Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Till er med bara solfångare som uppvärmning??  (läst 41134 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« skrivet: juli 05, 2006, 19:53:10:10 »
Vi är i poolköpartankar och så har detta med uppvärmning av poolen kommit upp till diskussion..
Vi är till 99% säkra på att köpa en Palmyra SuperPower-paket med måtten 7,30x3,70x1,35..
Sen har vi tittat på solfångare från Primstar, och här kommer då mina frågor in.... Tror ni det räcker med 12kvm solfångare för att värma upp poolen? Behöver man ha en pump till endat solfångaren eller räcker det med den pumpen som följer med poolpaketet... i det paketet från Poolmans som vi tittat på har en starkare pump 0,75hk (tror jag det var)..

Vi vill ju ha badvänlig temperatur (minst 25 grader) men inte betala hur mycket pengar som helst för det i driftskostnad.

Tror ni att det skulle funka? eller så får ni gärna hjälpa oss med att ge tips o idéer..

MVH

Frida
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Poolgiganten

Utloggad p1sson

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2006, 21:09:17:17 »
låter som en bra början och pumpen räcker nog om det inte är en massa meter upp till solfångaren.....
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2006, 21:22:04:04 »
Nä det är ca 3 m upp till garagetaket där solfångarna ska sitta och garaget kommer att ligga ca 5 m från poolen så det handlar ju inte om några jättestora avstånd..

Vi har även tittat på JoF:s storpool i ungefär samma storlek som Palmyrans... Fördelen med storpoolen är att det ingår mer i poolpaketet, men jag har hört att den pumpen som följer med ska vara ganska svag... tror ni att det går att få köpa till en starkare pump istället för den som medföljer....???
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Utloggad Fia

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2006, 21:22:58:58 »
Solfångaren yta, placerad i söderläge, ska vara 50% av poolens yta.
Pool 27 kvadrat - solfångare 13,5 kvadrat. Västerläge - 75 % av poolytan.

Pumpen, 0,75, räcker gott. Vi har 17 meter mellan pool och garagetak och pumpen är på 0,50 hk och det fungerar perfekt.

Ring och fråga J&F vilken pumstyrka de har och skulle den vara för dålig så kolla om du får lägga emellan till en starkare. Det borde du få göra!
« Senast ändrad: juli 06, 2006, 09:10:57:57 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2006, 09:10:41:41 »
Kolla även på alternativet poolvärmepump, med en sådan klarar du dig normalt med en uppvärmningskostnad på under 2000 kr/år, det ger er dessutom möjligheten att själv styra över hur varmt ni vill ha i er pool, inte solen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad p1sson

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2006, 09:57:27:27 »
MR anti solfångare  :P
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2006, 10:33:16:16 »
Jag kan ha fel, och jag kan vara påverkad av var jag bor (Piteå), men faktum är att det är väldigt skönt att kunna ta ett bad även när solen lyst med sin frånvaro i några dagar.

Om poolsolfångarna kostar 20-25000 kr och en poolvärmepump runt 25000 kr så är ju inte investeringskostnaden nån större skillnad, visst går det att köpa billigare poolsolfågare, men tittar man på vad de stora poolleverantörerna säljer så ligger prisbilden där.

Sedan finns det naturligtvis brister med poolvärmepumpen:

1. Den kostar att driva, runt 1500-2000 kWh/år
2. Livslängden är förmodligen sämre än solfångarnas (i alla fall om man köper "dyra" poolsolfångare)
3. De bullrar litegrann, kan vara irriterande.

Jag har hört på ett par olika och Pahlens värmepump gick betydligt tystare än den andra modellen (minns inte vilket fabrikat det var)

Så... visst kan man kalla mig anti-solfångare, men jag anser att det finns fog för poolvärmepumpen, i alla fall om man vill ha en hög och jämn temperatur. Fördelarna som jag ser dem:

1. Hög och jämn temperatur oavsett väderlek
2. Snabbt badvarmt på våren - förlänger badsäsongen med någon vecka
3. Med en jämn temp i poolen är det lättare att sköta poolkemikalierna, vi är nu inne på vårt 4:e år och jag behöver bara kolla vårt vatten 3-4 ggr på 5 månader för att det skall fungera, om tempen skulle variera mellan 25-32 grader beroende på väderlek skulle det vara betydligt svårare att hålla koll på värdena.
4. Längre poolsäsong, när solen tappat gnistan så ger värmepumpen fortfarande värme i massor, jag räknar kallt med att man kan förlänga säsongen med några veckor även på hösten.

Vi kör vår pool från mitten av maj (badklart har vi haft 15, 14, 24 och 22 maj de fyra vårar vi startat poolen, vi brukar stänga av poolen i mitten av september när det börjar bli nattfrost, solfångarna skulle ha varit avstängda för länge sedan, eller i vart fall inte gett nämnvärd energi till poolen - inte ens vid soligt väder.

OK, vi blir alla saliga på vårt, men det enda jag skrev var ju att de även skulle titta på alternativet med poolvärmepump  :-[ ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad solis

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2006, 13:36:06:06 »
Vet i tusan var du fått priserna från mina solfångare kostade 2500:- st jag har 2st totalt 12m2...Himmla skillnad i pris..Visst det är kanske inte dom bästa värmarna men dom fyller sin funktion.Då har man plötsligt 20.000:- över som frugan kan shoppa på ullared för ;).Så blir familjen dubbelt så lycklig..skål..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2006, 13:59:24:24 »
Kolla svenska poolfabriken, folkpool och miami pool, de säljer solfångare och det kostar.

Vill man ha styrning osv till dem så kostar det runt de summor jag nämner, vill man inte ha styrning utan nöjer sig med solfångare som kyler poolen så snart solen går i moln kan man komma billigare undan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad turbouffe

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2006, 14:23:21:21 »
Jag skulle nog lägga till en solvärmematta för att verkligen ligga på säkra sidan.

Vi har 5st. mattor till våran 8*4 pool.

Sen ang. den andra diskussionen om att ha konstant temp. i vattnet så har även vi kroknat på att tempen åker berg å dal bana och kommer till nästa år att bygga en värmeväxlare till fjärrvärmen som håller tempen kalla/molniga dagar.

Vi använder oss även av ett pooltäcke som håller värmen kvar i vattnet samt även värmer ifrån solen.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan