VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga om utomhuspool till inomhus ?  (läst 7563 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hannaka

Bygga om utomhuspool till inomhus ?
« skrivet: oktober 30, 2009, 10:03:53:53 »
Hej ! Vi har köpt ett hus med en pool som är inbyggd i en altan. Poolen är av betong, med kakel högst upp ned till cirka 30 cm under vattenytan och sedan målad under där. Över altanen finns ett tak. Vi funderar på om man kanske skall bygga in poolen så att man kan använda den hela året ? Antingen skulle man kunna bygga riktiga väggar plus att man isolerar taket som redan finns, eller skulle man kanske kunna ha glasväggar runt den. Tips och saker att tänka på mottages tacksamt !

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Bygga om utomhuspool till inomhus ?
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2009, 11:45:47:47 »
Isoleringen i väggar och tak är nog viktigt, men det som jag skulle fundera kring först är val av teknik för uppvärmning och avfuktning. De få jag känner med inomhuspool, har relativt låg vattentemperatur, ca 22 grader. De flesta med utomhuspool har betydligt högre vattentemperatur, ca 28-32 grader. Ett problem med sådana temperaturer i inomhuspooler, är avfuktningen. Gemom att ha poolen i ett mer avgränsat uterum, inbillar jag mig att man kan lösa problemet på ett enklare sätt, än om poolen står direkt under huvudbyggnaden. Möjligen kan du därmed både hålla hyfsad temperatur i poolen, utan att behöva installera dyr och energikrävande avfuktningsutrustning. Men det fordrar nog åtminstone att du har pooltäckning på och ordentlig ventilation.

Ett annat problem är uppvärmningen vintertid. Här finns inte så många alternativ till bergvärmepump, alternativt mark- eller sjövärmepump. Om poolen är liten, kan du möjligen även få det att funka hyfsat med en vinteranpassad luftvärmepump.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Erica

SV: Bygga om utomhuspool till inomhus ?
« Svar #2 skrivet: oktober 30, 2009, 15:56:58:58 »
Jag vill nog inte hålla med om att man måste ha kallare bara för att man har inomhuspool. Vi har inomhuspool, någorlunda stor, 8 x 4 m, och brukar ha mellan 28 och 30 grader i vattnet utan några problem. Men vi täcker alltid över poolen när vi inte använder den. I början gjorde vi inte det och DÅ blev det lite problem med avdunstningen (ja närmast med höga elräkningar...). Vi fick ha en rejäl avfuktare när vi körde den öppen, men nu så har vi ett par små avfuktare av billig typ och vi slår bara på dem när vi badar plus ett par timmar efter att vi badat färdigt och täckt poolen, och vi har inga problem med fuktig luft.

Att använda glasväggar låter som det skulle bli rätt dyrt i drift - en glasvägg isolerar väl mycket sämre än en "riktig" vägg. Dessutom blir det nog lätt kondens när det är kallt ute. Vi har vanliga väggar och sedan 3-glas i alla fönster. Det kan imma på någon gång på fönstren närmast poolen, men det är mest när barnen badar och det blir mycket skvättande.

Ventilation har vi ganska enkel, fast vi har en värmeväxlare för att ta vara på värmen i ventilationsluften.

Bergvärme är nog jättebra men ruskigt dyrt att sätta in. Vi värmer med el f.n. men funderar på att kanske skaffa en luftvärmepump (luft/vatten).
Men nu vet jag inte om ert fall, ni har ju inte isolerat själva poolen, vilket vi gjorde när vi byggde den. Troligtvis kommer därför er pool att dra klart mer el / värme än våran.

Lycka till med bygget! Inomhuspool är toppenskönt :)

Utloggad Hannaka

SV: Bygga om utomhuspool till inomhus ?
« Svar #3 skrivet: november 01, 2009, 14:37:15:15 »
Hej och tack för svaren ! Jag hoppas arr det stämmer att man kan det varmt även i en inomhuspool, annars vill vi nog inte bygga om den. Kalla bad är inte min modell precis.

Vi kan ju inte gärna isolera själva poolen, i varje fall inte under botten. Ett par av poolväggarna skulle vi nog ha en chans att sätta isolering på om det hjälper. Skall det vara någon särskild sorts isolering till pooler ?

Vad det gäller värmen så har vi en kombination - vi har en elpanna men det finns också en vedpanna kopplad ihop med den, så om vi bara kan få tag på ordentligt med ved till vettigt pris så kan vi ju sänka elräkningen på det sättet. Men det verkar vara något fel på skorstenen så det måste fixas först. Huset i sig självt borde nog helst tilläggsisoleras en den. Vi har ju ganska nyss köpt huset och det är mycket som man vill fixa till.

Utloggad Erica

SV: Bygga om utomhuspool till inomhus ?
« Svar #4 skrivet: november 07, 2009, 00:38:15:15 »
Kolla noga om ni tror att det är fel på skorstenen, innan ni eldar i den pannan! Man kan lätt sätta eld på hela huset annars. En bekant till oss lyckades nästan bränna ned sin sportstuga på det viset. Som tur var fick de dock syn på att det hade börjat att brinna uppe på vinden och lyckades att släcka det innan det hade gått för långt.

Utloggad Erica

SV: Bygga om utomhuspool till inomhus ?
« Svar #5 skrivet: november 07, 2009, 09:38:11:11 »
Hej - jag glömde att skriva beträffande isoleringen att det nog alltid bör vara isolering som inte kan suga upp vatten, alltså frigolit och liknande, inte mineralull som kan bli våt och sedan mögla.

Nej inte behöver man ha det kallt för att poolen är inomhus. Våran funkar jättebra med 28-30 grader. Om det sedan skulle gå att ha ändå varmare vet jag inte. Vi har väl som mest haft uppe den i sådär 31-32 i samband med att vi haft fester och det var i vart fall inga problem. Men 28-30 grader är ju varmt nog tycker jag.

Utloggad Hannaka

SV: Bygga om utomhuspool till inomhus ?
« Svar #6 skrivet: december 30, 2009, 10:20:56:56 »
Hej alla och tack för tipsen ! Jag har varit härifrån en tid för det har varit så mycket att fixa. Vi är verkligen sugna på att försöka bygga om till nomhuspool, särskilt som en som vi känner skaffat inomhuspool och det verkar ju SÅ skönt ! Dom som har den poolen sa förresten att det skulle finnas värmepumpar som funkar också om man har poolen inomhus - är det någon som vet något om detta ? Annars får det väl bli att vi värmer med ved kanske.

Ja skorstenen hör till det första som skall fixas - långt före poolen. El har ju blivit dyrt nu så vi vill ha igång vedpannan också. Det skall komma en firma och titta på den efter helgerna.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag