VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärme - tips på uppvärmning av pool  (läst 6999 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Denzel

Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« skrivet: juni 30, 2017, 12:45:37:37 »
Hej,

Vi har nyligen skaffat oss en ovanmarkpool, Intex 4,22x1,07. Den rymmer ca 12 kubik vatten som behöver värmas upp.

Jag har ingen uppvärmning alls idag, och det är nästa del att köpa in. Jag har haft olika tankar kring detta, men är novis och uppskattar er hjälp.

Jag har eg. flera alternativ, men är sugen på uppvärmning via solvärme.

Alt 1. bygga en egen lösning. Jag har tyvärr ca 25 meter till närmaste tak, vilket är ett stort garagetak som har sol hela dagen. Det skulle vara det optimala utifrån solstrålarna (då taket är helt svart och har lätt lutning åt söder). Problemet är avståndet från poolen till garaget.

alt 2. färdigbyggd matta. Här har jag fastnat för två alt. http://primastarpool.se/uppvarmning-pool/solfangare/solfangare-oppen.html alt http://cdon.se/hem-tradgard/clear-pool-solfangare-solararc2-p39248098 . Dock är jag skeptisk till Solararc modellen, kan verkligen en så liten modul vara tillräckligt bra ?

alt 3. Poolvärmepump. Här är jag dock osäker på utifrån driftkostnaden.

Det som är viktigt är att få en varm pool (barnen badar oavsett, men jag vill också bada :) ), men samtidigt inte få det allt för krångligt.

Någon som har gjort (förstår jag är många) en egen hemmalösning och kan ge tips? Eller ska man satsa på Primastars lösning?





Poolgiganten

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2017, 14:11:09:09 »
Då det är viktigt att kunna hålla rätt temperatur är det poolvärmepump som gäller.

Smidigast lösning också.

Kika på någon maskin som är specad på 7kW, dom brukar ge ca 4,5kW vid +15.
Enda kruxet kan vara att det är för dåligt flöde på din cirkulationspump eller att den är begränsad att användas för få timmar på dygnet.
Bubbelplast och tät duk är att rekomendera till dessa då det bara brukar följa med någon plast som ligger direkt på vattenytan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2017, 14:19:06:06 »
Att det är långt till taket spelar inte så stor roll, flödet behöver inte vara jättestort, men du behöver en separat cirkpump för solfångarna tycker jag i alla fall.
Men värmepump är bäst.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2017, 14:57:39:39 »
Solvärme kan nog vara bra så länge man har den viktigaste faktorn ..... <sol>..... tyvärr är den ovanlig i detta land.
Skulle jag förlita mig på solen hade det blivit kalla bad... bara se hur det ser ut nu o södra sverige, har inte sett solen på en vecka och det är 13 grader på dagen och 10 på natten.

Folk har tyvärr övertro på solvärme

Utloggad Denzel

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2017, 17:33:22:22 »
Tack för tipsen.

jag har idag en intexpump på 3700l/h ca.
Har dock tänkt att, om det blir en värmepump, att den ska drivas av en egen pump.

Har läst en del om solvärme, och jag får uppfattningen att, så länge man har bra täckning på poolen (har både värmematta och poolöverdrag)värmen bibehålls relativt bra. Många har bra erfarenhet av solvärmemattor också har jag förstått.

Någon som har tips på hur man skulle kunna bygga och vad man behöver för att få ihop solvärmen? Elelr ska man låta bli bygget och satsa på solmattor?

Bekvämligheten med poolvärmepump lockar dock...Enda negativa är väl driftkostnaden men det kan ju inte bli så jättemycket...

Utloggad DennisNilsson

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2017, 17:49:38:38 »
Jag har pool-solfångare och det är helt fantastiskt...när det är sol.  <sol>
Jag köpte i år det enda som fungerar VP på 5kw, har tyvärr köpt den på helt fel ställe, lång leverans, problem med slutsummor, obefintlig instruktionshjälp, numera troligen flödesvakten sönder(möjligen mitt eget fel).
2 dagar hade vi 28, 29 grader vilket var tanken att vi skulle ha hela sommaren... ibland ska man inte leta efter billigaste!?
 :-\ fru och barn är lite på jakt efter mig just nu... och företaget ringer inte tillbaka och ingen kan svara...dom vill inte ha med en att göra...nöjd kund, inte ännu!!!
 

Utloggad TommyC

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2017, 17:52:10:10 »
Dygnsmedeltemperatur i luften har varit 14-16 grader i över en vecka nu. Natten till igår var temperaturen nere på 6,9 grader. Solen har mestadels lyst med sin frånvaro. Värmepumpen håller vår vattentemparatur på behagliga 31 grader trots den låga lufttemperaturen och bristen på sol.

Mitt råd är glöm solfångare och lägg de pengarna på något nyttigare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Denzel

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2017, 20:47:52:52 »
Jag har pool-solfångare och det är helt fantastiskt...när det är sol.  <sol>
Jag köpte i år det enda som fungerar VP på 5kw, har tyvärr köpt den på helt fel ställe, lång leverans, problem med slutsummor, obefintlig instruktionshjälp, numera troligen flödesvakten sönder(möjligen mitt eget fel).
2 dagar hade vi 28, 29 grader vilket var tanken att vi skulle ha hela sommaren... ibland ska man inte leta efter billigaste!?
 :-\ fru och barn är lite på jakt efter mig just nu... och företaget ringer inte tillbaka och ingen kan svara...dom vill inte ha med en att göra...nöjd kund, inte ännu!!!

Vart köpte du din VP? Jag har nog landat i att det blir en sådan, men vill ju undvika ftg som inte sköter sig.

Det är ju när saker inte fungerar man vill ha hjälp, så kundservice är alltid viktigt!

Utloggad Denzel

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2017, 20:49:13:13 »
Dygnsmedeltemperatur i luften har varit 14-16 grader i över en vecka nu. Natten till igår var temperaturen nere på 6,9 grader. Solen har mestadels lyst med sin frånvaro. Värmepumpen håller vår vattentemparatur på behagliga 31 grader trots den låga lufttemperaturen och bristen på sol.

Mitt råd är glöm solfångare och lägg de pengarna på något nyttigare.

Tack för ditt råd
😁
Har landat i att det blir en VP.
Nästa steg är att hitta en som passar både poolen och budgeten  O0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2017, 16:20:47:47 »
Jag har pool-solfångare och det är helt fantastiskt...när det är sol.  <sol>
Jag köpte i år det enda som fungerar VP på 5kw, har tyvärr köpt den på helt fel ställe, lång leverans, problem med slutsummor, obefintlig instruktionshjälp, numera troligen flödesvakten sönder(möjligen mitt eget fel).
2 dagar hade vi 28, 29 grader vilket var tanken att vi skulle ha hela sommaren... ibland ska man inte leta efter billigaste!?
 :-\ fru och barn är lite på jakt efter mig just nu... och företaget ringer inte tillbaka och ingen kan svara...dom vill inte ha med en att göra...nöjd kund, inte ännu!!!

Skulle kunna sätta pengar på att du köpt din pump på samma ställe som jag köpte hela poolpaketet + installation. Nöjd kund... nej, det tåget lämnade stationen i början av Maj.


Utloggad Frazze

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #11 skrivet: juli 05, 2017, 15:10:19:19 »
Jag är väldigt nöjd med Folkpools Heat Force Mini. Välbyggd, enkel att sköta och hyfsat tyst.
Folkpool Garden 5,1x3,6
Invigd Juni 2017

Utloggad Denzel

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #12 skrivet: juli 07, 2017, 14:01:17:17 »
Efter lite mera läsning landar det på http://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/poolvarmepumpar/brilix-xhpfdp-60

dock har ett alt dykt upp, och det är http://www.vattenbutiken.se/pool-och-spautrustning/pooluppvarmning/luftvarmepumpar/p8-luftvarmepump-35kw

"Bättre" företag bakom produkten men lägre effekt. Rädd för att den ska vara för klen dock.


Utloggad TommyC

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #13 skrivet: juli 07, 2017, 14:49:49:49 »
Ovanmarkare brukar inte ha isolerade väggar vilket kanske behövs om den mindre ska räcka. Jag skulle välja den större värmepumpen. När vi köpte tyckte dom flesta att 6kW skulle räcka till våra 31kubukmeter. Jag är väldigt nöjd med att jag valde 9,2kW.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Denzel

SV: Solvärme - tips på uppvärmning av pool
« Svar #14 skrivet: juli 07, 2017, 15:29:02:02 »
Jag misstänker att jag lär känna samma och de 3850:-som jag kan spara (har fått ett erbjudande om en p08 för ca 5000:-) initialt, gör mig ingen nytta om inte värmen är där.

Har bra täckning uppåt i poolen, och har tänkt att bygga in den inför nästa säsong (med isolering under och runt om ,och klä in den i träpanel). då kanske den enklare skulle räcka....

Jag vet att det i detta fall är bättre att köpa den större varianten men snåltarmen är där tyvärr.
5000:- + att jag kan hämta själv, mot 7900:- + frakt på 950:-

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag