Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!  (läst 29629 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pidda99

Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« skrivet: augusti 02, 2011, 09:56:28:28 »
Jag har låg alkanitet och skall höja nivån med bikarbonat. Hittade efter lite googlande följande råd:

Det allra viktigaste man ska tänka på om man har turen att äga en pool är pH-balansen. För detta passar bikarbonat perfekt. Det tillför
alkalitet, balanserar pH-värdet och ger dig en ren pool utan giftiga kemiska substanser. Aldrig mer "röda ögon".  
Tänk dock på att alltid följa pooltillverkarens instruktioner.
För bästa resultat, följ måtten här nedan.
Kontrollera poolens pH-värde en gång in veckan med professionella pH-testmetoder.
Ligger pH-värdet under 7,2 tillsätter du 1,5 kilo bikarbonat för 19 000 liter vatten.
Mellan 7,2 -7,5 Tillsätt 1 kilo bikarbonat för 19 000 liter vatten
Över 7,5 Tillsätt inte bikarbonat
Vill du dessutom mäta alkaliteten kan du gå efter måtten här nedan.  
Observera att om halten stannar under 100 ppm, bibehålls pH-balansen naturligt.
Alkalitet 20 ppm Tillsätt 2,7 kilo bikarbonat för 19 000 liter vatten.
Alkalitet 40 ppm Tillsätt 2,0 kilo för 19 000 liter vatten
Alkalitet 60 ppm Tillsätt 1,4 kg för 19 000 liter vatten.
Alkalitet 80 ppm Tillsätt 650 gram för 19 000 liter vatten
Alkalitet 110 ppm Tillsätt inte bikarbonat

http://www.kennetjacobsson.se/bikarbonat%201_3.pdf
Han skriver för övrigt om massor av användningsområden för "bikis" rätt intressant faktiskt...

Är det någon som har synpunkter annars kör jag på?

mvh/Peter

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2011, 10:04:58:58 »
Jag kör ph-höj från färgbutiken, det drar upp alkan också åt mig...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad pidda99

SV: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2011, 10:38:29:29 »
Jag har tillgång till bikarbonat  O0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2011, 12:39:43:43 »
Det finns två poolprodukter, ph+ och alka+
båda höjer alkaniteten men ph+ höjer även ph.

Det finns några trådar på forumet som exakt beskriver vilka kemikalier som ligger till grund för dessa nästan likvärdiga produkter.

Utloggad pidda99

SV: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2011, 13:11:12:12 »
Det finns två poolprodukter, ph+ och alka+
båda höjer alkaniteten men ph+ höjer även ph.

Det finns några trådar på forumet som exakt beskriver vilka kemikalier som ligger till grund för dessa nästan likvärdiga produkter.

Jag vet jag har läst de flesta tror jag. Saknade dock doseringsråd angående bikarbonat..

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2011, 00:15:48:48 »
Det finns två poolprodukter, ph+ och alka+
båda höjer alkaniteten men ph+ höjer även ph.

Det finns några trådar på forumet som exakt beskriver vilka kemikalier som ligger till grund för dessa nästan likvärdiga produkter.

Jag vet jag har läst de flesta tror jag. Saknade dock doseringsråd angående bikarbonat..
Har varit igenom liknande problem men kört med kemikalier då jag inte har tillgång till bikarbonat - tycker dina doseringsmängder är fullt rimliga O0 så jag hade testat i olika omgångar så kan du enkelt följa resultaten.
För egen del väntade jag in resultatet från en dag till en annan och fick stabila mätbara skillnader efter varje dygn istället för att gå på värden efter endast kortare tid/ett par timmar för det visade inte ett duggs skillnad, eller ytters små differenser, men där samma mätning dygnet efter ändrade rejält och var långsiktigt stabilia i sina värden. 

Lycka till!
hälsar "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad pidda99

SV: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2011, 19:25:28:28 »
Har nu haft i Bikarbonat i 2 omgångar, 3 + 2 kg. 42 kbm vatten. Stickorna visade lagom alkanitet men lågt PH och klor. Höjde PH i omgångar med 150 gr + 100 gr och nådde lagom nivå. Därefter chockklor i 2 omgångar med 300 gr + 200 gr men detta gav inget utslag på stickorna. Under tiden har flockkudden + en veckopuck (utan påse och halverad på dygnet) legat i och jag backspolade rejält så vattnet ser mycket bra ut. Ovanstående gjorde jag under 1 dygn och nu i em åkte jag och köpte nya droppar för att testa. Med dropptest ligger både klor och PH i överkant. Kan nämnas att stickorna är nya (nyinköpta i alla fall). När jag badade i Söndags så blev ögonen röda och det kliade på kroppen idag Onsdag så är ögon och hud opåverkade. Skönt! /Peter

Utloggad TeeOne

SV: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2011, 20:21:46:46 »
Hittade nu mina anteckningar som säger; 1,4 lbs ger 10 ppm höjning per 10.000 gallons. Vilket jag fick till lite drygt 0,6 kg för våra strax under 40 kubikm.

Rensade de lokala hyllorna i flera butiker. Innan jag hamnade rätt hann jag tappa värdena (igen) och fick börja om från början. då hittade jag istället folkopools hink med 3 kg alka höj (eller vad den nu heter) för 160 kr. Vilket var sjukt mycket lättare och gav mer värde för pengarna än 170-200 grammarna mataffärerna hade.

Var hittar man större pack bikarbonat? :)

Utloggad pidda99

SV: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2011, 22:17:39:39 »
I bageriet...  O0

/Peter

Utloggad pennan

SV: Låg alkanitet - bikarbonat - doseringsråd!
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2011, 22:24:33:33 »
Jag undrar: Höjer bikarbonat även pH-värdet? Behöver nämligen höja alkaliniteten men inte pH't och då är Alkaplus inget bra.
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag