CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Starta saltklorinatorn  (läst 4428 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SaraS

Starta saltklorinatorn
« skrivet: april 30, 2019, 08:58:39:39 »
Hej!
Har pool 4x8 m, med saltklorinator. Mannen startade poolen igår för andra säsongen. Jag noterade idag att i foldern från Folkpool så står det att saltklorinatorn inte får startas förrän salthalten är okej och temperaturen är över +18°c. Det har min man aldrig tänkt på, utan startat upp allt samtidigt. Min fråga är nu, vad händer med saltklorinatorn om man startar den för tidigt? Det är jag som brukar kolla värdena i poolen och förra sommaren tyckte jag inte att jag fick någon bra ordning på salthalten. Kan den ha blivit förstörd?

Poolgiganten

Utloggad danw69

SV: Starta saltklorinatorn
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2019, 23:57:44:44 »
Hej,
Det ska nog inte vara några problem med att starta eller ha den igång med för låg salthalt. Det enda som händer är väl att det inte sker någon elektrolys och mao inget klor produceras. Och om temperaturen är under 18 grader så är väl algtillväxten mycket måttlig (eller nästan obefintlig) och då behövs inget klor för den sakens skull.


Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Starta saltklorinatorn
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2019, 15:52:25:25 »
Så här är det, när saltvatten är kallt har det sämre ledningsförmåga, detta medför att saltklorinator behöver jobba med en en spänning som är högre än normalt för att kunna nå börsvärdet på ström, och detta kan medföra att livslängden på cellen förkortas.

Är vattnet unde 10c så stäng av, mellan 10-15c välj att köra den i ”low” läge.

Vidare vid uppstart av pool rekommenderar jag att använda chockklor, dels för att ta död på ev alger etc, och dels för att hjälpa saltklorinator att etablera normal Klornivå i poolen.

Med vänlig hälsning,
Martin oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag