CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hög alkanitet, högt PH och grumligt vatten?  (läst 7018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Hög alkanitet, högt PH och grumligt vatten?
« Svar #10 skrivet: juli 31, 2014, 10:30:42:42 »
En slutlig rapport
Igår var alkaniteten nere på ok nivå. PH-värdet har också stabiliserat sig.

Jag använde denna för att beräkna mängden PH- http://www.folkpool.se/support/poolsupport/poolkemikalkylatorn

Lösningen var alltså PH- och sedan luftning. Jag använde en dränkpump där jag satte sugmunstycket på utloppet vilket spred vattnet på ytan. Efter ca 15 timmars luftning (18m3 vatten) så hade min alkanitet minskat (och PH-värdet ökat) till okej nivå. Efter ytterligare lite PH- så var PH-värdet okej.

En reflektion som jag gjorde var att dränkpumpen blandade vattnet betydligt bättre än med bara den befintliga pumpen. Ska man mäta värdena efter exempelvis regn så bör man därför vänta en lång tid innan man har i PH+ (vilket var anledningen till att jag fick mjölkigt vatten?)

Badkänslan har också ändrat sig. Nu känns vattnet väldigt mjukt att bada i jämfört med tidigare. Viktigast är att det nu är riktigt kristallklart, jag tror vi aldrig haft så rent vattnet som med sandfilter.

Återigen, tack för alla svar!

Mvh
/Erik
« Senast ändrad: juli 31, 2014, 10:36:19:19 av Erik-NA »
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Poolgiganten

Utloggad Holton

SV: Hög alkanitet, högt PH och grumligt vatten?
« Svar #11 skrivet: juli 31, 2014, 11:47:05:05 »
Ja, alkaliniteten är något jag nog bara börjar förstå. Men bra att du rapporterade tid. 15 timmar för 18 kbm blir en bra tumregel. Och då hade du ändå en jäkla bra sprutt på ditt vatten.
Alkaliniteten minskade och pH steg. Då måste ju kolsyran varit det som höll pH nere. Ja, den här kemidelen av poolägandet är lite intressant :)
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag