VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Resan mot ett spabad  (läst 2325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bimmerante

Resan mot ett spabad
« skrivet: oktober 17, 2018, 16:02:05:05 »
Mitt första inlägg här. Vi köpte ett Viskan Sandö tidigare i höstas, jag tänkte starta en tråd om detta bad och de erfarenheter som vi har fått hittills. Badet levererades och kopplades in den 26/9. Vi valde att koppla in badet helt separat med en egen elcentral och en elmätare för att kunna se vilken förbrukning/trender vid olika årstider och frekvens på badandet.
Innan vi beslutade oss för just det här badet så dammsög vi marknaden på de bad om fanns i prisklassen 50-100 k.

Vi fastnade för enkelheten hos Viskan, inte så mycket lull lull, bra isolering (inte fullskummat och ja jag vet att det råder delade meningar om för/emot detta) Storleken spelade stor roll, de flesta vi provsatt kändes lite trånga i sitsar eller fotutrymmet m.m

Några föll bort eftersom de var enfas bad vilket skulle vara till nackdel för mig med bergvärme samt både bastu och ett befintligt spabad inomhus. (För stor belastning på enskilda faser)

Några ev de billigare baden var väldigt dåligt isolerae. Ett exempel på detta är Trademax spabad, i affären så skruvade vi av en sida på tre olika bad men alla var lika dåligt isolerade. De hade ingen isolering alls förutom en tunn plastfolie som var metallfärgad på ena sidan samt att det var bara plast på valda delar medan det i hörn med mera var helt tomt (bara panelen som "isolerade")

Där jag bor (Sundsvallstrakten) så gick många bad bort som hade bara 2 kw värmare, så till sist så föll beslutyxan på Sandö  O0

Till er som funderar på ett Viskan så kommer jag att lägga upp lite bilder hur det ser ut under skalet m.m.

Det har fungerat bra hittills och badet är väldigt tyst, jag har badat i Hydropools S6000 och nåt Caldera spa och de är mer högljudda när massagepumparna går.

Det som var mindre bra var att när badet kom och vi skulle koppla in det så upptäckte vi att isolerplattorna i badet hade ramlat ur sina fack och jag fick öppna upp badet på alla sidor för att åtgärda det. Det visade sig att plattorna inte var riktigt anpassade för den am de satt i och då kunde de enkelt ramla ur. Jag pratade med ÅF och Viskan och de var på direkt och skickade mig nya plattor.

Det var vad som hänt so far. :)
« Senast ändrad: oktober 18, 2018, 06:14:43:43 av Bimmerante »

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Resan mot ett spabad
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2018, 08:35:43:43 »
Välkommen till badträsket. Vad gäller isoleringen så kan jag rek att du även kollar hur isoleringen är uppe under kanten på badet, hela vägen runt badet. Dvs även i de rundade hörnen. Det är ju enkelt när det inte är fullisolerat. På mitt Björkö fanns det iof isolering men den var långt ifrån tillfredsställande (enligt mina mått då  ::) . Jag tog lite stenull (glasull funkar säkert lika bra) som fanns i garaget och pulade in där originalisoleringen är.

/Urban.

Utloggad Bimmerante

SV: Resan mot ett spabad
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2018, 11:08:54:54 »
Tackar, jo jag såg att det låg några remsor drevning där men det var inte på långa vägar tillräckligt. Eftersom jag fick nya isolerskivor så klippte jag till ett gäng som passade mot kanten längst upp. Så nu är det "fullisolerat" :)

Utloggad Telekiter

SV: Resan mot ett spabad
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2018, 12:32:06:06 »
 O0 .

Hur har ni vänt locket? Om man har locket så att mittenkuddarna ligger på manöverpanelen så är risken stor att det läcker värme där. På mitt bad så är de små sidokuddarna i böjvecket så pass korta att de inte ligger på kanten vid manöverpanelen. Jag har därför vridit locket 90 grader så böjvecket ligger i andra riktningen.

/Urban.
« Senast ändrad: oktober 18, 2018, 12:37:15:15 av Telekiter »

Utloggad Bimmerante

SV: Resan mot ett spabad
« Svar #4 skrivet: november 24, 2018, 14:54:29:29 »
Har inte provat att vända det men jag ser att det läcker lite värme där. Ska prova nu när det blivit kallare. Tack för tipset

Utloggad Bimmerante

SV: Resan mot ett spabad
« Svar #5 skrivet: januari 06, 2019, 19:14:03:03 »
Har nu kollat av mätaren och badet har tagit ca 360 kwh per månad sedan september. Vi har badat ca 2 ggr i veckan kontinuerligt

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan