Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vitt grumligt vatten  (läst 19340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

Vitt grumligt vatten
« skrivet: juni 29, 2009, 14:20:51:51 »
Jag är nybörjare på området... Skaffade en Bestway pool ovan mark på 7 m3 i förra veckan och fyllde den med kommunalt vatten.

Mätte Ph, och det visade bra värden de första dagarna, sedan sjönk det och jag körde i "höjer Ph" varvid vattnet blev grumligt vitt. Det grumliga kom direkt från min dos "höjer Ph", jag kunde se hur det grumliga spred sig när jag hade i dosen. Teststickan visar dock bra värden nu...

Har klorerat enligt anvisning och alla värden på teststickan är OK.

Vad kan det vara för fel och hur får jag klart vatten igen?

Poolgiganten

Utloggad Dumpdidump

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2009, 15:20:09:09 »
Är ingen expert på poolkemi. Gjorde därför ett snabbt sök på forumet och såg dessa intressanta trådar.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?action=profile;u=600;sa=showPosts

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3261.0

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3373.0

Enligt en källan (http://www.badconcept.se/pdfs/Clearpool-Katalog_2009.pdf)
Vitt grumligt vatten (mjölkigt vatten)
a. Högt pH-värde             a. Justera pH-värdet
b. Organiska föroreningar   b.Kontrollera pH-värde, chockklorera och dosera flockningsmedel
c. Oorganiska föroreningar  c. Kontrollera pH-värde och dosera med flockningsmedel




Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad Jisse

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2009, 09:00:52:52 »
Tack för länkarna, jag har läst en hel del nu...

Vattnet börjar klarna och nu ser man botten igen, dock så har PH gått ner och låg i går på 6.8. Jag vill inte höja det igen förren vattnet klarnat ordentligt. Fick en teori om att jag hade i "Höj PH" för snabbt. Kan det vara så att när jag hällde i en halv hink med "Höj PH" så blev koncentrationen lokalt i poolen för hög, jag fick ju ett grumligt "moln" som spred sig. Kan grumligheten sedan ligga kvar trots att PH-värdet både stabiliserar sig samt sjunker... Varför blir det grumligt av högt PH? Måste det grumliga filtreras bort eller borde det försvinna av sig själv när PH går ner igen?

Jag kör med insatsfilter, funkar flockningsmedel då? Har läst att det krävs sandfilter för att flockningsmedlet ska funka. Jag har inte testat med flockningsmedel än...

Utloggad creole

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2009, 18:02:01:01 »
Har precis samma problem. Jag räknar mig också som nybörjare, det är andra säsongen vi njuter av poolen (en betonghistoria från 1966, 11x6 m och ca 70 kubik, modell bunker alltså :)). Förra året var det inga som helst problem, lite algangrepp då och då, men annars var vattnet kristallklart.

Vid nypåfyllning för ett antal veckor sedan hade vattnet först en gul ton men det tog flockningsmedel hand om. Nu är det enormt mycket bättre men vattnet är fortfarande mjölkigt. Har flockat med SuperFlock två omgångar utan synbart resultat. Klorvärdena har från början varit i underkant liksom ph. För några dar sedan höjde jag PH och chockklorerade. Hade bra värden igår men nu har jag för högt PH och låg klorhalt. Alkaliniteten är ok.

Vad gör jag för fel?? <hmm>

Är det så att jag tryckte upp PH för mkt?

Utloggad Fia

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2009, 19:02:49:49 »
Jisse,
mitt råd är att du höjer Ph till rätt nivå, ta lite ph höj åt gången så du hinner med att kolla så du hamnar på rätt nivå.
Håll sen kloret på en bra nivå o låt det gå några dagar, ibland tar det tid innan det stabiliserar sig igen.
Med patronfilter så är det svårt att använda flockningsmedel, de stannar inte i ett patronfilter utan kommar tillbaka via returen.
Man kan suga upp flockarna från botten med en dränkbar pump eller med trädgårdsslag o hävert metoden.


Creole,
Fixa till ph, lite i taget o sen höj klorhalten o låt det gå några dagar, den kan ta tid innan det blir bra.

Allt jag kan hitta om mjölkigt vatten handlar o felaktig Ph-nivå.

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad creole

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2009, 00:40:45:45 »
Creole,
Fixa till ph, lite i taget o sen höj klorhalten o låt det gå några dagar, den kan ta tid innan det blir bra.

Allt jag kan hitta om mjölkigt vatten handlar o felaktig Ph-nivå.

Ok, man bugar.  O0 Kollade PH precis och det låg runt 7 vilket bör vara ok eller? Klorhalten är dock fortfarande obefintlig trots chockkloreringen igår och två vecko klorpuckar i bräddavloppet.

Märkte dessutom att poolväggarna under vattnet är täckta av ett vitt damm, är det resultatet av flockmedlet? Går det att dammsuga bort eller måste man i med en pump? Sannolikt ligger det samma skit på hela botten

Utloggad Jisse

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2009, 08:22:59:59 »
Hej igen och tack för klargörandet!

Jag tror att jag har hittat orsaken till problemet... De teststickor som jag fick med ett startpaket från Rusta verkar visa för låga PH-värden... Därför höjde jag PH till en enligt stickorna bra nivå, men den verkliga nivån blev för hög. Jag skaffade andra stickor i går som visar PH på 8,2 (när vattnet börjat klarna). Jag har alltså varit högt uppe och vänt på PH-skalan...

Jag hoppas att mina nya stickor ska bidra till ett fint vatten så småningom.

Utloggad Fia

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2009, 18:08:01:01 »
Creole,
Fixa till ph, lite i taget o sen höj klorhalten o låt det gå några dagar, den kan ta tid innan det blir bra.

Allt jag kan hitta om mjölkigt vatten handlar o felaktig Ph-nivå.

Ok, man bugar.  O0 Kollade PH precis och det låg runt 7 vilket bör vara ok eller? Klorhalten är dock fortfarande obefintlig trots chockkloreringen igår och två vecko klorpuckar i bräddavloppet.

Märkte dessutom att poolväggarna under vattnet är täckta av ett vitt damm, är det resultatet av flockmedlet? Går det att dammsuga bort eller måste man i med en pump? Sannolikt ligger det samma skit på hela botten

Med tanke på att du har mjölkigt vatten så skulle jag höja till mellan 7,2-7,6.
Ta en borste o borsta bort dammet från väggarna o låt det sjunka till botten, dammsug sen, förhoppningsvis så stannar det i filtret, backspola direkt efteråt.
Tycker det låter konstigt, en chockklorering o två puckar o ingen klor nivå?
Vad mäter du klor o Ph´t med?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad SingingSailor

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2009, 00:28:47:47 »
Motmät era värden på klor och pH på något annat sätt, t.ex. med tabletter eller badhuset. Det är lätt att mäta fel med teststickor.

Mjölkigt vatten kan mycket väl bero på högt pH, speciellt i kombination med kalkhaltigt vatten.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad creole

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2009, 20:41:48:48 »
Creole,
Fixa till ph, lite i taget o sen höj klorhalten o låt det gå några dagar, den kan ta tid innan det blir bra.

Allt jag kan hitta om mjölkigt vatten handlar o felaktig Ph-nivå.

Ok, man bugar.  O0 Kollade PH precis och det låg runt 7 vilket bör vara ok eller? Klorhalten är dock fortfarande obefintlig trots chockkloreringen igår och två vecko klorpuckar i bräddavloppet.

Märkte dessutom att poolväggarna under vattnet är täckta av ett vitt damm, är det resultatet av flockmedlet? Går det att dammsuga bort eller måste man i med en pump? Sannolikt ligger det samma skit på hela botten

Med tanke på att du har mjölkigt vatten så skulle jag höja till mellan 7,2-7,6.
Ta en borste o borsta bort dammet från väggarna o låt det sjunka till botten, dammsug sen, förhoppningsvis så stannar det i filtret, backspola direkt efteråt.
Tycker det låter konstigt, en chockklorering o två puckar o ingen klor nivå?
Vad mäter du klor o Ph´t med?

Har fått upp ph ordentligt och nu är vattnet jättefint plötsligt. Men klorhalten är fortfarande nära noll enligt stickan (aquachek som jag köpte på Folkpool) trots klorpuckar i bräddavloppet <hmm>

Jag hade lågt klor förra sommaren också men då var det pga mkt regnande (dvs för mkt vatten i poolen). Det gjorde att bräddavloppet inte funkade normalt. Nu har jag något mindre vatten än normalnivån, det kanske är det? Jag kan inte tänka mig att det beror på något annat än att bräddavloppet inte lirar.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan