Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.  (läst 5542 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« skrivet: augusti 09, 2016, 00:28:02:02 »
Jag köpte en JF storpool (7,6*4,5m) för två år sedan. Har monterat upp poolen och lyckats få den fylld nu (från egen brunn, därför har det tagit tid att fylla).
Jag har även ett gammalt spabad av proffstyp stående som jag inte har kopplat in. Tänkte använda pump och reningsverk därifrån. Pumpen är trefas på en Hp, alltså lika stark som JF:s pump, fast med mycket grövre slangar. Hade gamla saker som passade ihop mot JF:s skimmer och inlopp. Gissningsvis så är det från skimmern två meter 50 mm slang till pumpen. Från pump till sandfilter (kanske stort som ett 45 kg filter) är det ca 60 cm slang, och från filter till inlopp en meter slang. Pumpen står ca 20 cm över poolbotten.
I mina ögon borde detta vara en "snäll" installation för vattenflödet, men problemet är att pumpen får på tok för lite vatten. Trots att det är mycket vatten i skimmern går pumpen torr om jag inte stänger ventilen efter filtret nästan helt (alltså för att öka mottrycket så mycket att flödet minskas drastiskt).

Är JF:s pump så pass mycket sämre än min, trots samma effekt? Eller kan skimmern bromsa vattenflödet? Något annat som kan vara fel?

Pump och sandfilter är använt i år i en 6000 liters Intexpool, samt en dag i JF-poolen bara genom att ha slangarna hängande över kanten. Tyckte mig inte märka något fel på flödet då jämfört med tidigare år.

Tacksam för alla råd och idéer.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2016, 09:42:06:06 »
Den suger väl luft någonstans om den går torr?
Det kan även bero på att pumpen går åt fel håll, en trefas pump som kopplas fel roterar baklänges, och då kan kavitation i pumphuset uppstå, detta medför att det "sugs" luft ur vattnet, luften samlas i pumphjulets centrum och minskar flödet.
Små mikrobubblor medföljer vattnet in i inloppen också när detta sker.
Rotationen kan kollas genom att (försiktigt) sticka in toppen av ett buntband i motorns fläkt samtidigt som man stänger av cirkulationspumpen, åt det håll buntbandet "strävar" roterar pumpen, det brukar finnas en pil på elmotorn som indikerar vilken väg den skall snurra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2016, 11:43:21:21 »
Tack, Rickard, för alla tips. Pumpen går på rätt håll, redan kollat. Jag fyllde i mer vatten i poolen. Nu går det upp över 2/3 av skimmerhålet. Startar jag pumpen fylld med vatten så verkar det fungera.  :)  Men får jag luft i systemet hinner det inte rinna ner tillräckligt mycket för att det ska komma igång igen. Då måste jag stanna pumpen och vänta en halv minut, sedan fungerar det igen.

Detta leder mig in på nästa fråga. Hur ska man göra när man använder dammsugarslangen? Jag satte på rak slangkoppling på locket. Försökte fylla slangen så gott det gick, tog av skimmerns lock och satte snabbt över dammsugarlocket ner i skimmern. Detta fungerade inte, så hur ska man göra?

Jag försöker lägga med en bild på min mycket proffsiga installation... <dontkn> Ja, jag vet att det inte ska se ut så här, men det är för att provköra innan jag lägger ner kulvert och liknande.  :)
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Coolg8

SV: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2016, 12:34:12:12 »
Du har samma problem som jag har, du har för "kraftig" pump. Jag måste också fylla upp till 2/3 mer eller mindre, annars börjar pumpen suga luft och det pulserar i utloppen.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2016, 20:54:35:35 »
Försök fylla slangen genom att hålla den framför inloppet. Då får du ut all luft. Sätt sedan handen framför mynningen på slangen och lyft den snabbt och sätt i den i skimmern.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2016, 08:48:44:44 »
OM jag fattar dig rätt så är problemet alltså att skimmern töms och luft kommer in i systemet.
Jag fyller alltid vår pool så mycket att det bara precis rinner ytvatten under kanten.
I en lite mindre pool som eran kan det kanske resultera i att den blir "överfull" om ni är flera som badar, med sämre funktion på ytvattenreningen just under den tiden, men det är ju inget gigantiskt problem.
Mitt förslag är att du fyller så mycket vatten att vattenytan bara precis går fritt från skimmerns överkant.
Fyll alltså till ca 9/10 av öppningen.
Eller kolla om du kan sätta in en större skimmer, det har vi på vår pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2016, 17:29:09:09 »
OM jag fattar dig rätt så är problemet alltså att skimmern töms och luft kommer in i systemet.
...
Eller kolla om du kan sätta in en större skimmer, det har vi på vår pool.

Jag uppfattade det inte som om skimmern var riktigt tom, men det var troligen så. Jag har fyllt upp vattennivån mer nu, och då fungerar pumpen.

Större skimmer, framför allt med större avtappningshål, står på önskelistan. Jag tycker inte att det borde vara så känsligt som det tydligen är.

När vi ändå pratar dimensionering, jag planerar att gräva ner kulvert och placera hela teknikrummet ungefär 40 meter från poolen. Pumpen hamnar ungefär i samma nivå som poolbotten. Hur grova slangar bör man räkna med? Detta kommer inte att påbörjas förrän tidigast nästa vår, men man kan ju alltid planera.  :)

Försök fylla slangen genom att hålla den framför inloppet. Då får du ut all luft. Sätt sedan handen framför mynningen på slangen och lyft den snabbt och sätt i den i skimmern.

Tack för tipset om dammsugarslangen. Jag provade det när jag hade för lite vatten i poolen, men jag ska pröva igen nästa ledigperiod.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2016, 15:34:25:25 »
50 mm PEM är det vanligaste man använder, men 40 meter är LÅNGT, måste det verkligen placeras så långt bort, flödesmotståndet i slangarna blir högt och du riskerar på dålig funktion på reningen om flödet blir för dåligt.
Att dra ännu grövre ledningar blir dyrt dessutom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2016, 11:54:12:12 »
Poolen är, om jag inte nämnde det tidigare, nergrävd så vattennivån ligger kanske en dm över marknivån. Jag har även ett gammalt spabad (där reningsverket kommer ifrån) som jag planerar att sätta upp kanske nästa år. Planen är att inte ha spabadet igång under sommarhalvåret när poolen är igång och vice versa.
Som jag ser det så har jag tre alternativ, med vissa underalternativ, när det gäller teknikrum.

1. I husets källare. Kanske inte 40 meter bort, det var bara grovt uppskattat. Jag stegade i går kväll till ca 30 meter. Fördelar är att det kommer alltid att stå frostfritt och fast installerat. Nära till husets värmepump som jag planerar att docka systemet till. Får ett tekniksystem som är i drift året om med reningsverk, cirkulationspump, värmeväxlare och saltklorinator. Detta växlas över mellan spa och pool vår och höst. Kan utnyttja spabadets vatten till att fylla upp poolen med och tvärt om (har egen brunn så det tar några dagar att tappa upp fyra kubik vatten som jag tror jag behöver tömma ur poolen vid vinterstängning).
Jag har gamla fjärrvärmerör som jag tänkte använda som kulvert, så där blir ingen kostnad, liksom med värmeväxlare och saltklorinator.
Nackdelar är risken för vattenläckage (jag har lite olika idéer om olika säkerhetssystem), ljud i huset från pump (fast den är mycket tyst och kommer ändå att ljudisoleras) samt strömningsmotstånd i slangarna. Jag behöver även gräva tvärs över gårdsplanen, men detta är ju en engångsföreteelse.

2. Sommarteknikhus. Montera all teknik på en flyttbar plattform som lyfts ner i ett tillfälligt rum under trädäcket på sommaren för att sedan flyttas på vintern till ett annat teknikhus i anslutning till spabadet.
Fördelar: Slipper strömningsmotståndet i slangarna samt riskerna med vattenläckage.
Nackdelar: Svårt att använda husets VP till framför allt poolen. Går att komma runt via luft-VP till poolen, men ökar kostnaderna och fortfarande ingen optimal lösning. Två gånger om året ska man flytta en stor tung klump med tekniken samt koppla om el, vatten och värme. Svårt att få till en bra snabbkoppling mellan husets VP och flyttbar värmeväxlare. Större förluster med att transportera värmebärarvatten än poolvatten. Går inte att använda vattnet från spa till att fylla upp poolen med och vice versa. Mycket mer komplicerad byggnation av trädäck runt pool och spa. Poolens teknikhus hamnar antingen under mark, med alla nackdelar det medför, eller hamnar pumpen markant över vattenytan.

3. Två separata året-runt-teknikhus. Bygga ett vinterbonat teknikhus till pool och ett till spa. Köpa ny pump, filter och saltklorinator till pool, eventuellt även luftvärmepump.
Fördelar: Slipper koppla om och flytta saker. Vid LVP slipper gräva ner kulvert. Kan använda båda poolerna parallellt.
Nackdelar: Dyrt! Eventuellt ha värme i poolens teknikhus på vintern för att minska frysrisken. Komplicerat, antingen med backventiler eller nersänkt pumphus.

Hur man än vänder sig så har man ryggen bak.  :)
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: JF storpool med annat reningsverk, detta strular.
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2016, 10:21:35:35 »
Fjärrvärmekulverten är gjord av vilket material? Järnrör och pool/spa/klor funkar nog inte alls tyvärr.
Är det järn/stål-rör kan du nog glömma det i alla fall...
Att pumpa vatten från pool till spa med en billig dränkbar pump tar ingen tid alls, så det skulle jag i alla fall inte ta hänsyn till.
Om fjärrvärmerören är av stål/järn så kan du dock använda dem till att cirkulera värmevattnet till värmeväxlaren om du gör ett teknikrum vid poolen, det är inga problem.
Där räcker det dessutom med ett lägre flöde, så du slipper flödesproblematiken.

Men jag förstår att du brottas med olika alternativ.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag