Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckande spa!!  (läst 26369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LindaH

  • Gäst
LindaH
Läckande spa!!
« skrivet: augusti 10, 2017, 16:39:12:12 »
Kan detta vara anledningen att badet börjat läcka?

Vi har ett L.A SPA från 2010.
För några månader sedan såg vi små vita "silkonbitar" i filtren. Misstänkte att någon packning var dålig. Men badet har inte förlorat något vatten, förrän nu. Kom hem efter 2 veckors resa. Badet kippade efter vatten eftersom nivån sjunkit 15-20cm på två veckor. Skruvade av sidorna och kan omöjligt se något läckage på slangar, pumpar, osv. Även isoleringen runt badet ser torr ut. Mitt under badet är det blött och det rinner ut längs med golvet. Tömde badet och ser att packningarna runt jetsen är som cremé fraische. Kan det vara här det läcker igenom?

Eftersom badet är helskummat tänker jag att det är enklast att lägga på nytt silikon från insidan av badet?

Tacksam för hjälp, tips och tankar.
vilket silikon ska användas? (djungel)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande spa!!
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2017, 16:45:20:20 »
Har ni bra koll på pH-värdet?
Vet inte vilken silikon som är bäst anpassad, men under vatten borde det ju inte kunna mögla i alla fall, så jag tycker det mesta borde kunna funka bra.
Kan nog bli en utmaning att få det tätt utifrån, kommer nog att vara "fort gjort" att någon sitter och pillar loss silikonet under bad...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

LindaH

  • Gäst
LindaH
SV: Läckande spa!!
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2017, 16:51:57:57 »
Tror jag har bra koll på Ph värdet, försöker hålla det inom referensvärdet, får ofta använda Ph Ner!
Silikonet skyddas av den löstagbara delen av jetmunstycket så man kommer inte åt att pilla på det.
Att ta bort allt hårdskum för att komma åt munstyckena från andra sidan känns som evighetsgöra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande spa!!
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2017, 18:46:48:48 »
Med vad desinficerar ni badet, klor eller något annat?
Normalt måste man tillsätta ph plus om man kör med klor.

Förstår att det är svårt/omöjligt att reparera utifrån, men vill ändå mena att det inte kommer att vara så lätt att få det att hålla över tid med nåt ni lägger "utanpå".
Men du får väl instruera alla som badar att de inte petar på silikonet.  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

LindaH

  • Gäst
LindaH
SV: Läckande spa!!
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2017, 19:43:43:43 »
Vi använder klor avsett för spabad. Det var ju märkligt att vi oftast får använda ph ner då vårt värde stiger titt som tätt. Vad tänker du med frågan? Att fel ph värde har orsakat packningarnas söndervittring? Har grundligt tvättat runt alla munstycken nu. Man ser inget hål någonstans, det kan såklart ändå vara här det läcker.

Utloggad johanmarsta

SV: Läckande spa!!
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2017, 22:10:25:25 »
Det är en packning som är ganska tjock mellan jet body och badet.
Det brukar se mkt värre ut om det ska läcka där.
Testa (om ni inte redan gjort det) att fylla upp badet,ta loss serviceluckan,kör alla pumpar och kolla efter läckage.
Vart finns badet?

LindaH

  • Gäst
LindaH
SV: Läckande spa!!
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2017, 22:21:34:34 »
som jag skrev, Skruvade av sidorna och kan omöjligt se något läckage på slangar, pumpar, osv. Även isoleringen runt badet ser torr ut - detta efter påfyllning eftersom badet inte fungerade med den låga nivån. Man ser bara skum, känner inget blött förutom mitt under badet.
Det finns utanför Gävle..

LindaH

  • Gäst
LindaH
SV: Läckande spa!!
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2017, 22:35:09:09 »
som jag skrev, Skruvade av sidorna och kan omöjligt se något läckage på slangar, pumpar, osv. Även isoleringen runt badet ser torr ut - detta efter påfyllning eftersom badet inte fungerade med den låga nivån. Man ser bara skum, känner inget blött förutom mitt under badet.
Det finns utanför Gävle..

Kan tillägga att efter jag fyllt upp och provkört + granskat badet bröt jag strömmen till det, satt en tejp vid ytan och lät det stå 12 timmar då det sjunkit ca 3 cm. Därav konstaterat en läcka.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Läckande spa!!
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2017, 22:40:26:26 »
Ett alternativ som dock inte
R det snabbaste är att låta badet stå och läcka tills det sluta sjunka, då ser man ju i vilken nivå av badet man ska börja leta läckaget på.

Alternativ 2 är att använda sk bluedye och sätta lite färg på vattnet så man kan se om det sipprar fram färgat vatten i skummet någon stans, då vet man vart man ska börja leta.

Om det är ett litet läckage kan ju Fix a Leak vara ett alternativ att testa innan man börjar att riva allt för mycket.Brukar kunna fixa de flesta små läckage ganska snabbt.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

LindaH

  • Gäst
LindaH
SV: Läckande spa!!
« Svar #9 skrivet: augusti 10, 2017, 22:46:20:20 »
Ett alternativ som dock inte
R det snabbaste är att låta badet stå och läcka tills det sluta sjunka, då ser man ju i vilken nivå av badet man ska börja leta läckaget på.

Alternativ 2 är att använda sk bluedye och sätta lite färg på vattnet så man kan se om det sipprar fram färgat vatten i skummet någon stans, då vet man vart man ska börja leta.

Om det är ett litet läckage kan ju Fix a Leak vara ett alternativ att testa innan man börjar att riva allt för mycket.Brukar kunna fixa de flesta små läckage ganska snabbt.

Det är min tanke, först bättra med silikon, även om det inte stoppar läckan så stoppar det kanske silikonrester från att flyta runt i badet och fastna i filtren.
Steg två får bli att färga vattnet eller testa fix a leak..

Fix a leak hittade jag när jag googlade. Det är ju fantastiskt om det fungerar bra. Det var väldigt stor skillnad på pris i Sverige och Usa/Kanada för samma produkt dock!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan