CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stänga av bubblorna från ozonator-anslutning?  (läst 1283 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

Stänga av bubblorna från ozonator-anslutning?
« skrivet: november 16, 2023, 21:47:46:46 »
Hej,

Jag har ett nytt spabad från Hydropool (Self-Cleaning).  Jag har inte köpt till ozonator.

Jag har ett problem att pH hela tiden stiger. Jag ser till att alka ligger mellan 80-120 men får hela tiden slänga i pH minus (som också sänker alka). I söndags var pH 7,1 och idag 7,8 (alka 87) med enbart ett bad två personer i veckan.

Jag funderar på om det är bubblorna som kommer från anslutningen där ozonatorn skall sitta. Undrar därför om någon vet man man kan stänga av detta konstanta flöde av små luftbubblor som kommer från cirkulationen 24/7?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stänga av bubblorna från ozonator-anslutning?
« Svar #1 skrivet: november 17, 2023, 08:08:04:04 »
Som jag tolkat det har bubblorna inget med Ozon att göra, det är bara en "cool" grej att kunna visa upp i showroom.
(Jag vet inte säkert, så kolla upp det innan du gör något)
Mer troligt är det ett litet luftflöde som injekteras in i vattenflödet, bara just för att det ska se cool ut, och kanske lura någon att tro att det är Ozon.

Kolla om det finns en tunn slang som går in i cirkulationsledningen där du har ständigt flöde av vatten, slangen borde mynna ut högt upp i Spabadet och suga in luft när vattnet flödar.
Borde gå "vika av" den slangen för att få stopp på bubblorna.

Tror dock inte att just det där påverkar PH, men det är en annan fråga. (Det vet jag inte heller säkert)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad mvjt

SV: Stänga av bubblorna från ozonator-anslutning?
« Svar #2 skrivet: november 23, 2023, 20:55:05:05 »
Som jag tolkat det har bubblorna inget med Ozon att göra, det är bara en "cool" grej att kunna visa upp i showroom.
(Jag vet inte säkert, så kolla upp det innan du gör något)
Mer troligt är det ett litet luftflöde som injekteras in i vattenflödet, bara just för att det ska se cool ut, och kanske lura någon att tro att det är Ozon.

Kolla om det finns en tunn slang som går in i cirkulationsledningen där du har ständigt flöde av vatten, slangen borde mynna ut högt upp i Spabadet och suga in luft när vattnet flödar.
Borde gå "vika av" den slangen för att få stopp på bubblorna.

Tror dock inte att just det där påverkar PH, men det är en annan fråga. (Det vet jag inte heller säkert)

Tack för svaret. Slangen hittar jag men den stoppar inte bubblorna när jag håller för öppningen med tummen...Jag får försöka luska vidare. Får kasta i PH- flera gånger i veckan. Får kanske testa att byta från Aktivt Syre till Brom istället.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag