Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Biltema solfångare  (läst 14064 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JGWW

Biltema solfångare
« skrivet: juli 08, 2013, 12:51:14:14 »
Hej.
Poolen är nu uppe och vatten fylld, ca 20kbm, jag tänkte börja labba lite med uppvärming av badvattnet. Hittade detta http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Solfangare-45617/ till en hyfsad penning. Finns det någon som har testat detta och kan säga om det är skräp eller värt att pröva, jag hade tänkt köra med 2st i serie.
Arean blir dock inte optimal vår pool har ca 16m2 så mellan 8 och 16m2 på solfångarna borde vara det optimal. Men sak frågan är är det värt att testa dessa.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Biltema solfångare
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2013, 13:13:43:43 »
De fungerar nog, men det beror ju mycket på hur du monterar dem, och om din pump klarar av att pumpa, eller om du behöver en extra pump.
Styrningen är också ett krav, de kyler mer än de värmer om du inte kan styra när de så att säga är inkopplade.
Du behöver minst 50% av poolens yta som solfångaryta + att solen skiner, för att vattnet skall bli drägligt varmt.

Bäst är att satsa på en poolvärmepump.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Biltema solfångare
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2013, 13:19:15:15 »
Värmepump som sagt  O0

Solfångare fungerar bara när solen lyser och det gör den ibland väldigt sällan i det här landet. Kommer du ihåg förra sommaren.  :(
Man kan använda solfångare till att låta värmepumpen vila lite när solen lyser men återbetalningstiden på den investeringen vill du nog glömma.

Det finns värmepumpar från 6500 kr och uppåt. Den investeringen kommer ni inte att ångra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad JGWW

SV: Biltema solfångare
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2013, 13:43:54:54 »
Jo, poolvärmepump är ju klart bäst vad jag förstår.
1. I år sätts poolen upp med ett provisoriskt pooldäck för att sedan bli ett komplett soldäck runt hela, plintar grävs ner samt ev bärlinor i höst.
2. Vi eldar med ved för värme så ev. en plattvärmeväxlare som poolvärme alternativ, byggs värme systemet om till jord eller bergvärme går ju den att fortfarande ha som poolvärme.
3. så för att få upp tempen till badvänligt så får det labbas lite med solvärme i år.
Jag hade tänkt mig en manuell shuntventil(man får väll se till att vara hemma när solen går i moln)
Pumpen fixar nog solpanelerna ett 50kg sandfilter samt en 1kw poolpump borde duga, troligen ska de ej upp så högt jag hade tänkt mig att bygga en ram samt fästa de på husgaveln, på en outnyttjad plats rakt i söderläge.

Utloggad TommyC

SV: Biltema solfångare
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2013, 13:57:09:09 »
Börja med att skaffa en solfolie eller annan täckning så slipper ni tappa så mycket i temperatur på natten. Med bara solfolie har vi som mest varit uppe i 28 grader en bra sommar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad JGWW

SV: Biltema solfångare
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2013, 17:57:40:40 »
Det blev en solfolie, solfångare som fanns till buds var inte riktigt den kvalitén som önskas. <hmm>
Det får med andra ord bli ett "hemma bygge" med Pex eller Gardena förläggnings rör, 50m 3/4 för ca 800 spänn lika mycket som vissa solfångar mattor på 1,8m2 kostar. Ska kolla lite på den lokala rör Kallen vad man kan använda för kopplingar och dylikt, återkommer i en framtid ang detta. <sol>

Utloggad Taylor

SV: Biltema solfångare
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2013, 12:24:46:46 »
Jag utgår ifrån att du sett min lösning tidigare på uppvärmning. Men rätt grejer går det bra att hålla bra värme i poolen när solen går i moln.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7674.30



Jag är lite nyfiken på vad elförbrukningen ligger på vid uppvärming av pool från 22 grader till det behagligt badbara 28 grader om man använder en värmepump? Sen ska ju temperaturen ligga där också.

Utloggad TommyC

SV: Biltema solfångare
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2013, 14:12:11:11 »
Vår pool rymmer 31 m3. För att höja den volymen vatten 1 grad åtgår 36 kWh (kilowatttimmar) om det sker utan förluster d v s om poolen är bra isolerad eller omgivningen är lika varm som poolen.

Med en värmepump som har COP 5,6 går det åt 6,4 kWh el för 1 grad höjning.  <sol>

Pooltaket isolerar och värmer bra vid solsken och när det är bra väder står värmepumpen mest stilla. Solen trycker upp vattentemperaturen till 30 grader. Om man kör cirkulationspumpen dygnet runt så drar den mer el än värmepumpen. I höst lär det bli annorlunda.

Andra med längre erfarenhet av poolvärmepump har skrivit här hur mycket el de gör av med olika månader.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Taylor

SV: Biltema solfångare
« Svar #8 skrivet: juli 11, 2013, 14:39:29:29 »
Vår pool rymmer 31 m3. För att höja den volymen vatten 1 grad åtgår 36 kWh (kilowatttimmar) om det sker utan förluster d v s om poolen är bra isolerad eller omgivningen är lika varm som poolen.

Med en värmepump som har COP 5,6 går det åt 6,4 kWh el för 1 grad höjning.  <sol>

Pooltaket isolerar och värmer bra vid solsken och när det är bra väder står värmepumpen mest stilla. Solen trycker upp vattentemperaturen till 30 grader. Om man kör cirkulationspumpen dygnet runt så drar den mer el än värmepumpen. I höst lär det bli annorlunda.

Andra med längre erfarenhet av poolvärmepump har skrivit här hur mycket el de gör av med olika månader.

OK. Tack för svar.

Jag var inne på att skaffa en sån förut, men jag tog det här med solfångarna först och med min typ utav "icke-kylning" när solen går i moln, regnar etc. så håller sig temperaturen rätt bra vid 26-29 grader (jag har isolerat botten och sidorna väl + ett pooltäcke).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag