CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kanalplast som pooltäcke  (läst 29203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

Kanalplast som pooltäcke
« skrivet: maj 21, 2007, 13:24:53:53 »
Jag funderar på om det är möjligt att använda kanalplast som pooltäcke. Det blir väl som en snikvariant av de skjutbara sk poolhusen. Tror funktionen kan bli mycket bra. Inget skräp i poolen, bra isolering, bra ljusgenomsläpp och därför i normalfallet inget behov av annan uppvärmning (för de flesta?). Ungefär som ett uppblåsbart pooltäcke (poolkudde) fast med enklare funktion.

Vad jag inte riktigt har räknat ut är den tekniska lösningen. Kanalskivorna klarar nog inte ett spann på fyra meter tvärs över poolen utan behöver en kantlist. Dessutom ska de vara enkelt skjutbara under/över varandra. Eftersom de ofta har bredden en meter så skulle man till en 8x4 m pool få ett paket på ca 4x1 m vid ena kortsidan i öppet läge. Höjden behöver inte bli mer än kanske 20 cm och då kan man genom att höja trädäcket där få en användbar yta, om än något förhöjd.

Hur löser jag det tekniska? Jag har många uppslag med får inte riktigt ihop det.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2007, 19:56:07:07 »
Det du börjat spåna kring finns det redan tillverkare som genomfört. Skjutbara pooltak finns i ett otal varianter, problemet är kostnaden, från 50 000 och uppåt med alla aluminiumprofiler och böjda plastskivor som krävs...

http://www.poolstore.se/default.asp?gotoUrl=/poolhus.htm
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2007, 20:56:51:51 »
Det blir väl som en snikvariant av de skjutbara sk poolhusen.
Ja, jag känner väl till dessa och även ungefär vilka pengar det handlar om. Men jag tycker att de är onödigt påkostade, i alla fall för vårt behov. Och rälsen längs sidorna är inte speciellt snygg.

Vad jag efterlyser är inget hus att bada i utan bara ett tak på poolen, gärna i nivå med däcket eller så. Skivorna kan rulla på poolsidorna och taket kan vara plant. Ev kan man borra ett mindre hål i mitten för dränage. Plattorna har ingen bärighet att tala om, tål ingen snölast i denna utformningen och får således ligga brevid "på land" över vintern. Någon dörr behövs inte heller eftersom plattorna rullas bort vid bad ..... tänkte jag.

Och en person måste kunna hantera det, annars blir det inte bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2007, 07:53:55:55 »
Om det gick tror jag det skulle vara gjort, jag kan i alla fall inte se någon praktiskt genomförbar lösning som ger en eller ens två personer smidig möjlighet att täcka/avtäcka poolen, det blir rätt tung att lyfta kanalplast för 32 m2 inklusive något som styvar upp det hela.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2007, 12:07:11:11 »
Citat från: Rickard
Om det gick tror jag det skulle vara gjort.

Ett drag av pessimism kan anas. Inte likt andra inlägg du skriver.

Jag blir ofta förvånad över hur enkla nya uppfinningar och ideer kan vara. Så enkla att även jag själv skulle kunnat komma på dem .... om jag bara .... vilket jag inte ..

De enklaste lösningarna är de svåraste. På detta forum finns många människor som löser problem efter hand som de uppstår - ibland akut. Sådana lösningar kan bli riktiga höjdare eftersom man tvingas att tänka "out of the box".

Lösningen finns där. Det gäller bara att komma på den!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2007, 12:32:24:24 »
Jag är själv rätt uppfinningsrik och tycker mig kunna se när ett projekt är dömt att misslyckas, vissa kallar det pessimism och andra kallar det att vara realist  ;)

Visst går det säkert att lösa på något sätt, men så att en person skall kunna fixa det på ett smidigt sätt ser jag som en utopi.
Jag hoppas frågeställaren antar utmaningen att bevisa mig fel!
Och att visa hur han gjort när det är i drift, och vad det kostade.  >:D ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2007, 12:46:30:30 »
Låt mig förklara vissa av de problem jag ser:

1. Kanalplasten orkar som sagt inte bära varken vatten eller snö (och snöar gör det ju faktiskt utan förvarning ibland) Dränering måste ordnas så att vattnet inte har sönder grejerna, det är det minsta.

2. Vatten får inte tillåtas komma in i kanalerna heller då även det tynger ned "i mitten", kommer det in måste konstruktionen vara sådan att man relativt lätt kan lyfta ena sidan för att få vattnet att rinna ut igen.

3. Det måste tåla stormstyrkor utan att lyfta och kanske landa i poolen med trasig liner som följd (som drabbat en av forumets medlemmar som har ett "Rollschutts" (eller nåt liknande som bara sitter fast på de två kortsidorna)

4. Vridstyvheten på varje kanalplastlängd är så dålig att man inte kan stå på en sida och vika ihop det hela utan att förstyva dem på något sätt, företrädesvis med aluprofiler vilket blir dyrt, skrymmande och relativt tungt.

5. Om själva ihopvikningsmekaniken skall tåla väder, vind och ett flitigt användande bör det vara av plast, aluminium eller rostfritt, det skall dessutom på ett betryggande sätt kunna fästas i kanalplasten eller de aluminiumlister som satts på för att styva upp kontruktionen. Gångjärnen i sig bör vara stadiga, snygga och hållbara = dyra.

6. Säkerheten, hur stadig är kanalplast? kanske inget akut problem, men ändå något man bör tänka på, skulle någon trots allt kliva ned på plasten får den inte sjunka ned så långt att långsidorna kliver över poolsargen och skadar poolen invändigt.

7. För att slippa problemet med vatten som samlas ovanpå skulle man kunna tänka sig en upplyftande takstolskonstruktion som man la över innan man drog över kanalplasten, en sådan konstruktion skulle dock vara helt manuell och det skulle i sin tur kunna resultera i att man med själva konstruktionen skadade poolen invändigt om man missade att lägga den rätt på poolsargens kortsidor.

Det finns säkrt fler problem, men dessa är de mest uppenbara vid en snabb recension av problemen med denna typ av projekt.

Jag var alltså inte pessimist bara för att jag är det av naturen utan för att jag grunnat på detta både idag innan jag skrev inlägget och tidigare för att eventuellt bygga nåt liknande åt mig själv.
Dessutom vet jag att jag är rätt bra på att se möjligheterna om de finns där.

Men som sagt, ingen gladare än mig om någon kommer fram med nåt snyggt, enkelt, lätthanterligt och effektivt som kostar under 50 000 kr.  O0
« Senast ändrad: maj 22, 2007, 12:50:31:31 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2007, 13:02:16:16 »
Rickard.

Ok ok ok.

Men nu ska du inte insinuera nåt elakt om "rollschutts" bara för att jag underdimensionerat
förankringsstenarna och dessutom inte haft någon fästanordning alls på en av de tre fästkrokarna.
Jag är alltså den som haft den oerhörda oturen att fått ner mitt eminenta poolskydd (Bieris RollSchutz)
med två ankarstenar i poolen då the storm of the century drabbade Uppsala för några veckor sedan.
Det var en tromb som lyfte takpannorna på grannvillorna, man skrev om tromben
i Uppsala Nya Tidning.

Hade fästpunkterna suttit i rejält trallvirke hade det sannolikt inte hänt det som nu hände.
Rejälare stenar och dessutom på samtliga 3+3 krokar. Så skall det se ut.
Nu glömmer vi detta tycker jag.
 ;)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2007, 16:33:38:38 »
Rickard.

Ok ok ok.

Men nu ska du inte insinuera nåt elakt om "rollschutts" bara för att jag underdimensionerat
förankringsstenarna och dessutom inte haft någon fästanordning alls på en av de tre fästkrokarna.
Jag är alltså den som haft den oerhörda oturen att fått ner mitt eminenta poolskydd (Bieris RollSchutz)
med två ankarstenar i poolen då the storm of the century drabbade Uppsala för några veckor sedan.
Det var en tromb som lyfte takpannorna på grannvillorna, man skrev om tromben
i Uppsala Nya Tidning.

Hade fästpunkterna suttit i rejält trallvirke hade det sannolikt inte hänt det som nu hände.
Rejälare stenar och dessutom på samtliga 3+3 krokar. Så skall det se ut.
Nu glömmer vi detta tycker jag.
 ;)

Det var inget ont om rollschuzt, bara ett av de problem som finns med att ha något som skall vara enkelt att hantera.
Jag är för övrigt inte helt trygg med min uppblåsbara pooltäckning heller när det blåser mycket, jag brukar släppa ut luften så att den "limmar" sig fast mot vattnet vid kraftig vind.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2007, 16:43:52:52 »
Jag skämtar givetvis.
Du har helt rätt.

Men samtidigt tror jag inte på att det med automatik är mer problematiskt att använda
något som är "enkelt". Jag hade slarvat och fick stå mitt kast. Jag tvekar inte att
ge mina bästa vänner en köprek på detta skydd. Det kostar, men hujedamej så
lättskött (och snyggt) det är. OM man bara sätter fast det som det skall.
« Senast ändrad: maj 22, 2007, 16:56:30:30 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag