VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur tömmer man poolen?  (läst 29483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gusten

Hur tömmer man poolen?
« skrivet: oktober 11, 2010, 19:55:25:25 »
Hej
Är i fullgång med min 8:e ifrån poolkungen, den bör bli klar inom några veckor. Så det blir väl att fylla den provköra allt och sedan vinterstänga.

När jag läser manualen så står det att man skall tömma under utloppen, men det står inte hur man skall göra det. Jag antar att man backspolar men det funkar ju bara tills vattnet kommer till underkant breddavlopp, men sedan är det ju en bit till.

Det finns ju inte direkt en badkarspropp i botten :-)

//Martin

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #1 skrivet: oktober 11, 2010, 20:02:29:29 »
Med dränkbar pump o lång slang.
http://www.jula.se/drankbar-pump-115-l-min-400-w-230-v-137318

Om du har tätt poolskydd så kan denna vara bättre, då kan du använda den för att pumpa bort vattnet från poolskyddet, brukar kunna bli en hel del skräp på det.
http://www.jula.se/drankbar-pump-130-l-min-400-w-230-v-137319
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad mikaelhede

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2010, 06:21:42:42 »
Hej
Är i fullgång med min 8:e ifrån poolkungen, den bör bli klar inom några veckor. Så det blir väl att fylla den provköra allt och sedan vinterstänga.

När jag läser manualen så står det att man skall tömma under utloppen, men det står inte hur man skall göra det. Jag antar att man backspolar men det funkar ju bara tills vattnet kommer till underkant breddavlopp, men sedan är det ju en bit till.

Det finns ju inte direkt en badkarspropp i botten :-)

//Martin

Är frågan på skoj eller?

Utloggad gusten

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2010, 07:56:18:18 »
Nej
Frågan var inte på skoj, självklart förstår jag att man kan använda en dränkbar pump. Men jag tänkte ifall det gick att koppla på något på breddavloppet, eller om det fanns något "inbyggt" smart sätt man brukade göra.

Jag tyckte det var konstigt att det inte stog något om hur man gör i manualen, eftersom allt annat är beskrivet i minsta detalj.

//Martin

Utloggad badeanna

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2010, 09:28:03:03 »
???.. Vi har just stengt poolen for vinteren og vannet er tappet ned ca. 10 cm undere skimmere.
Når jeg leser dette lurer jeg på om jeg har gjort noe feil?
Må man ha egen lensepumpe for tømming?
Jeg fant heller ikke noe i manualen ang. dette.
Som dere sikkert forstår så har jeg ikke den fulle og hele innsikt i hvordan systemet fungerer, men fant det fornuftig å sette ventilen i pos. "waste".
Tømte med "backwash" ned til skimmerkanten, deretter "waste".
Vannet forsvant iallefall....
8x4 thermopool

Utloggad Sanntos

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #5 skrivet: oktober 12, 2010, 10:30:15:15 »
Nu blev jag nyfiken... jag har inte pool själv (än), så jag har ingen aning, men... om skimmern har en lägstanivå, och vattnet försvinner under den nivån... vad händer..?

Utloggad cg_joh

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #6 skrivet: oktober 12, 2010, 13:05:31:31 »
Man kan koppla "dammsugarslangen" och pumpa ur även då nivån går under skimmern.

Utloggad Sanntos

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #7 skrivet: oktober 12, 2010, 16:26:01:01 »
Jo, men vad hände när badeanna tryckte på " waste"?

Utloggad Fia

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #8 skrivet: oktober 12, 2010, 17:27:46:46 »
Nu blev jag nyfiken... jag har inte pool själv (än), så jag har ingen aning, men... om skimmern har en lägstanivå, och vattnet försvinner under den nivån... vad händer..?

Går vattnet under skimmern så går ju pumpen torr, m a o skär!
Vi kopplar den dränkbara sen kan vi göra något annat i ett par timmar, det sköter sig självt, och man behöver inte vara rädd om poolpumpen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #9 skrivet: oktober 12, 2010, 17:44:01:01 »

Går vattnet under skimmern så går ju pumpen torr, m a o skär!
Vi kopplar den dränkbara sen kan vi göra något annat i ett par timmar, det sköter sig självt, och man behöver inte vara rädd om poolpumpen.

Ja, eller som någon skrev ovan, kopplar på dammsugaren... Behöver ju övervakas förstås men då behöver man inte införskaffa någon annan pump...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan