inte räckte så är även vxlaren för klen vill minnas att den är på 40kw.

Jag funderar på att köpa ytterligare en vxlare och koppla den i serie med befintlig. Är det någon som vet om det kan vara en bra ide eller helt tokig. BV pumpen rapporterar att jag har 43grader på vattenreturen från vxlaren.
Någon idé om det är lönsamt?

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: 2 värme växlare i serie
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2013, 07:54:06:06 »
Sätter du dem i serie ökar ju inte volymen eftersom de klena slangarna fortfarande är där. Bättre vore parallellt men då måste du fundera på flöden och att du inte helt stryper de klena slangarna om du lägger in t.ex. 50 mm rör på den nya VP:n.
40kW ska räcka till din pool. Kan du inte dra nya rör till den på något sätt?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: 2 värme växlare i serie
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2013, 20:01:15:15 »
Att rören är för tunna tror jag inte riktigt på, om det nu inte är väldigt lång sträcka och de är oisolerade. Awasen, du läste nog fel, det är rören från bvp som var 28mm, inte poolcirkulationen. Jag har 22mm till min vvx. Det fungerar bra. Har dock bara någon meter till den från bvp.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: 2 värme växlare i serie
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2013, 20:07:07:07 »
Jag gissar att du upplever att den inte värmer tillräckligt som det är nu och vill åtgärda detta och det är därför du ställer denna fråga?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad lugaid

SV: 2 värme växlare i serie
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2013, 10:58:14:14 »
Märke på på berg värmepumpen, storlek osv?
Det rekommenderas att ha en större vvx kopplad när man har bregvärme som värmekälla för att få ner temperaturen på framledningen till vvx:en.
Hur varmt har du på framledningen om du har 43 på returen? kör du hela poolvatten flödet över vvx:en eller använder du by-pass?
Själv har jag en 7kws pump med 22mm och det räcker gott och väl, 40 grader på framledning 33 på returen vid 28-29 grader i poolen (75 kw titan vvx) hela flödet från pool pumpen går genom vvxen 10m3/h.

Utloggad erappha

SV: 2 värme växlare i serie
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2013, 21:33:45:45 »
Hej
Min bv heter Terrawatt model 4 1/2. Den är på 11,5kW
Temperaturen på vattnet till poolvxlaren ligger på ca 53gr (enligt billig digital temp. Mätare från Clas Ohlson, monterad med rörisolering)
Rör mellan bv och poolvxlaren är ca 10-12meter. 28mm rör dragen i betongplattan.

Jag har inga problem med att hålla poolen varm (bv inställd på 28gr), men uppfattar att jag har onödigt hög kostnad pga för smala rör, eg högt tryckfall, samt en för klen växlare (40kW)
Allt vatten från poolens pump går genom växlare, 10m3/h.

Min fundering är om jag för att få ner driftskostnaden kan/borde:
1, dra nya större rör
2, byta till större växlare alt. Köpa beggad på blocket och serie/parallell koppla
3, göra både 1 och 2
4, köpa en extra acktank, låta bv värma den till 35-40gr, och sedan cirkulera det vattnet mot poolvxlaren.

5 eller le och konstatera att det nu i efterhand blir för stor kostnad för att bygga om kontra den vinst det ger.

Jag har ingen uppfattning om vad de olika lösningarna ger i minskad förbrukning

Utloggad lugaid

SV: 2 värme växlare i serie
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2013, 23:03:02:02 »
Hej.

Det är inte så att värmepumpen får stötta med el vid den höga temperaturen?
Vilket flöde ger cirkulations pumpen i värmepumpen? 28 mm tycker jag borde räcka.

Det borde räcka med att koppla in en pool vvx till i serie, borde bli billigare att komplettera med en 40 kw till.
Vad kör du för typ av vvx, rostfri/titan?

Vid lägre framtemp så blir ju cop/verkningsgrad på pumpen högre.
Har du någon koll på hur mycket el du gör av med för att värma poolen per månaden?

Utloggad erappha

SV: 2 värme växlare i serie
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2013, 12:03:21:21 »
Hej
El-patron är mekaniskt bort kopplad så den går inte in och stöttar.

Jag har inte någon separat elmätare på bv så jag vet inte hur många kW som bv/poolen drar, men med den framledningstemperatur jag har så drar bv garanterat mer än nödvändigt.

Maj månad förbrukade vi totalt 1500kW, troligen 0kW i uppvärmningen. Dvs 1500kW fördelat på pool, tappvarmvatten och hushålls el.

Verkar Hamna på ca 1500kW under juni oxå.

Testade förra veckan att stänga av pool värmen några dagar (tills familjen protesterade), lite för kort tid för att få en bra bild om förbrukningen. Men gissar på att ca hälften 750kw går till att värma poolen. Har bara vanligt pooltäcke, ingen bubbelplasten eller pooltak

/Tillägg/ Titan växlare, vi har saltklorinator
« Senast ändrad: juni 20, 2013, 15:37:12:12 av erappha »

Utloggad lugaid

SV: 2 värme växlare i serie
« Svar #8 skrivet: juni 20, 2013, 23:17:02:02 »
Hej.

Det enda som hjälper att få ner bv-tempen är antingen en större vvx eller en till i serie men om det kommer göra några större besparingar är väl kanske tveksamt (kan inget om den bv-pumpen du har).

Har du någon koll på hur många timmar pumpen behöver gå per dag för att hålla inställd temp i poolen?

Själv har jag en 7x3,5 ligger mellan 29-30 grader, vid sol behöver värmen gå 2-3 timmar på morgonen, vid mulet/regn 5-6 timmar för att hålla tempen.

Vad har du för typ av poolstomme? dränerat, isolerat runt poolen osv?

Utloggad erappha

SV: 2 värme växlare i serie
« Svar #9 skrivet: juni 21, 2013, 09:52:17:17 »
Hej
Vet att jag har ett udda märke på bv, men den fungerar med samma teknik som alla andra. Med ett litet undantag, jag har pottaska i borrhålet, enligt KTH ska det ge 7% bättre och har betydligt lägre miljöpåverkan. Men det var utan för ämnet.

Jag har en folkpool som jag har lagt pordrän runt/mellan trästommarna

Tittar på bv just nu, enligt mina termometrar har jag 54gr ut och 41gr i retur.

Vet inte hur lång tid det tar att värma de ca 2gr jag tappar, kontrollerar och återkommer

Glad midsommar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan