CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: högt alkanitets värde  (läst 7181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Archie

SV: högt alkanitets värde
« Svar #10 skrivet: juli 02, 2008, 11:50:26:26 »
Hej,
Jag hade samma problem som dig. Jag hade öst i "höj alkalinitet" och var upp mot 300 på "alkisen".

Först och främst så sjönk den av sig själv, sakta men säkert, efter ett tag. Jag drog sen även i saltsyra. Jag tog först i en liter och testade dagen efter. Då hade det sjunkit lite. Totalt har jag hällt i 3 liter i omgångar och är nu nere på 140. Jag ska strax hälla i en liter till och bör då komma ner till OK nivå.

Saltsyra finns i färghandeln (billigt) och måste blandas ut i vatten innan du häller det i poolen. Häll i vatten först - saltsyra sen. Var försiktig så du inte spliller på trädäck el dyligt eftersom saltsyran fräter.

Jag har sökt på nätet och inte hittat att hög alkalinitet skulle vara skadligt att bada i. Vi har badat i samma alkalinitetsvärden som du har nu utan några som helst problem.

 

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: högt alkanitets värde
« Svar #11 skrivet: juli 02, 2008, 12:27:50:50 »
Archie: Hur stor pool talar du om för de 3 litrarna saltsyra?
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Archie

SV: högt alkanitets värde
« Svar #12 skrivet: juli 02, 2008, 12:59:48:48 »
Jag har en Folkpool som är 6 x 3m (+ roman-end trappa) - 1,35 djup.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: högt alkanitets värde
« Svar #13 skrivet: juli 02, 2008, 14:33:59:59 »
hej igen
vi flyttade till detta huset förra sommaren i juli och då fanns folkpool på plats.
jag började kolla upp alla värden och det visade sig att gubben som hade huset innan inte brydde sig så mycket de hade badat vid midsommartiden.
värdena då vi kom
klor 10
ph 8,0
alk minst 200 minst

efter att jag läst här på poolforumet så kunde vi sänka kloret och få rätt på Ph
alkaliteten var hela tiden hög så det lät jag vara

innan vintertäckningen så gjorde vi en chockklorering

när vi öppnade poolen i våras var alla värden helt ok

så det mesta rättar till sig med tiden bara inte algen börjar växa

mvh carlos <sol>


 
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SingingSailor

SV: högt alkanitets värde
« Svar #14 skrivet: juli 16, 2008, 23:38:44:44 »
Hittade en länk om hur man sänker hög alkalinitet:
http://www.troublefreepool.com/category/pool-school/lowering%20total%20alkalinity

Summering:
Hög alkalinitet är bara ett problem om du får snabbt stigande pH värden, eller om du får grumligt vatten / kalkutfällningar. Annars kan du låta det vara som det är!

Att sänka alkaliniteten tar tid!! Snabbaste metoden är att tillsätta pH sänk i omgångar, och lufta poolen så mycket som möjligt däremellan.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag