VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: kemin i poolen  (läst 6986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnas

kemin i poolen
« skrivet: november 04, 2007, 11:50:54:54 »
Har en inomhuspool, har bara bott i detta hus ett år och allt har funkar bra - tills nu. Jag har en klorautomat. Jag har senaste tiden haft mycket svårt att få till poolkemin på ett bra sätt och i en bra nivå. Jag kollade kemin i poolen idag och jag ligger ganska högt på klorskalan, men när det gäller pH och Alc värdet så ligger det väldigt lågt. Nu öste jag på med "höjer pH" igår, men det har inte gett något resultat. Vad är galet? Vad kan jag göra för att återfå en bra balans i poolen?  ???

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: kemin i poolen
« Svar #1 skrivet: november 04, 2007, 16:12:07:07 »
Ligger alkaliniteten fel så är det svårt att få Ph´t rätt. Det finns medel att höja alkal. med, titta bland spa produkterna. Kostar inte många kronor. Höj det så kommer du nog rätt med Ph.
http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=995

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad johnas

SV: kemin i poolen
« Svar #2 skrivet: november 04, 2007, 19:28:53:53 »
 O0
Tack för ditt snabba svar... ska prova med det i morgon.... tack, tack!

Utloggad Fia

SV: kemin i poolen
« Svar #3 skrivet: november 04, 2007, 21:45:14:14 »
Återkom gärna o berätta hur det går! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad johnas

SV: kemin i poolen
« Svar #4 skrivet: november 15, 2007, 21:54:18:18 »
Nu har jag haft i två alkaliehöjare á 750 gram... men inte har det hjälpt... Enligt mätstickan så har det inte ens gjort ngt utslag, vattnet är numera grumligt och jag är tjutfärdig   :'(
På denna alkaliehöjare så står det att man ska ha i det i vatten som rör sig och kan man så ska man röra om... hur rör man om i en pool som är 8x3 meter och har en djupdel?? Den cirkulation som man får genom cirkulationspump / filter känns som om den skulle va lite klen för att få den riktiga rörelsen i vattnet... men vad vet jag...
Vågar man i detta läge ha i "höj pH" eller kommer det inte göra någon nytta då alkaliteten fortfarande enligt mätstickan är väldigt låg?  <dontkn>

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: kemin i poolen
« Svar #5 skrivet: november 15, 2007, 22:06:31:31 »
Jag har inte behövt använda några extra medel än. Men jag kan tänka mig att du blandar i en hink först och sen häller du ner det sakta framför inloppet när cirkulationen är igång. Då får du en bra spridning på det.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad johnas

SV: kemin i poolen
« Svar #6 skrivet: november 15, 2007, 22:21:48:48 »
Det jag blir lite orolig över är den text som står på flaskan. "Denna produkt får inte blandas direkt med andra produkter, tex i bräddavlopp eller doseringsflottör pga kemisk reaktion. Får endsat tillsättas direkt i vattnet."
Jag har ju en en sådan där för automatisk klorering (kommer inte ihåg vad den heter just nu) men där jag i alla fall lägger i flera puckar veckoklor. Hur blir det i så fall om jag kör i alkalin-medlet... då kommer det ju gå raka vägen genom filter, vidare genom värmeväxlaren för att sedan passera genom denna automat för klor... Är det ingen risk att denna "kemiska reaktion" i så fall inträffar?
Måste jag få upp detta alk. värde innan jag har i höjer pH??

Utloggad Fia

SV: kemin i poolen
« Svar #7 skrivet: november 15, 2007, 22:57:09:09 »
När jag höjde min alc. så gjorde jag som jjboy skrev. Det fungerade väldigt bra. Jag har ju klorpucken i skimmern innan filtret o det har gått bra. Hur länge har du kört pumpen efter sista tillsatsen av kemikalien?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad johnas

SV: kemin i poolen
« Svar #8 skrivet: november 15, 2007, 23:01:31:31 »
Ca två dagar från och till då den går på timer...

Utloggad Fia

SV: kemin i poolen
« Svar #9 skrivet: november 15, 2007, 23:07:57:57 »
Nu är jag ingen expert, bara glad amatör, :) men jag skulle vänta någon dag till o ta sen i lite mer Ph-höj, kan du köra dygnet runt så är det bättre (kan gå fortare). Att ändra kemin i poolen, har jag upptäckt, kan ta lite tid.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag