Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad  (läst 14143 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o-town

Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« skrivet: december 11, 2017, 11:19:52:52 »
Hej!

Ska köpa ett uppblåsbart spabad och vill ha tips på vilken tillverkare och modell jag ska satsa på.
Tanken är att köpa ett vanligt spabad på sikt men vi vill prova ett uppblåsbart för att se hur mycket vi kommer att använda detta. Ska jag köpa Lay-Z-spa, Mspa eller något helt annat kanske och vilka modeller är bäst?
Tacksam för tips!

Poolgiganten

Utloggad nijo2

SV: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« Svar #1 skrivet: december 11, 2017, 14:11:05:05 »
Precis så tänkte vi också. Det blev ett Mspa för ca. 10000:-.  (Camaro, tror jag det hette)
Jag inbillar mig att dom håller något högre kvalité.
Tyvärr så höll inte vårt så länge innan det blev strömförande. Fick tillbaka alla pengarna och tänkte att nästa gång blir det en vedeldad tunna :)
Men det slutade i alla fall med ett Spabad från SBI.


Utloggad Erica

SV: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« Svar #2 skrivet: december 11, 2017, 15:56:39:39 »
Precis så tänkte vi också. Det blev ett Mspa för ca. 10000:-.  (Camaro, tror jag det hette)
Jag inbillar mig att dom håller något högre kvalité.
Tyvärr så höll inte vårt så länge innan det blev strömförande. Fick tillbaka alla pengarna och tänkte att nästa gång blir det en vedeldad tunna :)
Men det slutade i alla fall med ett Spabad från SBI.

Blev strömförande ??? Det låter extremt allvarligt. Hur blev det strömförande ? Hade det kopplats in helt korrekt, med jordfelsbrytare, skyddsjord o.s.v. ? Den typen av incidenter (om det nu inte berodde på felaktig inkoppling eller andra rena handhavandefel) skall alltid rapporteras till Elsäkerhetsverket som då får undersöka vad som hänt och utfärda föreläggande om återkallande och försäljningsförbud om det visar sig att själva konstruktionen var felaktig och orsakade ett olyckstillbud, som ju kunde ha slutat riktigt illa. Ett strömförande spabad är ju direkt livsfarligt.

Utloggad nijo2

SV: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« Svar #3 skrivet: december 11, 2017, 16:59:15:15 »
Blev strömförande ??? Det låter extremt allvarligt. Hur blev det strömförande ? Hade det kopplats in helt korrekt, med jordfelsbrytare, skyddsjord o.s.v. ? Den typen av incidenter (om det nu inte berodde på felaktig inkoppling eller andra rena handhavandefel) skall alltid rapporteras till Elsäkerhetsverket som då får undersöka vad som hänt och utfärda föreläggande om återkallande och försäljningsförbud om det visar sig att själva konstruktionen var felaktig och orsakade ett olyckstillbud, som ju kunde ha slutat riktigt illa. Ett strömförande spabad är ju direkt livsfarligt.
Ja, att koppla in ett Mspa är inte speciellt svårt. Vanlig stickkontakt med jordfelsbrytare på kontakten + att vi har jfb på hela huset också.
Det visade sig vara elpatronen som inte fungerade som den skulle. Det var för lite för att JFB skulle lösa ut men tillräckligt för att det skulle kännas lite i fingrarna. Någon anmälan till Elsäkerhetsverket gjorde inte jag. Nog få som känner till att man skall det...men sök lite på Youtube så hittar ni några riktiga skräckexempel på dessa uppblåsbara spabaden.

Utloggad Teknikern

SV: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« Svar #4 skrivet: december 11, 2017, 18:56:56:56 »
Sådana jordströmmar är inte farliga utan bara obehagliga, samma sak händer när en varmvattenberedares elpatron spruckit pga. pålagringar som skapar överhettning som får skalet att spricka. Det finns inte nog med "kräm" för att orsaka skada och själv har jag upp till 90 volt mellan vattenrör och jord pga. jordströmmar då jag bor på en vattenförande ås med mycket metaller i. När man ska duscha här så börjar man nerifrån och upp så jordströmmarna får vandra utanpå kroppen i vattenskiktet.

Utloggad Erica

SV: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« Svar #5 skrivet: december 11, 2017, 20:06:14:14 »
Strömmarna som sådana är inte farliga, men eftersom de pekar på ett isolationsgenombrott + att jordningen av värmarens hölje inte fungerar så kan det snabbt utvecklas till något riktigt farligt.

90 V mellan vattenrör och jord - då är det något galet. I alla nyare byggnader skall det finnas potentialutjämning som omöjliggör sådana potentialskillnader och även om byggnaden är äldre än de kraven så skall ändå varmvattenberedaren vara jordad och det kan inte få finnas en potentialskillnad på 90 V mellan jord/neutral/PEN-ledare i nätet och omkringliggande "sann" jord. Det är nätleverantörens ansvar att åtgärda det om ingående nätet har en stor potentialskillnad mellan nätet och jord, och ofta måste man då ordna med separata jordpunkter i nätets ytterpunkter. Men som sagt, kommer felpotentialen in genom nätet  är det nätägarens ansvar. Några speciella duschrutiner för att leda undan strömmen skall rakt inte behövas. Är du helt säker på att varmvattenberedaren är korrekt jordad (liksom vattenpumpen om du har en sådan) ? Fungerar verkligen jordningen ?

Vad det gäller ursprungsfrågan om uppblåsbara span blir det nog som med uppblåsbara ovanmarkspooler. Ibland har de alldeles för tunn plast och tål väldigt lite innan det går hål. Jag skulle definitivt kolla plasttjockleken om jag jämförde mellan olika märken.

Utloggad nijo2

SV: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« Svar #6 skrivet: december 11, 2017, 20:14:57:57 »
Felet blev mkt riktigt värre och JFB löste till slut ut.
Ang. plasten så tror jag nog att Mspa är bland dom bättre ur det hänseendet men vad som däremot var lite sämre var själva locket. Den tappade luft ganska lätt och då höll det inte tätt för värmen att vandra uppåt.

Utloggad Teknikern

SV: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« Svar #7 skrivet: december 12, 2017, 12:10:15:15 »
Allting i min installation är ordentligt jordat, egna jordtag finns på gården iom. reservkraft men kåken är gammal så potentialutjämning låter sig inte göras med mindre än att byta delar av vatten och avloppssystemet samt bila upp betongplattan och svetsa potentialutjämningslinor i all armering,,,,som är ett hopplock och fuskbygge liksom allt annat utom elen på gården för den har jag stenkoll på eftersom jag dragit all el själv. Det är bara krypströmmar från malmådrorna och det kan jag i nuvarande läget inte göra mycket åt och tänker heller inte lägga ner energi på iom. att kåken ska rivas för ett nybygge. Jag ser bara till att det inte finns livsfarliga strömmar på fel ställe och att allting är ordentligt jordat. Mitt spa får tex. egen central med egen jordfelsbrytare och är kopplad till husets jordtag och dessutom är allting internt slingat och centralt anslutet mot jord.

Utloggad Erica

SV: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« Svar #8 skrivet: december 12, 2017, 22:21:28:28 »
Med 90  V mellan vattenrör och jord så har du ett allvarligt fel som kan bli direkt livsfarligt. Jag diskuterade frågan med min man som felsökt och besiktigat det mesta som finns i fråga om elkraftsystem hela yrkeslivet och han var av samma åsikt: här finns ett rejält fel. Troligaste är att varmvattenberedarens jord inte fungerar och att det sedan finns en spricka i elementet i den. Jorden kanske är ok fram till anslutningen i beredaren men att kontakt ända fram till rören saknas av någon anledning. Malm i marken kan aldrig ge några sådana här effekter. Den kan leda till kompassmissvisning på  magnetkompasser p.g.a. sin magnetism, men eftersom den inte är i rörelse kan den inte inducera några strömmar.

Mät resistansen mellan kopparröret som går ut ur varmvattenberedaren och nätets jord som första steg för att hitta felet. Krypströmmar genom olika jordpotentialer går inte upp till sådana värden som du mätt upp. Och du bor väl inte närmast granne med en 400 kV stamlinje eller en elektrifierad järnväg så att du har högspänning inpå husknuten och skulle kunna få influens på så vis.

Vad det gäller varmvattenberedare där elementet spruckit så brukar felet väldigt snabbt förvärras och jordfelsbrytaren löser direkt, har man ingen sådan går det oftast en liten tid till innan säkringen löser ut, förutsatt att det är korrekt jordat. Felet som sådant är annars vanligt, har man aggressivt eller hårt vatten blir livslängden på sådana värmeelement ofta mycket kortare än normalt. Vi har fått byta tre gånger i vårt eget hus. I länder med låg elstandard och ingen JFB eller jordning blir sådana här fel ofta dödliga. Flera turister har dött på detta vis under resor till t.ex. sydostasien.

Utloggad Teknikern

SV: Söker råd vid köp av uppblåsbart spabad
« Svar #9 skrivet: december 14, 2017, 01:00:21:21 »
Elementet i varmvattenberedaren är felfritt och den är korrekt jordad , jag tom. meggade elementet när jag misstänkte att den gav felet men spänningen är fluktuerande årstidsbunden och alltså inte konstant 90 volt, det är den högsta spänning som loggats och vanligtvis är det mellan 30 och 45 volt och klarar inte ens av att få en LED-diod att flimra i mörkret.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan