CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??  (läst 25771 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad langedumme

Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« skrivet: juli 27, 2008, 14:07:41:41 »
Hej har både tabletter och flytande för att testa mitt poolvatten men domvisar inte samma resultat vilket skall man lita på mest??

Langedumme
Mvh.

Langedumme

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2008, 16:20:34:34 »
Enligt vad jag läst så är det tabletterna som ger den säkraste visningen.
När man använder droppar så kan ju droppen innehålla olika mängd vätska beroende på hur hårt man klämmer till på flaskan.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2008, 16:47:56:56 »
Håller med Fia, men droppar funkar bra det också. Jag "kalibrerade" mina droppar mot proffsutrustning på badet och tror mig därefter kunna lita på dropparna. Tror att det är en bra idé att en och samma person gör testet hela tiden då blir det nog mera tillförlitligt dvs varioation av droppstorlek mm minimeras. Dropparna har jag upplevt som billigare per test.

Sen får jag väl som vanligt rekommendera din egen kropp, smakar vattnet gott och friskt och det går bra att titta under vattnet utan att det svider i ögonen så är allt hunky dory, lika tillförlitligt som droppar eller tabletter om du frågar mig :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Janne

SV: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2008, 20:57:36:36 »
Har inte provat droppar.
Men har tabletter och tycker att det är svårt att läsa av dom.
Stickor är skit.
Det som jag tycker funkar bra är en elektronisk ph mätare ifrån Claes Ohlson.
Den kaliberer jag då och då till Ph 7.0

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Zaphod

SV: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2008, 01:39:12:12 »
Som jag skrev i en annan tråd så fick jag en uppenbarelse när jag bytte till tabletter, det är en väldig skillnad jämfört mer stickor.

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad ale

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2008, 10:22:26:26 »
Syrrans gubbe jobbar på en badanläggning, och han var väldigt tveksam till dom test-stickor som säljs i vanliga butiker tex. Nitors test-stickor.
För att veta och inte bara gissa så åkte jag en ledig dag till hans jobb för att kolla mina prylar mot deras proffsutrustning( det visade sig att dom hade ett helt labb med en massa testprylar, där värdena skrivs i loggbok timme för timme).
Med ett hånflin visade han att Nitors test-stickor visade ett ljusår fel!
Något skamsen plockade jag upp dom tabletter som jag brukar använda för att jämnföra även dessa. Här blev resultatet helt annat.
Märket Tollhouse från Harald Nyborg gav KNAPPT mätbar skillnad mot proffsprylarna.
MyPool inköpt på CityGross visade obetydligt högre värden än Tollhouse dvs. vid ph 7.2 visar Mypool 7.25.
Kan tillägga att dom testar sitt vatten med både digitala instrument, droppar och med ett pulver som hälls i provrör.
Både Tollhouse och MyPool funkar således bra men det är också en bedömningsfråga, man kollar vattnets färg mot en färgskala  som medföljer. Står man i direkt solljus när man tittar på färgskalan kan det vara svårare att bestämma värdet än om man ställer sig i skuggan. En ljus bakgrund kan vara till hjälp (frugans ena skinka kanske?), dock tycker jag själv att det är svårare om man håller glaset mot en blå himmel.
Som det skrevs tidigare så måste man nog tro på den metod man använder, just nu tror jag mer på dessa tabletter än stickorna. Numera skickar jag med svågern en skvätt vatten då och då för att jämnföra och det har stämt riktigt bra varje gång.
« Senast ändrad: augusti 10, 2008, 04:20:56:56 av ale »

Utloggad SingingSailor

SV: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2008, 23:09:55:55 »
Klockrent inlägg, Anders!

Håller helt med dig om att stickor är värdelösa, underbart att se att någon testat detta "vetenskapligt"! Använder själv Tollhouse från HN, kul att få bekräftat att de är ok.

Men för hårdhet, alkalinitet och cyanursyra har jag inte hittat något annat än stickor. Någon som har tips på bättre mätsätt för dessa?

Någon som har provat tabletter för att mäta totalt klor? Samma färgskala som fritt klor fast annan tablett? (DPD no 3 istället för DPD no 1??)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad SingingSailor

SV: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« Svar #7 skrivet: augusti 04, 2008, 18:10:25:25 »

Nu har jag hittat ett testkit för den som vill ha bra koll på poolvattnet!
TF100 heter det, testar allt intressant mha droppar, se:
http://www.tftestkits.com/index.php?act=viewProd&productId=2

Priset är $68 + $35 för frakt till Sverige. Har inte beställt ännu, men troligen blir det till nästa säsong.

Här är en tråd som jämför olika liknande testkit:
http://www.troublefreepool.com/category/pool-school/pool_test_kit_comparison
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« Svar #8 skrivet: april 09, 2010, 09:36:50:50 »



Nu har jag hittat ett testkit för den som vill ha bra koll på poolvattnet!
TF100 heter det, testar allt intressant mha droppar, se:
http://www.tftestkits.com/index.php?act=viewProd&productId=2

Priset är $68 + $35 för frakt till Sverige. Har inte beställt ännu, men troligen blir det till nästa säsong.



Singing S,

Blev det någon beställning av TF100?
Är själv på gång att konvertera från baquacil till klor och skulle vilja ha stenkoll på värdena under den processen. Och testset av denna kaliber verkar ju inte finnas i svenska butiker.


/H
 
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vilket sätt är bäst att testa vattnet på??
« Svar #9 skrivet: april 09, 2010, 09:51:44:44 »
Någon som testat denna?

http://poolcare.se/colorq-pro-7.html

//Anders
« Senast ändrad: februari 19, 2012, 10:34:15:15 av Rickard »
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag