CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!  (läst 26366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle lkpg

Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!
« skrivet: april 01, 2014, 22:24:12:12 »
Hej!

Bytte idag vatten på mitt Camaro 150. När jag sedan skall köra igång det får jag felkod på värmaren. Kan det vara så att värmaren löser ut av vattnet är för kallt på något vis? Jag förstår inte hur det skulle kunna spela roll men jag chockklorerade innan jag drog på värmaren. Vattnet är ca 11 grader nu. Kör bara cirkulationspumpen FN. Har testat starta om, dra ur kontakten, återställa jordfelsbrytare X antal gånger. Har cirkulation osv.

Har haft ganska bra koll på PH, alkalitet och klorerat ca en gång i veckan så jag tror inte det slitit på grejerna.

Ideer?

Tack på förhand!

MVH
Kalle

Har garanti på badet så jag antar att jag får en ny värmare. Dock lite snopet och märkligt att det kommer i samband med vattenbytet.
Arctic Spa Frontier

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!
« Svar #1 skrivet: april 02, 2014, 08:51:49:49 »
Du kanske glömde stänga av badet när det var tomt, så att värmaren brann upp?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kalle lkpg

SV: Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!
« Svar #2 skrivet: april 02, 2014, 18:30:59:59 »
Nä kontakten va ur.

Kontaktade ÅF igår och inväntar svar. Har redan fått byta en elvärmare i det.

/Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Erica

SV: Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!
« Svar #3 skrivet: april 02, 2014, 19:55:53:53 »
Det är möjligen inte så att värmaren sitter på ett sådant sätt att det kan ligga en rejäl luftblåsa kvar i den även efter fyllning ? I så fall kan den ju bränna direkt när du slå på den. Vi råkade ut för detta med en poolvärmare i en pool vi hade tidigare. Vid uppstart låg en envis luftbubbla kvar p.g.a. rördragningen inte hade riktigt rätt lutning. Värmaren brände sönder patronen nästan på direkten.

Utloggad kalle lkpg

SV: Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!
« Svar #4 skrivet: april 02, 2014, 20:13:28:28 »
Körde c-pumpen en bra stund innan jag drog på värmaren så jag är ganska säker på ett det ej varit luft i. Är väl nån måndagssortering på något vis kanske då den gått sönder tidigare med. Då va dock karet nyfyllt utan larmade bara plötsligt. Blir rejält less så jag kommer försöka reklamera då badet bara är 6 mån gammalt.

Hur skulle ni agera?

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Erica

SV: Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!
« Svar #5 skrivet: april 02, 2014, 22:22:37:37 »
Ja innan du bestämmer dig för hur du går vidare måste du ju veta vad som har hänt och varför. Har du kontrollerat att det inte finns någon flödesvakt eller övertemperaturskydd som kan ha slagit till stopp ? Har du t.ex. en flödesvakt av typ "roterande vinge" så räcker det ju att något skräp lossnat under tömningen och satt sig i vingen så den inte snurrar så kommer ju inte heller värmen att kopplas på. Kolla din manual - felkoden bör väl ge en upplysning om vad som larmar ?

Utloggad kalle lkpg

SV: Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!
« Svar #6 skrivet: april 03, 2014, 10:44:08:08 »
Tja!

Värt att nämna är ett det är ett enklare uppblåsbart spa. Jag har den gamla värmaren som jag bytt och den har ingen flödesvakt men en tryckvakt (antar att den skall känna så vatten finns i) samt någon slags termisk restriktor som reglerar effekten på värmaren (och överhettningsskydd kanske). Värmaren ger mer effekt när vattnet är kallt än när det är typ 39 grader varmt. Fritt ur minnet 1200-1500w vad jag kollat på statistikmätaren som jag har kopplat till.

Så det är ju troligen enbart en av komponenterna som sitter på värmaren som är kass. Elementet, tryckvakten el restriktorn. Tryckvakten har jag kollat och den verkar fungera ok på den tidigare utbytta patronen.

Felkoden jag får säger detta i manualen:
”HEF”
Värmaren fungerar ej. Kontrollera följande:
1. Vattennivån för låg - Kontrollera att vattennivån är mellan markeringarna MINIMUM och MAXIMUM.   Är OK
 Kontrollera att in och utlopps-ventilen inte är igensatta. Öppna ventilerna med en torxmejsel och gör rent.
2. Anslutningsfel - Kontrollera så att de tunna metallstiften i stickkontakten är ok. Är OK
3. Gör en felanmälan på www.the-mspa.se. Fyll i formuläret under garanti. Gjort

Är inte assmidigt att ta loss värmaren då hela karet måste tömmas samt grejer som skall demonteras. Är ett par timmars jobb (exl tömmning och fyllning)så jag vill inte börja innan jag har den nya delen.

Vad är rimlig ersättning att begära för bytet? Jag kan reparera det själv om jag får nya delar samt rimlig kompensation. Är vääl dessutom rimligt att kräva att garantin skall gälla från och med bytet?

Synd att det inte verkar finnas något elschema på värmaren så man kunde felsöka den och ev reparera.

Bilder på värmaren:
https://www.dropbox.com/s/9hdb2qvmz2225k6/2014-04-03%2010.40.05.jpg
https://www.dropbox.com/s/oyvoqurmnqyjfqw/2014-04-03%2010.40.38.jpg
https://www.dropbox.com/s/iz18e7pnpmn90pt/2014-04-03%2010.39.57.jpg

MVH
Kalle


« Senast ändrad: april 03, 2014, 15:30:22:22 av kalle lkpg »
Arctic Spa Frontier

Utloggad FlyHigh

SV: Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!
« Svar #7 skrivet: april 03, 2014, 13:31:40:40 »
Tja!

Felkoden jag får säger detta i manualen:
”HEF”
Värmaren fungerar ej. Kontrollera följande:
1. Vattennivån för låg - Kontrollera att vattennivån är mellan markeringarna MINIMUM och MAXIMUM.   Är OK

En tanke som slog mig är att det som registrerar vattennivån kanske inte är helt hundra? Fast då borde kanske inte heller pumpar osv gå att köra. Nu går väl pumparna att köra men inte värmaren?

På mitt inomhus badkar hade anslutningssladden vibrerat loss och den varande för att vattennivån var för låg när jag skulle starta pumpar osv.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad kalle lkpg

SV: Felkod värmare efter vattenbyte. För kallt vatten?!
« Svar #8 skrivet: april 03, 2014, 15:21:17:17 »
Hej!

Pumpen går att köra och som jag fattar det skall de gå på samma sensor. Har resistansmätt litet på den tidigare värmaren jag bytt ut och det verkar faktiskt som det är värmeelementet som är trasigt.

Är ingen expert så rätta mig gärna om jag har fel.

Använde denna formel:

P/V=Amp V/Amp=R

1500w / 230 v = 6,52 Amp. 230 v / 6,52 amp = 35,27 ohm

M A O bör jag ha ca 35 ohm

När jag mäter så får jag ca 1049 ohm vilket torde indikera att elementet är rökt. (i den gamla värmaren)

Nu är det dock så att jag envisades lite med mitt spa idag igen och nu går värmaren utan att larma. Dock med kraftigt reducerad effekt. Den drar ca 400w mot de 1500 som den brukar och ska. Märkligt måste jag säga.

/Kalle

MVH
Kalle

« Senast ändrad: april 03, 2014, 15:28:06:06 av kalle lkpg »
Arctic Spa Frontier

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag