CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: montering av pool  (läst 20466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grålars

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • På jobbet är det jag som är chef hemma!!
    • Visa profil
montering av pool
« skrivet: augusti 03, 2005, 23:25:32:32 »
Jag har precis köpt ett poolpaket ifrån Primastar, verkar vara okej grejer man får för pengarna.
Jag har dock en fundering kring de "vallar" av sand  som man ska läggas emot sargen och botten runt poolen.
Jag tycker inte att det känns så seriöst, finns väl en risk att sanden "läcker ut" eller ännu värre, lägger sig i rälsen och kanske får väggen att spåra ut....eller?
Jag kanske ska tilllägga att jag lagt markisolering och typ plastgräsmatta under poolen. Finns det ingen som har en smartare lösning på detta lilla problem?
Rund Primastar 5.5 X 1.20, på gång med en vedeldad bastu!

Poolgiganten

Utloggad Lasse

Re:montering av pool
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2005, 00:54:54:54 »
Hej Grålars !

Jag köpte en rund (4,60) Palmyra från poolmans som enligt beskrivningen också ska ha sandvallar mot botten & kanterna & jag undrade precis som du varför ?

Svaret jag fick i detta forum är den förhindrar poolduken från att pressas ut under bottenskenorna :o

Jag isolerade först med markfrigolit (floormate) & sedan konstgräs & sen sandvallar.....många (om inte alla) leverantörer av ovanmarkare verkar köra med sandvallar....

Lycka till !

// Lasse


Fredde

  • Gäst
Fredde
Re:montering av pool
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2005, 09:12:09:09 »
Jag fick igång min Pool från Primastar igår.

Jag hade också samma fundering men det blev väldigt bra slutresultat tycker jag.

Utloggad Grålars

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • På jobbet är det jag som är chef hemma!!
    • Visa profil
Re:montering av pool
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2005, 09:53:58:58 »
Okej, tack ska ni ha, verkar som uppehåll idag så då får man ta på sig lekkläderna och ut och leka sandlåda.

Känns inte helt ok, men men...Tänk om de funnits trekantig frigolit eller polyretan!
Rund Primastar 5.5 X 1.20, på gång med en vedeldad bastu!

Utloggad Peter

Re:montering av pool
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2005, 20:01:12:12 »
I Cranpools monteringsanvisning står det att man även kan göra vallen i cellplast, men man måste vara noga med att det inte blir några sprickor i skarvarna. Men hur gör man bågar i cellplast, det är en annan fråga ??? Jag körde sandlådemodellen och det funka bra.

Utloggad Pold

Re:montering av pool
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2005, 23:34:13:13 »
Hej på er! Läste om det här med sandvallar ner i botten på poolen. Har själv en pool från Primastar. Blev lite fundersam när det gällde sandvallen ner till, men som gröngöling man är så tippade man ner sanden och frugan hade gjort en fin mall som jag följde. Problemet var ju att sanden torkade pga solsken och sedan sjönk det ner. Sedan när vi fyllde på vatten i poolen så började det att blåsa med följden att ena sidan vek sig innåt och sanden rann ner i skenan >:( Har man inte svurit förut så var det dags nu. Dammsugare i ena handen och kniv i andra handen. Pga av vatten mängden i poolen så rensade jag bort sanden(cirka 2 timmars arbete  :-[  )Sedan fick vi väggen på plats igen.
Med facit i hand skulle jag ha använt något annat matrial. Men alla är väl inte klantiga som en annan.
Hälsningar Pold. ;D

Utloggad Grålars

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • På jobbet är det jag som är chef hemma!!
    • Visa profil
Re:montering av pool
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2005, 00:08:52:52 »
Hej!
Så här gjorde jag till slut:
¤ Mjukfog (silicon) mellan räls och poolvägg.
¤ Markduk tejpat ca. 15cm upp på poolväggen och ca 10cm ut på "golvet" med silvertejp.
¤ På med sandvallen som jag packat och slätat ut med en trämall 20 x 20 cm.....Jag är livrädd för sand i rälsen!

Imorgon bitti ska jag lägga i linern om vädret tillåter

Hoppas jag gjort rätt, eller vad tror Ni andra?
/Grålars
P.S Vad hade man gjort utan ett sånt här suveränt forum ...Tack! D.S
 
Rund Primastar 5.5 X 1.20, på gång med en vedeldad bastu!

Utloggad Pold

Re:montering av pool
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2005, 00:17:53:53 »
Hej Grålars! Det som du gjorde var ju faktiskt inte någon dum ide :o Det låter sunt att täta med silicon och sedan dra upp markduk. Jag hoppas att du slipper det som jag råkade ut för. Lycka till  ;D.
Hälsningar Pold

Utloggad Grålars

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • På jobbet är det jag som är chef hemma!!
    • Visa profil
Re:montering av pool
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2005, 00:25:40:40 »
Tackar för förtroendet Pold!

Det känns riktigt bra men....Den som lever får se! :-\
/Grålars
Rund Primastar 5.5 X 1.20, på gång med en vedeldad bastu!

Utloggad Peter

Re:montering av pool
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2005, 23:01:34:34 »
Helt hundra!!Det blir nog den bästa sandvallen i Sverige ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag