Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vitt grumligt vatten  (läst 19340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

Vitt grumligt vatten
« skrivet: juni 29, 2009, 14:20:51:51 »
Jag är nybörjare på området... Skaffade en Bestway pool ovan mark på 7 m3 i förra veckan och fyllde den med kommunalt vatten.

Mätte Ph, och det visade bra värden de första dagarna, sedan sjönk det och jag körde i "höjer Ph" varvid vattnet blev grumligt vitt. Det grumliga kom direkt från min dos "höjer Ph", jag kunde se hur det grumliga spred sig när jag hade i dosen. Teststickan visar dock bra värden nu...

Har klorerat enligt anvisning och alla värden på teststickan är OK.

Vad kan det vara för fel och hur får jag klart vatten igen?

Poolgiganten

Utloggad Dumpdidump

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2009, 15:20:09:09 »
Är ingen expert på poolkemi. Gjorde därför ett snabbt sök på forumet och såg dessa intressanta trådar.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?action=profile;u=600;sa=showPosts

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3261.0

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3373.0

Enligt en källan (http://www.badconcept.se/pdfs/Clearpool-Katalog_2009.pdf)
Vitt grumligt vatten (mjölkigt vatten)
a. Högt pH-värde             a. Justera pH-värdet
b. Organiska föroreningar   b.Kontrollera pH-värde, chockklorera och dosera flockningsmedel
c. Oorganiska föroreningar  c. Kontrollera pH-värde och dosera med flockningsmedel




Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad Jisse

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2009, 09:00:52:52 »
Tack för länkarna, jag har läst en hel del nu...