CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Automatisk backsploning  (läst 4568 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jensa81

Automatisk backsploning
« skrivet: september 19, 2014, 06:49:12:12 »
Hej. Jag är i planeringskede och ska bygga pool i vår. Som lite teknik intresserad skulle det vara kul att får till ett hel automatiskt system, min fråga är om det finns nån motor att sätta rent fysiskt på sandfiltret som vrider vredet till backspolning vid behov. t.e.x. om man kan sätta nån tryckvaktpå cirkulationen, när trycket öker ca 0,2 bar så säger den till motorn att starta som vrider vredet till backspolning visst antal sekunder?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Automatisk backsploning
« Svar #1 skrivet: september 19, 2014, 07:45:11:11 »
Det finns säker sandfilter som är förberedda för sådant. Du behöver ju också lite logik för att stänga av vattenpumpen och sedan backspola viss tid, sedan starta pumpen igen.

Mitt tips: lägg ner detta helt. Fokusera på autodosering av kem och uppföljning/mätning av detta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fiskarn

SV: Automatisk backsploning
« Svar #2 skrivet: september 19, 2014, 19:15:09:09 »
Jag har aldrig sett något sådant system. Har kollat en hel del eftersom jag är intresserad och bygger egna lösningar.
Håller just nu på att utveckla ett eget sensor och styrsystem som skulle klara detta (om jag hade haft en motorstyrd ventil till filtret).
Nu blir funktionen typ att guida användare genom backspolning. När man väljer funktionen kommer systemet att:
1. Stänga av rening, pump etc.
2. Instruera användaren att vrida ventilen på filtret till backspolning.
3. backspola genom att starta pumpen.
4 . osv
Systemet kommer att larma när det är dags att backspola (baserat på trycksensor).

Har just fått kretskorten från Kina  ::) Planen är att driftsätta systemet till nästa säsong.
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Automatisk backsploning
« Svar #3 skrivet: september 19, 2014, 20:31:06:06 »
Kul om man är väldigt teknikintresserad, lägg inte för mycket tid på detta bara....backspola är ju inget som du behöver göra jätteofta. Tidsbesparingen borde bli 10-15 min per år, kanske svårt att räkna hem det tidsmässigt, jag antar dock att det handlar om intresse till 99.9%
Lycka till ;)
« Senast ändrad: september 19, 2014, 20:44:21:21 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Erica

SV: Automatisk backsploning
« Svar #4 skrivet: september 19, 2014, 20:32:17:17 »
Nej så enkelt som att sätta en motor på vredet går det inte. Spaken måste ju tryckas ned så att skivorna i ventilen lyfts innan det går att vrida dem. Sedan måste spaken släppas så att skivorna går i kontakt igen. Utöver en motor måste du alltså ha ett system för spaklyftning/nedtryckning om du skall kunna använda en normal centralventil. Det går säkert att bygga någon konstruktion med ett antal separata motordrivna ventiler, men kostnaden blir nog lite avskräckande. Jag håller med om det som sas ovan, satsa hellre på kemautomatik i så fall. Den fungerar utmärkt och ger en ordentlig arbetsbesparing. kemin kräver ju klart mera jobb än backspolningarna.

Utloggad MathiasS

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fiskarn

SV: Automatisk backsploning
« Svar #6 skrivet: september 20, 2014, 00:47:37:37 »
"Backspolningsfunktionen" är bara ett litet "sidospår" i mitt projekt. Något jag kan göra på köpet pga andra funktioner.
Det primära är att styra pump, pH, klor, värme etc med automatik. Och detta med fler funktioner än vad man får i "köpeprodukter".
Och någon tid tjänar jag inte... Säkert inte heller pengar. Detta görs enbart för att det är roligt  ;)
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad TommyC

SV: Automatisk backsploning
« Svar #7 skrivet: september 20, 2014, 11:00:58:58 »
De viktigaste tillbehören till pool är bra täckning (läs pooltak) och någon typ av värmepump för uppvärmning. Autodosering är nog också bra men veckoklorpuckar eller klorgranulat fungerar också alldeles utmärkt.

Nu saknar jag bara en funktion och det är automatisk nivåreglering för trots pooltaket så försvinner det lite vatten via avdunstning och kondensering på taket. En del av vattnet som hamnar på taket rinner ner på rälsen och ut.

Backspolar gör jag en eller möjligen två gånger per säsong. Möjligen kunde det vara kul att logga trycket tillsammans med temperatur men man behöver ju ändå titta till reningsanläggningen lite då och då och då kan man ju även läsa av manometern. Är man riktigt lat kunde man ju sätta en nätverksansluten kamera riktad mot reningsverket. Onödig automatik för att spara 5-10 minuter per år tycker jag är en riktigt dålig ide då all teknik ska underhållas och har en begränsad livslängd.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag