VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?  (läst 15745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillblomma

SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #10 skrivet: augusti 28, 2009, 08:40:55:55 »
Så, nu har jag också fixat saltklorinator, den billigaste i stan troligen, men den får nog vänta till våren med att debutera...
Mailade med en avdelningsansvarig på Bauhaus i går som sa att hon hade saltklorinatorer kvar, en med ganska tilltufsad kartong som jag kunde få för 500 kr! Så angav hon Intex artikelnummer.
Och så berättade hon att de också har en nyare variant (angav Intex artikelnummer) och berättade vad den kostade (2000-nånting).
Kollade artikelnumren NOGA och inser att hon säger att hon har en av de nya (salt-i-poolen) för 500 spänn och ber henne lägga undan den, men det känns lite underligt.
Och ja, när jag kommer dit och granskar den illa tilltygade kartongen så är det såklart den gamla modellen. Hon har förväxlat numren, och gått hem för dagen..
Men jag har mailet med mig, och efter lite gruff så får jag köpa en av den nya modellen för 500!
Toppen, fast jag känner mig som en skurk...    :-\
Jaja, de har väl ett svinnkonto att lägga det på...

Nu är det bara den attans poolen vi måste hitta innan marknaden dör fullständigt!
//A

Poolgiganten

Utloggad super

SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #11 skrivet: augusti 29, 2009, 23:38:28:28 »
Köpte du inte en lott också?

Köpte själv en men "bara" med lågprisgarantin tror det var ca 1650  <sol>

Utloggad rothman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #12 skrivet: september 01, 2009, 15:00:16:16 »
Hej

Sandfilterpumpen:
För er som undrar hur en rusta sandfilterpump ser ut efter knappt en månad med saltvatten titta här: http://www.familjenrothman.se/phpgraphy/index.php?dir=Diverse%2FPoolprylar  (sorry för över/underexponeringen av bilderna)

Allt i metall rostar/ärgar/korrigerar men allt i pumphuset är inneslutet och där finns ingen metall, bara gummibussningar och vad som kändes som en keramisk impelleraxel. Magneterna är inneslutna i impellern.
Slutsats: spill och slabba inte med saltvatten på pump och sandfilter :-)


Klorgeneratorn:
Mycket beläggning på titanplattorna, men gick lätt att spola bort med vattenslang. Beläggningen är väl kalk? Har genererat mycket klor. Funkar allfall. Det behåller jag till nästa säsong.


Ett tips till andra och en själv. Lita inte blint på mätstickor! Intex's har hela tiden visat låg pH. Då har jag höjt och höjt. Köpte nya stickor "POOLSTYLE" och då visade de VERY HIGH pH. Så jag ringde kommunen idag och frågade

Vatten från kran har:
pH 7,7
Alkalinitet 280
Total hårdhet 17 °dH
och 200 andra mätvärden jag inte förstår :)

Slutsats: ta reda på fakta och 'measure twice, cut once' :-)

Utloggad Lillblomma

SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #13 skrivet: december 22, 2009, 13:17:54:54 »
Perfekt, nån som redan testkört!

Note to self:
Do not spill...  ;D

//A

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan