VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hallå alla poolare !!  (läst 18712 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #20 skrivet: juni 01, 2006, 07:48:25:25 »
Ähh.

Jag badade lätt i 18° i poolen igårkväll. Lite småkallt i början bara.
12° i luften, då känns vattnet varmt efter ett tag :P

Kommer enbart köra med solpanel. För oss är det inte värt merkostnaden i el och investering för att vattnet ska ligga konstant runt 25-30°.

(tror jag iallafall....än så länge ....  ::)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #21 skrivet: juni 01, 2006, 15:49:03:03 »
Själv värmer jag med min markvärmepump, min granne köpte en luftvärmepump (Pahlens) förra sommaren och den verkar fungera mycket bra, tyst går den också. Jag skulle aldrig ens överväga att lägga 800 meter slang på taket, tänk på att du även kommer att behöva styrningen för detta, det kostar, dessutom kanske en extra cirkpump som kostar att driva.
När det är mulet och kallt som nu ger de dessutom inte mycket till värme.

Trots det kalla och blåsiga vädret (och den kalla marken runt poolen) så värmer jag min pool till 30-31 grader nu för ca 20 kr/dygn, snittförbrukningen med värmepump för oss har varit (vi kör poolen från mitten av maj till mitten av september) ca 13.1 kWh/dygn under de 3 år vi haft poolen, i mitt fall med lägre elskatt blir det en kostnad på i snitt ca 9 kr/dygn över en hel säsong. 300 kr/månad för att hålla en temp på 30-31 grader tycker jag är riktigt billigt!

Kemikalierna kostar mer!

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Sundom

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #22 skrivet: juni 02, 2006, 09:44:32:32 »
Själv värmer jag med min markvärmepump, min granne köpte en luftvärmepump (Pahlens) förra sommaren och den verkar fungera mycket bra, tyst går den också. Jag skulle aldrig ens överväga att lägga 800 meter slang på taket, tänk på att du även kommer att behöva styrningen för detta, det kostar, dessutom kanske en extra cirkpump som kostar att driva.
När det är mulet och kallt som nu ger de dessutom inte mycket till värme.

Trots det kalla och blåsiga vädret (och den kalla marken runt poolen) så värmer jag min pool till 30-31 grader nu för ca 20 kr/dygn, snittförbrukningen med värmepump för oss har varit (vi kör poolen från mitten av maj till mitten av september) ca 13.1 kWh/dygn under de 3 år vi haft poolen, i mitt fall med lägre elskatt blir det en kostnad på i snitt ca 9 kr/dygn över en hel säsong. 300 kr/månad för att hålla en temp på 30-31 grader tycker jag är riktigt billigt!

Kemikalierna kostar mer!



Nu fattar jag inget om tekniken eller skillnader mellan värmepumpar, men tror du att grannen med sin luftvärmepump kommer att komma ner i samma kwh/m3?

Du hade visst en väldigt effektiv poltäckning (kudden), kan denna ha stor betydelse om man jämför med "vanlig" täckning?

Jag bor själv på ett ställe som statistiskt sett är i topp på dessa breddgrader vad gäller soltimmar och har ett garagetak som är optimalt placerat vad gäller vinkel, vädersträck, relativt nära kommande pool och relativt lite blåsväder. Därför har jag hela tiden varit inne på solpaneler.

MEN, ca 13 kwh/dygn i snitt, 4 månader och ca 30 grader i Piteå låter ju helt otroligt bra!
Jag kan dessutom använda mej av nattström som är betydligt förmånligare än dagström.
Värmer huset med el-slingor i betongolvet som gör att den ackumulerande betongen kan mestadels värmas upp med enbart billigare nattström.
« Senast ändrad: juni 02, 2006, 09:49:47:47 av Sundom »

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #23 skrivet: januari 15, 2007, 10:47:53:53 »
Bumper denne.
Hvordan ble det? VP eller? Bilder fra bygget takk!  8)

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #24 skrivet: januari 15, 2007, 12:12:04:04 »
......,vira duk på plats.....

Erfaring/tips: Ikke bruk denne duken rett under liner, den "bulker" seg når den blir fuktig. Gjør so matsa brukt den i grunnen.

Utloggad Fia

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #25 skrivet: juli 27, 2008, 23:28:28:28 »

Håller på med en sida jag kan länka till med bilder .


Hej Matsa.
Blev fotoalbumet färdigt? ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan