VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: pH och klor-värden  (läst 63889 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: pH och klor-värden
« Svar #10 skrivet: maj 31, 2010, 17:51:33:33 »
Citera
Vill bara lägga till att klor generellt höjer pH tillfälligt, så länge klornivån är hög. När klornivån sjunker så sjunker pH tillbaka till vad det var innan. Därför bör man inte mäta pH värde direkt efter en chockklorering. Undantaget de flesta veckoklorpuckar, som har en "permanent" pH sänkande effekt, eftersom de innehåller cyanursyra.

Jag tror inte ovanstående stämmer i fråga om flytande klor, natriumhypoklorit. Vi använder denna och måste hela tiden balansera ned pH med saltsyra, vilket är helt normalt. Natriumhypoklorit har ett högt pH-värde, ca 13, och drar upp pH i hela poolen, även vid normala klornivåer.

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: pH och klor-värden
« Svar #11 skrivet: maj 31, 2010, 21:46:30:30 »

Citera

Är inte helt övertygad att en sådan tabell är riktigt relevant här uppe i norr.


Fattar att det är viss skillnad på klimat, så vad är då relevanta klorvärden här i norr?  <dontkn>
Pooltaket skapar ju dessutom ett närmast subtropiskt poolklimat med normalt ca 30 grader i vattnet.


För att kunna få kloret fungera bra i en miljö med hög UV strålning så behöver du höja cyanursyra halten.

Det är inte detsamma som att höja klornivån i en pool för att kompensera för hög cyanursyra  då det inte behövs i Sverige.



Utloggad SingingSailor

SV: pH och klor-värden
« Svar #12 skrivet: maj 31, 2010, 23:22:13:13 »
Jag tror inte ovanstående stämmer i fråga om flytande klor, natriumhypoklorit. Vi använder denna och måste hela tiden balansera ned pH med saltsyra, vilket är helt normalt. Natriumhypoklorit har ett högt pH-värde, ca 13, och drar upp pH i hela poolen, även vid normala klornivåer.

Jag läste på lite mer, och du har helt rätt Erica :). Flytande klor drar upp pH värdet. Det är inte själva kloret som gör det, utan rester av natriumhydroxid från tillverkningen. Olika fabrikat kan också ha olika mycket natriumhydroxid kvar. (Hämtat från följande tråd: http://www.troublefreepool.com/certified-pool-operator-cpo-training-what-is-not-taught-t18432.html)



Det är inte detsamma som att höja klornivån i en pool för att kompensera för hög cyanursyra  då det inte behövs i Sverige.
Hundhajen, vad menade du?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: pH och klor-värden
« Svar #13 skrivet: juni 01, 2010, 23:55:17:17 »
Det är inte detsamma som att höja klornivån i en pool för att kompensera för hög cyanursyra  då det inte behövs i Sverige.
Hundhajen, vad menade du?

Inte säker på om fråga är ställd till mig eller hundhajen.

Jag iaf syftade på att om du har hög UV strålning så behöver du höja  cyanursyrehalten för att inte kloret skall bli verkningslöst väldigt snabbt. Du behöver även då höja klorhalten. När vi bodde i Sydasien så såg vår poolskötare till att höja cyanursyrehalten mellan maj o september för att kompensera för detta. Där var det bara cyanursyra, pH och Cl halter som gällde. Hårdehetsgrader, alkanitet osv berördes aldrig.
För att sänka cyanursyrehalten på hösten så bytte dom mycket av poolens vatten.... borde väl finnas något medel att slänga i men så gjorde dom iaf.

Kontentan av detta är att har man hög halt av cyanursyra på våra breddgrader ska man sänka denna  och inte kompensera med mera klor. 

Utloggad SingingSailor

SV: pH och klor-värden
« Svar #14 skrivet: juni 02, 2010, 23:00:11:11 »
Frågan var ställd till dig, Nimajneb, ursäkta fel citering.  :)

Nu förstår jag hur du menar, och jag håller med. Intressant också att någon mer ser sambandet mellan cyanursyranivån och klornivån.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag