VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gröngrumlig pool  (läst 23950 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: Gröngrumlig pool
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2006, 14:59:43:43 »
Utryckte mig dåligt. I läge "Waist" så går vattnet inte genom filtret utan förbi filtret och ut genom slangen som vattnet kommer ut i vid backspolning. :)

Vad bra att du blev av med "skiten" ialla fall.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad achilleos

SV: Gröngrumlig pool
« Svar #11 skrivet: maj 15, 2006, 19:54:39:39 »
På ett modernt filter ja, men min ventil och filterhus är från början av sjuttiotalet så jag får köra Biltema-stuket  ;D

Ola Göransson

  • Gäst
Ola Göransson
SV: Gröngrumlig pool
« Svar #12 skrivet: juni 14, 2020, 14:24:29:29 »
Vill rikta STORT tack till Fia som tipsade om att har pumpen på ”Waste” läge under dammsugning, har alltid fått tips av ”proffsen” att ha på vanlig cirkulation men det har alltid strulat med att ”draget” i slangen/dammsugaren lagt av och det har gjort mig tokig, nu funkade det sjukt bra samtidigt som all skit förmodligen inte kommtillbaka i poolen igen. Det andra damsugartips jag vill slå ett jätteslagsmål för är som nån skrev ”tejpa fast sugslangen vi lång stång med hederlig silvertejp och låt munstycket på slangen vara 0,5-1 cm längre utvän stången då blir sugresultatet ultrarapid och du slipper ( som jahg fått i 10 år😬) att borsten på dammsugat stycket där du sätter fast slangen gör så att all skit virvlar upp.

Utloggad MathiasS

SV: Gröngrumlig pool
« Svar #13 skrivet: juni 14, 2020, 17:17:39:39 »
...men att dammsuga till Waste.....jag suger rätt länge och noga när jag suger, om jag skulle skicka det till waste skulle jag ju hinna tömma halva poolen innan jag är klar....

Om du har problem med luft, hur gör du med slangen när du börjar? Ser man till att mata ner slangen i vattnet vid poolkanten så fyller man enkelt slangen med vatten och då har man ju bra sug hela tiden...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gröngrumlig pool
« Svar #14 skrivet: juni 14, 2020, 19:05:15:15 »
Kan bara hålla med MathiasS,
Om dammsugningen inte fungerar tillräckligt bra är orsaken din anslutning av slangen och din del i skimmern du ansluter för dammsugning.

Suget i slangen har inget att göra med vilket läge du har på ventilen. Gör man rätt kan slangen suga upp mycket stora stenar.

Om vattnet går mot svart har du mycket mangan i ditt vatten. Anledningen är att kloret oxiderar detta och bildar en svart fällning. Men detta var inte din fråga.
Roger
« Senast ändrad: juni 15, 2020, 23:00:38:38 av Roger. »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gröngrumlig pool
« Svar #15 skrivet: juni 14, 2020, 20:27:50:50 »
Jag brukar hålla den del med tallriken framför ett utblås och fylla slangen. Sedan går man till andra änden och gör som Mathias skriver med den sista biten man haft uppe i luften medan man går runt innan man sätter ner den i bräddavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Gröngrumlig pool
« Svar #16 skrivet: juni 14, 2020, 20:35:25:25 »
Utfällningar av järn eller mangan ( vi har brunnsvatten) går inte att suga upp från botten utom i waste-läge. De föroreningarna är för finkorniga för att fastna i filtret. De går bara rakt igenom om du kör i vanligt filterläge. Men man får ju vara rätt snabb för att inte förlora för mycket vatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan