VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Undvik xxx  (läst 8297 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dannne

Undvik xxx
« skrivet: juni 14, 2017, 09:51:54:54 »
Hej,
Om ni funderar på att skaffa pool vill jag uppmana er att undvika xxx. Anledningen är deras minst sagt undermålig support. Den 12 maj startade jag upp min pool och upptäckte då ett missljud från cirkulationspumpen. Efter att ha sökt supporten i flera dagar fick jag tillslut kontakt. De skulle höra av sig. Dagarna gick. Tillslut ringer jag igen (tog 2 dagar innan jag fick svar). De skulle beställa den axeltätning jag behövde. Inget händer, ringer tillbaks efter några dagar och får svaret att de inte längre säljer min pump. De hade glömt att ringa och berätta http://det. Supporten uppger att de inte kan hjälpa mig men att de gärna säljer en ny pump till mig. ( min är 4 år gammal). Nu har jag fått kontakt med en återförsäljare i Thailand som skickar en packning. Det kommer att ta 10 dagar. Pumpen låter så mycket att jag får stänga av den på natten för att kunna sova. Så förhoppningsvis fungerar allt igen 1 juli.....Vill med detta inlägg bara varna blivande poolnjutare att INTE handla av xxx, det som skulle vara en härlig inledning av sommaren har bara blivit sömnlösa nätter och frustration.

Vänligen // Danne
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:13:42:42 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2017, 10:01:20:20 »
...trist att det strular och att de inte kan hålla med reservdelar, men detta är väl lite typiskt för enklare no-name pumpar, oavsett vem som säljer dom. Köper du från ett större fabrikat så finns det ju reservdelar "överallt". Pahlens, Hayward, Zodiac, Speck osv.
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:14:22:22 av Rickard »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dannne

SV: Undvik xxx
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2017, 14:25:30:30 »
Visst är det så, men det är ju inte så lätt att veta när man köper paketet. Det första man gör är ju inte att kolla efter reservdelar? Dessutom är det största problemet deras totala avsaknad av service. Att det tar flera dagar att komma i kontakt med supporten sen glömmer dom bort att höra av sig, och när jag ringer upp säger dom att dom inte kan hjälpa till överhuvudtaget. MEN vi säljer gärna en ny pump till dig  ;D
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:14:36:36 av Rickard »

Utloggad nyburjare

SV: Undvik xxx
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2017, 14:52:56:56 »
Dom är inte unika... välkommen till poolbranchen :-\ vår tids nya bilhandlare som dessa var på 70-80-talet i sina källare
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:14:49:49 av Rickard »

Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2017, 15:08:28:28 »
Visst är det så, men det är ju inte så lätt att veta när man köper paketet. Det första man gör är ju inte att kolla efter reservdelar?

Nej de flesta gör nog inte det. Som nybörjare säger är detta dock en bransch där man ska vara på sin vakt. För egen del valde jag då en poolkonstruktion som inte har några poolbutiks-unika delar (allt är vanligt byggmaterial man kan köpa i byggaffären) och för pumpar osv så gick jag på kända fabrikat som många butiker säljer. På sådant vis är jag helt oberoende av butiken jag handlade av initialt, men givetvis kommer den fördelen med en kostnad.
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:15:03:03 av Rickard »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dannne

SV: Undvik xxx
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2017, 21:03:14:14 »
Ja det känns riktigt surt, detta är andra säsongen som blir förkortad tack vare deras obefintliga support..
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:15:19:19 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2017, 07:25:08:08 »
Har raderat namnet på företaget då denna typ av inlägg, från en ny medlem ofta skrivs i hämdsyfte, eller i utpressningssyfte (Om ni inte bjuder på en ny pump så skall jag skriva ned er på alla ställen jag kan på nätet - typ)
Detta brukar vara speciellt vanligt när det gäller nyregistrerade medlemmar som skriver sina första inlägg.
Jag säger inte att det är så i detta fall, bara att det inte är ovanligt, och att vi har regler mot detta i forumet då det kan straffa företag hårt utan att de egentligen gjort något fel, eller unikt för branschen.

Rent generellt kan man väl säga att det inte är unikt att det tar tid att komma fram till leverantörer denna tid på året, utmaningarna för de som håller på med pooler är fler:

De skall ha kunnig support.
De skall ha så pass lite personal att de klarar vintern med den låga efterfrågan som finns då.
Dessa två mål är svåra att nå samtidigt som efterfrågan på support är i princip hur stor som helst när alla pooler i landet skall igång.
Sen kan man ju fråga sig om du skulle blivit hjälpt av att DE fixat fram en  ny axeltätning åt dig, med ännu längre leveranstid, och till 3 gånger så hög kostnad?

Ibland är det faktiskt så att de råd man får kan vara i all välmening, typ, skaffa en ny axeltätning själv, eller köp en ny pump...
Jag beställde själv en ny pump (Till solfångarna) förra helgen då min gamla hade lagerljud - med vetskap om att det kan ta tid att hitta reservdelar och byta själv.
Och ja, min pump är av ett okänt fabrikat.
Hade jag haft en pahlen bronspump hade ju ett utbyte aldrig kommit på fråga, men som sagt, smakar det så kostar det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dannne

SV: Undvik xxx
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2017, 21:11:17:17 »
Vi som konsumenter har liten eller ingen möjlighet att som kund få rätt mot företag så länge de inte bryter mot konsumentlagen. När det gäller att namnge ett företag som ur mitt perspektiv inte håller måttet skall ses som en upplysning och inget annat. Potentiella kunder får bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker det är anmärkningsvärt att du väljer att censurera sånt på forumet. Är det personangrepp eller nättroll som skriver, självklart ska det tas bort. Men att censurera inlägg som är konkret och sakligt är fel, om du inte har egna intressen av företagen som gör reklam här förstås? Du verkar dessutom inte läst mitt inlägg ordentligt! Att xxx svarar att de skall beställa en ny och sen inte hör av sig kan ju knappast falla in under kunnig support. Säljer man en produkt för 120000 kr är väl det minsta man kan begära en rimlig support när anläggningen går sönder. Och varför skulle leveranstiden bli längre och produkten dyrare? ;D

Utloggad nyburjare

SV: Undvik xxx
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2017, 22:58:17:17 »
Jag håller helt med Rickard. Detta är bara ord mot... inga ord dvs leverantören ges inte möjlighet till respons på forumet ,känner troligen inte ens till tråden.
TS måste ju förstå att när  en sådan här tråd skapas som en av ens första på forumet kan man ju misstänka att det handlar om negativ marknadsföring, att helt enkelt göra ner en konkurrent . Vi vet ju inte vem du är,det är bara dina ord vi läser
Hur vet vi att inlägget är sakligt och konkret ??

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2017, 08:23:43:43 »
Vi som konsumenter har liten eller ingen möjlighet att som kund få rätt mot företag så länge de inte bryter mot konsumentlagen. När det gäller att namnge ett företag som ur mitt perspektiv inte håller måttet skall ses som en upplysning och inget annat. Potentiella kunder får bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker det är anmärkningsvärt att du väljer att censurera sånt på forumet. Är det personangrepp eller nättroll som skriver, självklart ska det tas bort. Men att censurera inlägg som är konkret och sakligt är fel, om du inte har egna intressen av företagen som gör reklam här förstås? Du verkar dessutom inte läst mitt inlägg ordentligt! Att xxx svarar att de skall beställa en ny och sen inte hör av sig kan ju knappast falla in under kunnig support. Säljer man en produkt för 120000 kr är väl det minsta man kan begära en rimlig support när anläggningen går sönder. Och varför skulle leveranstiden bli längre och produkten dyrare? ;D

Mmm, missnöjda kunder som tar sig tid att skriva ned sin leverantör på nätet kommer ofta med den typ av beskyllning du gör nu, att jag censurerar p.g.a. annonsintäkterna - du följer mallen till 100%.
OCH, jag förstår att man lätt kan dra den slutsatsen, men jag försöker ha en rak linje när det gäller detta, utom i de fall där jag själv vet att det finns fula fiskar i företaget som kritiseras.
Detta är naturligtvis en svår avvägning, i min situation så kan jag inte heller agera för tydligt emot olika företag, även om jag VET att det är skumraskaffärer som görs av typer som konkursat ett flertal bolag med kunder som fått stå för kostnader de inte borde...

Ett stort problem med att låta din tråd stå kvar med rubrik och namn ograverat är att chansen är stor att den rubriken ger en sökträff i google på sidan 1 om man googlar företagets namn, och oftast så är kritiken som du kommit med inte relevant i det stora hela - skadan som företaget kan drabbas av överstiger vida den brist de visat i sin hantering av ditt fall.

Det finns gott om sajter som tjänar pengar så de som vill klaga på olika företag, sajter som t.ex. reco.se eller eniro.se - finns säkert ett flertal, även om de blivit färre (som jag uppfattar det).
Anledningen till att jag itne godkänner vare sig överdrivna "rekommendationer" eller "varningar för" olika företag är för att det finns stora ekonomiska intressen för aktörerna själva, deras anställda - och deras familjer att rekommendera det egna företaget, eller såga konkurrenternas företag.
Reco, Eniro och liknande har säkert sett dessa problem men struntar i dem.
Det gör inte jag.

Det jag värdesätter mest med de forum jag driver är att man skall kunna få, och ge, hjälp i specifika frågor.
När det gäller hur bra eller dåliga olika leverantörer är så är det mycket slumpen som spelar in - och den typ av inlägg du skrivit här kan jag ibland släppa om det är en gammal medlem som "vi" känner och litat på - då blir det en annan sak, och då kanske man följt med i händelseförloppet som ligger till grund för klagomålen långt innan leverantörens namn ens har nämnts.

Det finns alltså många skäl till varför jag agerar som jag gör, och jag hoppas att jag inte framställt just dig som oseriös eller som en lögnare, reglerna finns för att de behövs, och jag eller andra kan inte avgöra vilken typ av skribent du är som i ditt första inlägg varnar för en specifik leverantör.
Det finns t.o.m företag som säljer tjänster att skriva positivt om företag, och/eller negativt om konkurrenterna på forum som dessa, olika recensionsajter o.s.v..

Så - det finns skäl att jag agerar som jag gör, och det är inte annonsintäkterna som styr.
Jag har haft annonsörer som jag vet varit oseriösa, som jag inte raderat all kritik emot, vissa har t.o.m slutat annonsera med detta som skäl, så jag har också ett ansvar, som jag tycker att jag tar - när det finns faktiska behov.
Just när det gäller det företag du kritiserade råkar jag veta att de är ett av de allra mest seriösa i branschen, de har funnits länge (delvis under annat namn), har erfaren personal, och levererar normalt produkter av hög kvalite, men det var INTE därför jag anonymiserade inlägget, utan det var för att reglerna är solklara, och då specifikt för nya medlemmar som varnar för olika företag.

I denna bransch kan även den bäste göra fel i all stress under vår och tidig sommar, se det mer som ett uttryck för detta än som ett uttryck för ett dåligt skött företag, jag är säker på att de flesta större leverantörer i Sverige gör denna typ av misstag från tid till annan, och att det är svårt att komma fram på telefon - eller att den hjälp man får saknar den kompetens man efterfrågar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dannne

SV: Undvik xxx
« Svar #10 skrivet: juni 22, 2017, 11:34:36:36 »
Då har axeltätningen äntligen kommi från Thailand.  Xxx var i princip säker på att det var problemet.Efter en del slit har jag nu bytt den och slog äntligen igång systemet igår kväll för att upptäcka att det inte fungerar ändå. Det blir till att köpa en ny pump. Men det är klart xxx sa ju att min är gammal, den är ju faktiskt 4 år gammal.  :o Är så besviken så det finns inga gränser, trodde aldrig jag skulle känna att jag ångrar att jag skaffade pool men nu gör jag faktiskt det, har bara varit problem med detta företag :'(

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #11 skrivet: juni 22, 2017, 12:04:20:20 »
Hmm, det var faktiskt en tanke som slog mig när jag läste att du hade missljud och skulle byta axeltätning.
Missljud beror som regel på dåliga lager, inte på dålig axeltätning.

Dålig axeltätning = läckage av vatten utåt från pumpen.
Missljud = trasigt/lossnat pumphjul eller dåliga lager.

Har du tur så är det bakre lagret som låter, då kan det räcka att smörja bakifrån, annars brukar det inte vara omöjligt att plocka isär en motor och byta lager, ofta kostar lagren bara några tior.
Det kan vara en dålig axeltätning som gjort att det trängt in vatten i främre lagret, så tätningsbytet kanske inte var bortkastat ändå, om du byter lager.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad trexen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Undvik xxx
« Svar #12 skrivet: juni 22, 2017, 14:01:54:54 »
Vad är det för fabrikat på pumpen?
//M

Om du behöver byta lager så kolla på denna tråd
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12424.0;all
byta av axeltätning och lager

//M

Utloggad Poolbutik

SV: Undvik xxx
« Svar #13 skrivet: juni 22, 2017, 14:29:56:56 »
Kan inte vara kul för xxx med trådar som denna.
Vi får mycket sällan klagomål, men då löser vi det för kundens bästa omedelbart.
Det händer allt som oftast att vi får meddelanden från våra kunder liknande SMS:et nedan, särskilt om de haft kontakt med (stora) företag i branschen som gärna skickar ett poolpaket till kunden och sedan helst inte vill höra av kunden efter de betalat :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #14 skrivet: juni 23, 2017, 08:57:38:38 »
Jag tror inte får en sekund att ni ger bort nya cirkpumpar om den trasiga är 4 år gammal.
Någonstans går gränsen för hur långt man kan sträcka sig med goodwill, och hur mycket tid man kan lägga på att ragga upp reservdelar till produkter som man inte längre lagerför eller säljer.
Speciellt inte om man inte säkert vet vad som är fel.

Visst kunde detta skötts bättre, men det är ju inte direkt så att företaget brutit mot några konsumentköplagar så vitt jag kan förstå i alla fall, och att börja rådda med denna typ av saker mitt under rykande högsäsong när telefonerna går varma kanske är att kräva lite för mycket, jag vet inte.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kg21

SV: Undvik xxx
« Svar #15 skrivet: juni 23, 2017, 09:07:44:44 »
Kan inte vara kul för xxx med trådar som denna.
Vi får mycket sällan klagomål, men då löser vi det för kundens bästa omedelbart.
Det händer allt som oftast att vi får meddelanden från våra kunder liknande SMS:et nedan, särskilt om de haft kontakt med (stora) företag i branschen som gärna skickar ett poolpaket till kunden och sedan helst inte vill höra av kunden efter de betalat :)

Jag vet inte men det inlägget passar kanske bättre branschfolk emellan än som lockbete / smygreklam i ett konsumentforum..
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Plums

SV: Undvik xxx
« Svar #16 skrivet: juni 23, 2017, 11:06:07:07 »
Det har ju blivit sjukt mycket smygreklam på detta forum. Leverantörer som svarar och passar på att länka till sina produkter. Personligen vill jag utbyta tankar och erfarenheter med andra hobbyister, inte bli utsatt för merförsäljning.

Jag tycker Rikard borde fokusera mer på att stävja smygreklam än att censurera missnöjda kunder. I nuläget är det övertydligt vilken sida Rikard står på... 💩

Utloggad nyburjare

SV: Undvik xxx
« Svar #17 skrivet: juni 23, 2017, 13:33:17:17 »
Det har ju blivit sjukt mycket smygreklam på detta forum. Leverantörer som svarar och passar på att länka till sina produkter. Personligen vill jag utbyta tankar och erfarenheter med andra hobbyister, inte bli utsatt för merförsäljning.

Jag tycker Rikard borde fokusera mer på att stävja smygreklam än att censurera missnöjda kunder. I nuläget är det övertydligt vilken sida Rikard står på... 💩

Hur f skall Rickard kunna veta vem/vad som är vad ?? en sk missnöjd kund kan lika bra vara en konkurrent/butik .. än så länge loggar vi inte in med bankid:)

Utloggad Plums

SV: Undvik xxx
« Svar #18 skrivet: juni 23, 2017, 14:26:50:50 »
Exakt. Antingen får man varken ha en positiv eller negativ åsikt produkter eller levetantörer, eller så får man tycka fritt.

Nu finns det ju återförsäljare som oblygt länkar till sina webbutiker på forumet utan reprissalier, men missnöjda köpare som får munkavle. Det blir lite skevt och inte särskilt trovärdigt om bara positiva upplevelser får komma till tals.

Sen ska vi komma ihåg att detta endast gäller upplevelser av svenska återförsäljare som köper reklam på forumet. Svenska och utländska tillverkare av poolprodukter får vi ha hur mycket åsikter vi vill om.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #19 skrivet: juni 25, 2017, 09:09:26:26 »
Kan du ge ett enda exempel på smygreklam där leverantörerna länkar till sina sidor?
I detta fall, där "Poolbutik" hävdar att de löser det på bästa sätt för kunden hade jag att välja på att radera, eller kommentera, jag valde att kommentera då jag itne tror att de hade skött saken bättre, eller i vart fall inte gett kunden en ny cirkpump, som verkar vara det enda som kan göra just denna kund nöjd "på bästa sätt".

Är det NÅGOT jag försöker hålla ordning på så är det just smygreklam, men visst kan det hända att jag missar något inlägg, jag läser ju inte allt som skrivs.
Just när det gäller olika former av missbruk av forumet så förlitar jag mig också på er medlemmar, ser ni smygreklam så vill jag att ni klickar på "anmäl"-länken som finns i alla inlägg.
På så sätt kan jag hålla rent.

Och som sagt, när det gäller kritik som kan vara i utpressningssyfte, från helt nya medlemmar, eller gäster så är jag helt säker på att mina principer är riktiga, det vore helt omöjligt för mig att understödja denna typ av utpressning mot företag som i vissa fall (som detta t.ex.) egentligen inte gjort något fel alls, i vart fall inte i juridisk eller konsumenträttslig mening.

Sen vet jag att det finns en grupp människor som tycker att allt på nätet skall vara ocensurerat, men den uppfattningen delar inte jag, inte när det gäller nåt så allvarligt som ett företags rykte som seriöst eller oseriöst.

Det vore en helt annan sak om det varit en medlem med 100 inlägg som skrivit ett kritiskt inlägg.

Att leverantörer svarar på frågor är bra, få vet ju bättre än de som är i branschen.
Att länka till egna sidan är bara OK, om det finns sakliga skäl, t.ex. om de länkar till en sprängskiss som har efterfrågats i forumet.
« Senast ändrad: juni 25, 2017, 10:52:43:43 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Plums

SV: Undvik xxx
« Svar #20 skrivet: juni 25, 2017, 20:42:36:36 »
Kan du ge ett enda exempel på smygreklam där leverantörerna länkar till sina sidor?
I detta fall, där "Poolbutik" hävdar att de löser det på bästa sätt för kunden hade jag att välja på att radera, eller kommentera, jag valde att kommentera då jag itne tror att de hade skött saken bättre, eller i vart fall inte gett kunden en ny cirkpump, som verkar vara det enda som kan göra just denna kund nöjd "på bästa sätt".

Är det NÅGOT jag försöker hålla ordning på så är det just smygreklam, men visst kan det hända att jag missar något inlägg, jag läser ju inte allt som skrivs.
Just när det gäller olika former av missbruk av forumet så förlitar jag mig också på er medlemmar, ser ni smygreklam så vill jag att ni klickar på "anmäl"-länken som finns i alla inlägg.
På så sätt kan jag hålla rent.

Och som sagt, när det gäller kritik som kan vara i utpressningssyfte, från helt nya medlemmar, eller gäster så är jag helt säker på att mina principer är riktiga, det vore helt omöjligt för mig att understödja denna typ av utpressning mot företag som i vissa fall (som detta t.ex.) egentligen inte gjort något fel alls, i vart fall inte i juridisk eller konsumenträttslig mening.

Sen vet jag att det finns en grupp människor som tycker att allt på nätet skall vara ocensurerat, men den uppfattningen delar inte jag, inte när det gäller nåt så allvarligt som ett företags rykte som seriöst eller oseriöst.

Det vore en helt annan sak om det varit en medlem med 100 inlägg som skrivit ett kritiskt inlägg.

Att leverantörer svarar på frågor är bra, få vet ju bättre än de som är i branschen.
Att länka till egna sidan är bara OK, om det finns sakliga skäl, t.ex. om de länkar till en sprängskiss som har efterfrågats i forumet.

Här är ett exempel på smygreklam:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13013.msg98042#msg98042

Här är ett exempel på en tråd som hyllar rubinpool och deras pooler, dvs positiv reklam för samma företag vilket inte är nåt problem:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=491.0

Personligen tycker jag missnöjes trådar som denna är helt harmlösa. Alla vet redan det du skrivit, dvs att vi inte vet vem avsändaren är och att krav på support på en 4 år gammal billig pump är rätt svåra att ställa. Är man intresserad av rubinpool och bara får upp en tråd med positiva omdömen så blir det helt snett. Om det är rubin pool personal som skapat den vet inte jag.

Om bara positiva omdömen är ok så är detta forum inte mer än en marknadskanal för svenska pool återförsäljare. Det vore väldigt synd.


Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #21 skrivet: juni 25, 2017, 21:17:32:32 »
Fick bita mig i armen för att inte tycka till i denna tråd, men det hjälpte visst inte - jag gillar inte hur konsument-företag diskussionen hanteras här. Anledningen till att jag biter mig i armen i ett försök att låta bli är att precis som du säger Rickard så är inte ett forum en demokrati där man diskuterar hur man vill. Det är forumägaren som bestämmer reglerna och dessa kan man sedan välja att acceptera eller inte acceptera. Väldigt enkelt.

Detta är ett forum som till största delen byggs upp av konsumenter. Därmed tycker jag att det bör stå närmast konsumenten i frågor när en diskussion uppstår. Tex, om företaget X levererar kundservice som är skit så ska det kunna sägas öppet och inte censureras. Idag uppfattar jag att denna information oftast censureras med hänvisning till att trådskaparen är ny på forumet. Jag tycker det skulle vara intressantare att göra sig besväret att få en replik av företaget i tråden (dvs uppmärksamma företaget på inlägget och be om en kommentar). Det är rimligt att i större utsträckning granska vad personer som bara loggat in för att berätta om en dålig kundupplevelse säger, men det är en stor förlust att dessa inlägg censureras.

Min erfarenhet från andra forum är att personer som bara är ute efter att smutskasta snabbt får en korrigering av andra användare som inte håller med (tex om vad som är rimligt att förvänta sig av företaget). Dvs, detta är självsanerande och ännu bättre skulle det vara om företaget också kunde beskriva andra sidan av myntet. Jag gissar att de flesta större poolbutikerna läser här, så det är knappast så svårt att få till.

Jag tycker att det är ett *mycket* större problem att företagsrepresentanter skriver här utan att ange var man jobbar och vilka fabrikat man representerar. Den som är intresserad och följer diskussionerna här kan snabbt lista ut vad som gäller, men för den som söker tips och råd vid enstaka tillfällen är det svårt att veta att man, som exempel, får en rekommendation om en värmepump av en person som bara säljer ett fabrikat.

Jag tycker generellt det är bra med "yrkesfolk" på forumet för det tillför ytterligare kompetens, men det vore ännu bättre om dessa är tydliga med var man jobbar.

Som vanligt är det också några som sköter detta utmärkt tex Castrol som lämnar bra och objektiva tips och några som sköter det mindre bra, tex Mark (?) på Poolteam som nästan varje gång gör vad jag klassar som reklaminlägg. Sedan finns det några som pendlar mellan dessa ytterligheter.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Undvik xxx
« Svar #22 skrivet: juni 25, 2017, 22:06:59:59 »
Diskussioner om garantier kan man ju dra hur långt som helst, men det är ju ganska klart vad som gäller i de flesta fall. Skulle t.ex. en pump med ett års garanti haverera efter 10 månader och återförsäljaren vägrade reparation alt. utbyte så vore det ett solklart fall och inget att censurera. Men när man börjar kräva sådant som ligger utanför avtalsramen blir det knepigare. Jag har en bekant som nyligen beklagade sig över ett fall. Det gällde en helt annan bransch, men jag nämner det bara som ett principfall. En kund ringde upp firman och klagade på en produkt. Garantitiden var två år. Det hade gått 12.5 år...men kunden menade ändå att det måste ha varit kass kvalitet eftersom hon förväntat sig att den skulle hålla mycket längre. När hon sedan inte fick gehör för reklamationen började hon skiva så mycket skit om företaget som hon kunde på olika tillgängliga platser...
Den sortens utnyttjande av forumet vore väldigt olyckligt.

Å andra sidan kan det ju finnas fall där det bör vara helt ok med att skriva negativt om ett företag där det verkligen finns belägg (kontrollerbara!) för detta. Självklart finns det mindre seriösa företag även i poolbranschen, precis som i alla andra branscher. Men att sklija ut dem är inte alltid så lätt. Problemet är ju att man inte vet vem som skriver vad. Men vissa officiella kriterier finns ju. Ett större antal fällningar i ARN, alternativt någon enstaka sådan där företaget vägrat rätta sig efter ARNs beslut, är ju ett exempel på sådant som är direkt kontrollerbart. Likaså om något företag har försatts i konkurs eller om huvudpersoner inom företaget dömts för brott. I sådana fall är det ju jättebra om andra läsare varnas för företaget.

Formuleringar kan ju ge olika infallsvinklar också. Om TS hade skrivit "min pump XXX har havererat efter 4 år" i stället för "undvik XXX" så hade ju andra ägare/f.d. ägare till samma pumptyp kunnat kommentera antingen "javisst, de är dåliga, min gick också fort sönder" alternativt "nej men min har gått perfekt i 10 år nu". Då får man en mera objektiv diskussion om materielen i fråga.

Utloggad Plums

SV: Undvik xxx
« Svar #23 skrivet: juni 25, 2017, 22:28:13:13 »
I slutändan är all reklam bra reklam?

Erika, är du inte orolig att skit-bolag ska framstå som seriösa bra företag och konsumenter ska bli lurade av falsk marknadsföring pga snedvriden censur? Jag tror inte man behöver oroa sig för föetagens väl och ve, då tror jag man överskattar detta forum. Samt glömmer konsumenten.

Det finns mååååånga specialiserade siter man kan gnälla på om man är missnöjd - svartlistad.se etc etc


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #24 skrivet: juni 26, 2017, 10:40:09:09 »
Här är ett exempel på smygreklam:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13013.msg98042#msg98042

Här är ett exempel på en tråd som hyllar rubinpool och deras pooler, dvs positiv reklam för samma företag vilket inte är nåt problem:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=491.0

Personligen tycker jag missnöjes trådar som denna är helt harmlösa. Alla vet redan det du skrivit, dvs att vi inte vet vem avsändaren är och att krav på support på en 4 år gammal billig pump är rätt svåra att ställa. Är man intresserad av rubinpool och bara får upp en tråd med positiva omdömen så blir det helt snett. Om det är rubin pool personal som skapat den vet inte jag.

Om bara positiva omdömen är ok så är detta forum inte mer än en marknadskanal för svenska pool återförsäljare. Det vore väldigt synd.

Castrol har skrivit 200 inlägg i forumet, många av dem väldigt nyttiga, jag hade inte läst det inlägg du länkar till, men med tanke på vem det är som skrivit så tycker jag att det är OK, det är dessutom gjort i ett sammanhang där trådstartaren har efterfrågat information om just denna typ av produkt.
Visst, länken kanske är tveksam (jag skulle kunna länka om det till Pahlens hemsida), men samtidigt är juj itne priset oviktigt i en tråd som detta är/var - och man kunde snabbt se att det var över budget.
Precis som MathiasS skriver så är detta inte ett demokratiskt beslut, och jag är inte alltid konsekvent, jag ger "folk i branschen" lite  mer frihet om jag under åren lärt mig att de är genuint intresserade av att hjälpa till, och samtidigt bygga upp ett förtroende både hos mig, och andra som läser i forumet.
Ingenting är ju omöjligt, men det skulle förvånga mig MYCKET om någon som satsar timmar och dagar på att läsa och skriva i ett forum som detta på ett seriöst sätt inte också var seriös i sin verksamhet.
Jag sitter ju i Piteåtrakterna, och vet väldigt lite om de olika aktörerna i branschen, men OM jag behandlar företag olika i viss mån så är det för att jag antingen vet eller bedömer att ett visst företag är seriösa, eller oseriösa.
Vissa får alltså lite mer utrymme, medan jag har nolltolerans mot andra.

När det gäller rubinpool så finns det förstår en liten risk att det är deras personal som skrivit inläggen, men med tanke på att de som är inblandade i tråden har skrivit rätt många inlägg i forumet så misstänker inte jag något sådant.
Jag har ju dessutom möjligheter att söka på e-postadresser, IP-adresser o.s.v. och kan i viss uträckning detektera om en grupp personer postar inlägg från samma datorer eller IP.
De som är riktigt slipade och vill göra smygreklam i forumet kan säkert lyckas, men samtidigt är det få företag som är seriösa och har intelligenta ägare som ens försöker sig på något sådant.
Motsatsen är det vanliga, att det är osmart och tydligt när någon försöker sig på detta.

Reglerna för sånt som raderas eller censureras är egentligen ganska enkla, helt nya medlemmar har mycket mindre frihet att både klaga på, eller skryta upp olika företag.
« Senast ändrad: juni 26, 2017, 10:46:33:33 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #25 skrivet: juni 26, 2017, 11:06:27:27 »
Fick bita mig i armen för att inte tycka till i denna tråd, men det hjälpte visst inte - jag gillar inte hur konsument-företag diskussionen hanteras här. Anledningen till att jag biter mig i armen i ett försök att låta bli är att precis som du säger Rickard så är inte ett forum en demokrati där man diskuterar hur man vill. Det är forumägaren som bestämmer reglerna och dessa kan man sedan välja att acceptera eller inte acceptera. Väldigt enkelt.

Detta är ett forum som till största delen byggs upp av konsumenter. Därmed tycker jag att det bör stå närmast konsumenten i frågor när en diskussion uppstår. Tex, om företaget X levererar kundservice som är skit så ska det kunna sägas öppet och inte censureras. Idag uppfattar jag att denna information oftast censureras med hänvisning till att trådskaparen är ny på forumet. Jag tycker det skulle vara intressantare att göra sig besväret att få en replik av företaget i tråden (dvs uppmärksamma företaget på inlägget och be om en kommentar). Det är rimligt att i större utsträckning granska vad personer som bara loggat in för att berätta om en dålig kundupplevelse säger, men det är en stor förlust att dessa inlägg censureras.

Min erfarenhet från andra forum är att personer som bara är ute efter att smutskasta snabbt får en korrigering av andra användare som inte håller med (tex om vad som är rimligt att förvänta sig av företaget). Dvs, detta är självsanerande och ännu bättre skulle det vara om företaget också kunde beskriva andra sidan av myntet. Jag gissar att de flesta större poolbutikerna läser här, så det är knappast så svårt att få till.

Jag tycker att det är ett *mycket* större problem att företagsrepresentanter skriver här utan att ange var man jobbar och vilka fabrikat man representerar. Den som är intresserad och följer diskussionerna här kan snabbt lista ut vad som gäller, men för den som söker tips och råd vid enstaka tillfällen är det svårt att veta att man, som exempel, får en rekommendation om en värmepump av en person som bara säljer ett fabrikat.

Jag tycker generellt det är bra med "yrkesfolk" på forumet för det tillför ytterligare kompetens, men det vore ännu bättre om dessa är tydliga med var man jobbar.

Som vanligt är det också några som sköter detta utmärkt tex Castrol som lämnar bra och objektiva tips och några som sköter det mindre bra, tex Mark (?) på Poolteam som nästan varje gång gör vad jag klassar som reklaminlägg. Sedan finns det några som pendlar mellan dessa ytterligheter.

Att detta är något som skall kunna uppröra dig har jag svårt att tro, det är extremt få inlägg som censureras i detta forum, och då är det som regel reklaminlägg (av Mark t.ex) eller som i detta fall helt nya medlemmar eller gäster som försöker använda forumet i eget syfte för att sätta press på sin leverantör.
Jag tycker genuint illa om personer som med hot om smutskastning försöker pressa företag att leverera bättre service, goodwill eller förlänga garantier som gått ut.
Det borde vara straffbart, men det är det inte, jag tar mig dock friheten att se till att dessa avarter inte bjuds in i de forum jag driver.
Visst, ibland finns det kanske fall där varningarna är relevanta, och det händer faktiskt att jag låter varningar stå kvar om jag vet att de är relevanta, t.ex. för att jag känner till företaget, eller personerna bakom och vet att de har en historia av skumraskaffärer, dålig kundservice, upprepade konkurser, fällningar i ARN och så vidare.

Som Erica skriver så blir det en delvis annan sak om det är ett ärende där man faktiskt har garanti på prylarna, men det är inte ens i dessa fall okomplicerat.
Jag kan berätta om ett exempel där en företag fick skit i forumet för att de levererat poolsolfångare som inte höll tätt, men vägrade ersätta med nya eller ge pengarna tillbaka.

Efter någon dag ringde ägaren till företaget och berättade att personen som skrivit inte alls hade köpt poolsolfångare av dem, utan att han köpt en radiostyrd helikopter som han kraschlandat med och ville ha en ny på garantin...
Nu vet ju inte jag om företagarens historia var sann eller falsk heller, men det känns långsökt att ljuga ihop en sån historia...
Oavsett hur det ligger till så blir även detta ett skäl att helt nya medlemmar inte har samma frihet att uttrycka sitt missnöje i forumet.

Jag har försökt få företagen att försvara sig, eller ge sin bild i forumet, men faktum är att det är i princip omöjligt att göra annat än att ge kunden rätt om man vill framstå som seriös och generös, ÄVEN om kunden ljugit ihop en historia.
Säg att företaget i detta fall kort förklarat att garantin var slut, de lagerförde vare sig cirkpumpen eller reservdelar längre - och därför inte kunde hjälpa kunden.
Det ger ju ingen bra reklam direkt?

Skulle dessutom klagomålen vara påhittade, och man kränkte den som klagar genom att påstå att personen i fråga ljuger, eller är rättshaverist som utöver utpressning så är det ju inte heller speciellt snyggt gjort?

I mina ögon finns det ett enda sätt för ett företag att vinna cred och förtroende om de kommenterar och blandar sig in i en historia som denna, och det är att ge kunden rätt, betala vad det kostar att få kunden nöjd.
Sånt vill jag helst inte ha i mina forum, då det inbjuder oseriösa människor att utpressa företag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #26 skrivet: juni 26, 2017, 11:22:16:16 »
I slutändan är all reklam bra reklam?

Erika, är du inte orolig att skit-bolag ska framstå som seriösa bra företag och konsumenter ska bli lurade av falsk marknadsföring pga snedvriden censur? Jag tror inte man behöver oroa sig för föetagens väl och ve, då tror jag man överskattar detta forum. Samt glömmer konsumenten.

Det finns mååååånga specialiserade siter man kan gnälla på om man är missnöjd - svartlistad.se etc etc

Jag brukar ju hänvisa till denna typ av svartlistningssajter, men det verkar som att de blivit färre, kanske fler än jag som inser att det inbjuder till otillbörlig smutskastning och helt enkelt inte vill hålla på med det där?
För att den där typen av sajter skall ha ett värde bör det gälla företag/tjänster som ett stort antal människor använder och har en bred erfarenhet av, pooler är en sån pryl som är svår att recensera då poolägare som regel bara har erfarenhet av en pool och en leverantör, hotell, taxi, restauranger och liknande blir en annan sak...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #27 skrivet: juni 26, 2017, 11:36:21:21 »
Jag vill tillägga att även min uppfattning är att detta forum skall vara konsumentinriktat, där vi hjälper varandra att få till så bra anläggningar som möjligt.
Svårast att hantera för mig är just smutskastningen av företag, jag tycker precis som MathiasS att det är viktigt att sanningen får komma fram, och jag skall ta till mig av kritiken och i större utsträckning försöka få en kommentar av företagen ifråga istället för att rutinmässigt radera smutskastning av medlemmar som i sitt första inlägg smutskastar sin leverantör.

Jag HAR kontaktat företagen ett antal gånger, och som regel så får man en helt annan historia berättad från företaget - och sånt har gjort att jag med tiden utformat de regler jag har för just detta.

Smygreklamen är inga problem alls, de raderar jag utan bedövning om/när jag ser dem eller får en anmälan och håller med om att det är smygreklam.

Som en liten anekdot kan jag väl nämna att en del av MathiasS inlägg gör att jag "måste" agera:
Fick bita mig i armen för att inte tycka till i denna tråd, men det hjälpte visst inte - jag gillar inte hur konsument-företag diskussionen hanteras här. Anledningen till att jag biter mig i armen i ett försök att låta bli är att precis som du säger Rickard så är inte ett forum en demokrati där man diskuterar hur man vill. Det är forumägaren som bestämmer reglerna och dessa kan man sedan välja att acceptera eller inte acceptera. Väldigt enkelt.

Läser man lite mellan raderna så innebär detta stycke att MathiasS  menar att de som inte håller med mig får antingen acceptera reglerna, eller söka sig till ett annat forum.
Det här är ett stycke som jag skulle kunna censurera om jag var typen som censurerar allt som inte känns bra, eller utan att ta hänsyn till vem som skrivit.

Det jag som företagare måste göra istället är att visa att jag tar seriöst på denna typ av kritik, försöka förklara varför jag har de regler jag har, och att jag faktiskt HAR försökt få företag att kommentera den kritik som framförs.
Det är oerhört svårt att få acceptans för dessa regler bland alla medlemmar, men jag är helt säker på att alternativet med helt ocensurerad kritik från rättshaverister som gör vad de kan för att få rätt mot sin leverantör skulle vara skadligare, kanske inte så mycket för forumet som för de företag som drabbas av otillbörlig kritik.

Att jag skulle sitta som någon form av domare och döma i ärenden som dessa och "höra" både företag och klagande är ju naturligtvis inte rimligt, dels för att det skulle bli integritetskränkande mot de som klagar, och dels för att det som trådstartaren så påpassligt noterar som regel är svårt att komma fram på telefon till många av dessa företag, och då speciellt till någon som sitter i ansvarsställning.
« Senast ändrad: juni 26, 2017, 11:45:52:52 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #28 skrivet: juni 26, 2017, 11:43:23:23 »
Nej, "upprörd" var dina ord Rickard och det är jag inte, men jag önskar att detta hanterades annorlunda här. Rensar vi bort alla om och men och kanske så resulterar nuvarande hantering i att ett företag som i stort sköter sig ok får negativa inlägg censurerade bara för att det inte är "bra reklam".

Det ska inte vara bra reklam att ha missnöjda kunder och alla vet att det är omöjligt att få alla nöjda med rimliga insatser.

I fallet med pumpen i denna tråd så är det ju synnerligen relevant information i grunden. Detta företag säljer pumpar där man inte kan förvänta sig att det finns reservdelar att tillgå från butiken på ett enkelt sätt, redan några år senare. Förstod man att det var så kanske man skulle välja en annan leverantör eller iallafall ett annat fabrikat på vattenpumpen när köpet gjordes. Dessutom handlar detta om ett företag med en tveksam historik av företagsövergångar där kunder kom i kläm, försäljningsmetoder som endast anstår en hästhandlare och som figurerat i pressen om interna (mellan ägare) domstolsärenden.

Att inte upplåta forumet för ren utpressningsverksamhet tycker jag är rimligt, men idag upplever jag att slutresultatet mer blir att dålig reklam inte tillåts.


EDIT: Tack Rickard, med ditt sista inlägg så hoppas jag på en positiv förändring! Jag skrev detta inlägg innan du skrev ditt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #29 skrivet: juni 26, 2017, 11:57:29:29 »
Du har ju inte alla rätt, dels säljer de inte dessa cirkpumpar längre.
Det var inte samma ägare till företaget när den såldes heller.
Man kan lika gärna tolka det som att de snabbt insåg att de där pumparna var dåliga och slutade leverera dem.
Med nya ägare är det också självklart så att de inte kan erbjuda orimligt lång garanti på en produkt som de inte levererar, lagerför eller ansvarar för på något sätt.

Allt det här (och mer) som du lyfter upp som fakta i målet känner jag till, och min bedömning är i just detta fall att kritiken var osaklig.
Det finns en skillnad mellan dig och mig dock, och det är att jag som företagare inte kan skriva allt jag vet utan att riskera att bli ställd inför rätta p.g.a. förtal, så jag är delvis låst att ge hela förklaringarna som ligger till grund för mina beslut i olika frågor.

OM  man läser de 5 första inläggen i denna tråd så inser man att det verkar finnas någon form av konsensus bland de som svarat att det inte är helt ovanligt att man hamnar i den sits som trådstartaren hamnat i.
Jag vidhåller att skadan som företaget kunnat åsamkas av detta ämne överstiger relevansen i klagomålet, och då det dessutom rörde en helt ny medlems första inlägg så raderade jag namnet, jag ångrar det fortfarande inte.

I just detta fall skulle det t.o.m kunna vara den som förlorade tvisten i domstolen som ligger i för att sätta käppar i hjulen för detta företag.

De som vill kan ringa mig så skall jag förklara hela bakgrunden, men om jag gör det i forumet är det stor risk att jag blir stämd av ett företag, dock inte det som nämnts tidigare i detta ämne.
« Senast ändrad: juni 26, 2017, 12:14:22:22 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #30 skrivet: juni 26, 2017, 13:41:05:05 »
Det är ok Rickard, jag avslutar argumentationen här (för jag tycker verkligen att det är ditt jobb att sätta reglerna och mitt jobb att acceptera dom eller söka mig vidare!) Kan denna korta diskussion leda till ett mer konsumentprioriterat forum är det bra, om inte är det inte sämre/bättre än vad det är nu.

Du har facit i hand om några år. Är det bara du, jag, ErikN, TommyC och Erika kvar så blev det fel, är det större aktivitet än nu så gjorde du rätt! :)

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #31 skrivet: juni 26, 2017, 15:36:14:14 »
Jag vill inte att det här skall överdrivas, det kanske rör sig om en handfull inlägg/år med kritik där företagets namn nämns, där jag raderar namnet, om ens det.
Så att mitt agerande när det gäller just detta på något sätt skulle genomsyra forumet med någon form av stämning som säger att jag är köpt av branschen, eller omedelbart skrämma bort andra presumtivt "värdefulla" medlemmar bara för att de inte får "svartlista" sin leverantör tror jag inte på.
Jag vill också vara mycket tydlig med att jag inte har något samröre med branschen, förutom att jag säljer reklam till de som betalar.
Och som jag skrev tidigare så har jag tappat annonsörer för att jag inte böjt mig för påtryckningar i vissa ämnen.
Hela denna fråga är omöjlig för er andra att vara helt säkra på, det är ju egentligen bara jag som med säkerhet vet om och i så fall hur "korrupt" jag är.
En sak är säker, det finns i alla fall inget företag där ute som kan komma med någon skit mot mig, att jag har accepterat mutor eller redigerat bort kritik mot dem "på beställning".
Den som påstår något sånt han ljuger.

Däremot så tror jag mig ha en liten annan syn än vad gemene man har just på kritiken mot företag eftersom jag själv är företagare, det ger mig en erfarenhet som gör att jag kan känna empati med de företag/företagare som kritiseras, ofta helt utan varje form av bevisning annat än det skrivna ordet.
Ytterligare en sak som gör att jag i vissa fall kanske gör saker som är svåra att förstå beror på den kunskap jag har när det gäller sökmotorotimering, och vad och varför vissa rubriker och ämnen riskerar skada ett företag på ett sätt som inte är relevant bara för att en kund är missnöjd.
Jag skulle kunna radera all kritik, men har valt att sätta en skapligt strikt gräns vid inlägg där namn nämns av helt nya medlemmar eller gäster.
Rubriker som "Varning för" eller "Undvik" tycker jag särskilt illa om då dessa absolut vittnar om att den som skriver kan misstänkas använda forumet/internet i ett utpressningsförsök.

Det skulle dock vara lätt att bli korrupt, jag har under årens lopp säkert blivit erbjuden maskiner och varor för hundratusentals kronor från mindre nogräknade aktörer, främst i mitt arbete kring varmepumpsforum.com, mycket mindre i frågor rörande poolforum.
Många gånger i all välmening, en testutrustning som du kan skriva testresultat/recensioner på o.s.v. men i praktiken vet vi ju vad de försökt med.

Jag vet att jag är något av en maktfaktor i branschen, så att jag på något sätt är emot att leverantörerna i branschen skall ta sitt ansvar hoppas jag verkligen inte är bilden av vad jag gör.
För mig är det viktigt att aktörerna tar sitt ansvar, men man kan ha den uppfattningen och samtidigt känna empati med företag som blir orimligt hårt åtgångna av kritik som helt saknar bevisning.
Ärlighet och hyfs är inget som jag kräver bara av företagen i branschen, utan även av de som vill kritisera ett namngivet företag.

Är det någon som känner sig osäker, men vill kritisera, går det alltid bra att skicka sitt inlägg till mig innan så jag kan granska det innan det publiceras, och komma med förslag på ändringar om jag skulle vilja det för att godkänna inlägget.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dannne

SV: Undvik xxx
« Svar #32 skrivet: juli 01, 2017, 18:35:16:16 »
Hej igen, vill först börja med att tacka för tipsen om lagren på  min trasiga pump. Den är av märket emaux sc 100. Till dig Rikard måste jag säga att du har en riktigt tråkig inställning... Du tycker genuint illa om mig för att jag försöker varna andra presumtiva kunder? Dessutom har du totalt fel, det var samma ägare som sålde pumpen till mig som äger företaget idag. Pumpen är ifs bara 3 år ( jag skrev 4) men ägrna var de samma då med, så kolla fakta innan du skriver....Jag tänker inte skriva fler inlägg i ämnet om detta företag utan lämnar det. Men jag ligger kvar eftersom jag fick fina tips och hoppas kunna ge tips själv. Men kom in i matchen rikard!!!!

Utloggad TommyC

SV: Undvik xxx
« Svar #33 skrivet: juli 01, 2017, 19:14:18:18 »
...trist att det strular och att de inte kan hålla med reservdelar, men detta är väl lite typiskt för enklare no-name pumpar, oavsett vem som säljer dom. Köper du från ett större fabrikat så finns det ju reservdelar "överallt". Pahlens, Hayward, Zodiac, Speck osv.
Så är det ju nästan alltid med allt man köper. Man får oftast vad man betalar för. Ibland chansar man trots att man borde veta bättre. Det kallar lärpengar. Läs på och lär eller betala och lär.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Undvik xxx
« Svar #34 skrivet: juli 01, 2017, 19:16:29:29 »
Oavsett vem som har rätt o fel eller vem som tycker vad , men att skriva att han tycker illa om dig är väl ändå att ta på sig offer koftan  :-X
Jag är övertygad om att han inte ogillar dig som person, om det nu ens skulle vara möjligt då han inte ens känner dig eller har träffat dig ?
Du måste ha det tufft med relationer i livet om du inte kan tåla eller skilja på  åsikt angående vad man gör eller säger från att  man ogillar personen pga av att man inte håller med i sak eller gärning.
Jag tycker Rickard går matchen på ett korrekt och sakligt sätt utan personliga angrepp.

Utloggad Plums

SV: Undvik xxx
« Svar #35 skrivet: juli 01, 2017, 21:46:34:34 »
Ett annat forum jag besöker ofta har en smartare modell. Ägaren säljer reklam som du, men har utsett seniora forumprofiler till moderatorer. På så sätt skapar man mindre misstänksamhet etc.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #36 skrivet: juli 03, 2017, 12:57:32:32 »
Det skulle kunna vara en framkomlig väg, men med 95% säkerhet skulle det innebära "olika bedömning" mellan olika moderatorer, och tjafs om det.
Frågan om att radera namn på företag som kritiseras skulle med största säkerhet dessutom diskuteras mellan moderatorerna innan det gjordes - och då skulle ju antagligen min uppfattning vara den som "vann" oavsett om det fanns en grupp med 3 eller 4 seniora moderatorer.
Jag skulle ju självklart inte göra någon till moderator som anser att forumet skall kunna användas i utpressningssyfte, och då skulle ju iden med detta falla hur som helst?

Min erfarenhet (har haft andra moderatorer till o från i alla mina forum är att de agerar på ett av två möjliga sätt:

1. De är väldigt rädda för att radera något alls, och "frågar mig" i princip om allting. (Liten ide ha en moderator som inte vill/vågar göra några åtgärder)
2. De agerar som att "alla är lika inför lagen" och raderar allt som bryter mot regelverket. (Wikipedia style)

Att agera mot allt som bryter mot reglerna blir väldigt fyrkantigt, och skulle jag själv följa reglerna, och moderera efter dem i 100% av fallen skulle det bli rätt mycket som raderades.
Många av reglerna finns till för att jag vid misstanke skall kunna hänvisa till regelverket om/när jag gör en åtgärd, att moderera "lika för alla" utan att ta hänsyn till vem det är som skriver, eller varför blir lätt fel.
Som moderator är man ju något av både jury och domare, och i frågor som den vi nu diskuterar är det helt omöjligt att göra en utredning huruvida det är ett skäligt klagomål som skrivits i forumet.
Jag tycker att regeln om att helt nya medlemmar eller gäster som inte vill göra annat än varna/klaga på ett företag är en rätt bra avvägning när det gäller denna fråga, men jag skulle vara tvungen att specificera hur länge man är ny medlem om andra skulle kunna  moderera på ett "rättvist" sätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan