Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool  (läst 9039 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Styvert

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #10 skrivet: juni 02, 2015, 20:34:02:02 »
Ok! Tack RoffeN! Tänker dock testa svärfars idé. Limma blocken och använda den ursågade frigoliten till krönbalken(som är kvar vid leverans som transportsäkring) som sidledsstabilisering genom att sjuta den över två block. Är ni med på vad menar Tjälldenare?  Risk att den också fogas fast?   8)
Det o skarvbläck får räcka. 
« Senast ändrad: juni 02, 2015, 20:40:42:42 av Liksaltaren »
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #11 skrivet: juni 02, 2015, 20:42:54:54 »
Låter smart tycker jag.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Tynell

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #12 skrivet: juni 02, 2015, 23:50:49:49 »
Ja, det låter som en listig lösning! Kan det vara en idé annars att ta nått med lite mer tyngd, som hjälper till att hålla blocket på plats? Typ ett par meter av en 45x95-regel eller nått.

Idag kom sandfilter, pump och klor/ph-dosering...så snart har jag alla prylar på plats. Återstår "bara" att bygga ihop alltsammans också  <hmm>
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad kg21

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #13 skrivet: juni 03, 2015, 08:35:23:23 »
Ännu bättre! Tipsa Tjälldens, skicka med bilder  O0
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Tynell

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #14 skrivet: juni 09, 2015, 17:41:28:28 »
Hallå, hur har det gått?

Jag limmade upp alla mina väggblock i helgen, utan varken tvingar eller reglar. Typ 10-12 timmars slit och släp :-)
Jag tyckte det räckte fint med skarvbläcken för att hålla blocken på plats. Satte de bara i lätt i överkant efter att jag dragit på fogskummet och när blocket var injusterat spikade jag i dem. Någon enstaka gång skruvade jag dit en bräda i gjutformen för att pressa in nått hörn eller så som trilskades.
Min platta var inte helt jämn ska sägas (första gången jag hanterar betong öht) så vissa block blev inte helt jämna i överkant, alla väggarna blev dock raka och fina - fokuserade på det.

Väldigt tacksam del av bygget detta, då det blir väldigt mycket resultat rent visuellt - nu står den ju där liksom. Bara resten kvar!
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Styvert

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #15 skrivet: juni 09, 2015, 22:49:49:49 »
Hej Tynell,
Vi gjorde exakt likadant. Man märkte snabbt att skarvbläcken räckte. Så mycket nojjande för ingenting. Men det bra med detta forum så man kan ventilera sin ångest och få lite pepp.
Vi kastade oss direkt vidare på gjutning. Köpte Jula-blandare och gjutsand. Singel hade vi i överflöd i högar avsedda för återfyll. Så nu har vi matat på med alla pelare.
Sågade ur för bräddavlopp ikväll efter ännu en period av velande. Imorgon em/kväll siktar vi på att gjuta krönbalken och gjuta in bräddavloppet.
Sen dags för trappa och inlopp. Men det blir väl ett par dagar med velande innan man vågar  O0
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad Tynell

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #16 skrivet: juni 09, 2015, 23:02:23:23 »
Ja, det där velandet känns väldigt bekant, haha  ;D
Jula-blandare står på att-göra-listan imorn. Jag tänkte nog köra på säck-betong, då jag har noll koll på hur man blandar sånt där manuellt. Kan man räkna med ~15L/pelare eller?

En liten fråga till; hur gjorde ni med bräddavloppet (har ni Pahlen eller Astral förresten?) sitter det kant-i-kant med väggblocken, eller nedsänkt en liten bit så att det blir liner även ovanför?

PS/Edit: Lite förvirrande att du bytt namn så här mitt i alltihopa!
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Styvert

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #17 skrivet: juni 10, 2015, 09:14:31:31 »
Ja, det där velandet känns väldigt bekant, haha  ;D
Jula-blandare står på att-göra-listan imorn. Jag tänkte nog köra på säck-betong, då jag har noll koll på hur man blandar sånt där manuellt. Kan man räkna med ~15L/pelare eller?

En liten fråga till; hur gjorde ni med bräddavloppet (har ni Pahlen eller Astral förresten?) sitter det kant-i-kant med väggblocken, eller nedsänkt en liten bit så att det blir liner även ovanför?

PS/Edit: Lite förvirrande att du bytt namn så här mitt i alltihopa!

Sry Tynell! Ska inte byta alias mer.  Skulle säga att det drar iväg närmare 20 liter per pelare. Man gjuter ju bara upp till krönbalkens botten så det går bort en dryg decimeter. Annars borde ju volymen vara 0,12*0,12*1,5 ~ 22 L.
Hade inte heller blandat betong själv men orkade inte köpa dyra/tunga färdigbetong i stora mängder. Det visade sig vara ruskigt enkelt o snabbt att blanda själv. Lägg upp högar med gjutsand, makadam,vatten(slang) och ett par cementsäckar. Vi blandade 1 del cement, 1 del makadam, 2 delar sand. Sen slängde vi i vatten så det slafsade till gött. Finns massor med trådar och webbtips runt detta.   https://www.byggmax.se/gor-det-sjalv/grund-och-platta/blanda-betong?gclid=CIagqcLJhMYCFYPNcgodOCsAjQ

Vi blandade dock inte 10 min, som rekommenderas i Byggmax-länken, innan vi använde betongen. Vi blandade någon minut innan vi hällde av.
 
Ang. bräddavlopp så kör vi Pahlens rostfria och vi har lämnat två centimeter ovanför ramen som vi hoppas det går att bränna fast lite liner på. Annars blir det ledsamt. 
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad Tynell

SV: Behöver lite tekniktips inför fogning av Tjälldénpool
« Svar #18 skrivet: juni 10, 2015, 12:25:56:56 »
Citat från: Styvert
Sry Tynell! Ska inte byta alias mer. 

Haha, ingen fara...blev lite förvirrad där ett tag bara innan jag fattade vad som hänt :-)

Citat från: Styvert
Skulle säga att det drar iväg närmare 20 liter per pelare. Man gjuter ju bara upp till krönbalkens botten så det går bort en dryg decimeter. Annars borde ju volymen vara 0,12*0,12*1,5 ~ 22 L.
Hade inte heller blandat betong själv men orkade inte köpa dyra/tunga färdigbetong i stora mängder. Det visade sig vara ruskigt enkelt o snabbt att blanda själv. Lägg upp högar med gjutsand, makadam,vatten(slang) och ett par cementsäckar. Vi blandade 1 del cement, 1 del makadam, 2 delar sand. Sen slängde vi i vatten så det slafsade till gött. Finns massor med trådar och webbtips runt detta.   https://www.byggmax.se/gor-det-sjalv/grund-och-platta/blanda-betong?gclid=CIagqcLJhMYCFYPNcgodOCsAjQ

Vi blandade dock inte 10 min, som rekommenderas i Byggmax-länken, innan vi använde betongen. Vi blandade någon minut innan vi hällde av.

Tack för svar. Hm, jag får nog överväga den lösningen...blir ju närmare en kubik som ska blandas till bara till mina pelare  :-\
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan