VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Träpool, svårt att hitta en riktig rubrik för mina frågor  (läst 2885 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad syclone2550

  • Allt-i-allo
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Swedes Garage
Träpool, svårt att hitta en riktig rubrik för mina frågor
« skrivet: september 30, 2018, 08:30:25:25 »
Tjäääna,

Första inlägget blir rätt avancerat, köpte hus i vintras med nergrävd 4x8 folkpool som byggdes under tidigt 80-tal. Jag visste att linern var trasig vid köp av huset och eventuellt att träskivor behövdes bytas under linern. Har nu rivit bort linern och skadorna var större än jag väntat mig, vissa ställen har träskivorna verkligen börjat ruttna rätt kraftigt (inget sand/jordläkage ännu).

Har sandbotten som jag tänkt gräva ur lite och isolera med frigolit och sen dämpmatta innan liner, poolen har stått med endast 30-40 cm vatten i några år men väggarna har inte sjunkit in. Mätt med digitalmätare 3950 mm bredd över hela långväggarna.

Så nu behöver jag tips och råd (speciellt materialkostnad), har följande tankar i huvet:

1. Gräva upp och byta ut alla träskivor
2. Gräva upp endast där dom sämsta skivorna behöver bytas och byta dom skivorna
3. Montera nya skivor som är behandlade mot fukt utanpå dom gamla skivorna (ny liner skall måttbeställas)
4. Lägga i en glasfiberpool i hålet och lämna kvar träväggarna, har ju redan pumpar filter etc
5. Gjuta en 5 cm betongram mot dom gamla trässkivorna, osäker på om 5 cm håller eller kommer att spricka
6. Göra om till en stor fiskdamm istället hahahaha

Mvh,
Mvh, Eric///

Poolgiganten

Utloggad MackeWesen

SV: Träpool, svårt att hitta en riktig rubrik för mina frågor
« Svar #1 skrivet: september 30, 2018, 22:37:19:19 »
Hade precis samma problem som dig i våras. Vi valde att gräva upp runt hela poolen till ca 10 - 20 CM under botten reglarna! ( grävde för hand, inget jag rekommenderar) sen va det bara börja bryta bort dom gamla skivorna.
Sen drog jag en dränering runt hela stomen och koppla till en pumpbrun.
Sen valde vi en lite dyrare form polyfa som var vattenfast limmad som nya väggskivor, men betydligt billigare än tryckimpregnerad plywood. Klädde in hela utsidan med platonmatta med ordentlig överlapp där det behövdes skarvas. Så det aldrig kommer ligga något organisk material mot trä. Passade även på då att isolera över det med 70mm cellplast. Sen va det bara att börja skotta i singel, (8-16) (inget jag heller rekommenderar att göra för hand)
Va motfyllt med sand och jord på våran innan så då säger det sig självt att det ruttnar tillslut. Och ingen dränering som sagt..
Insidan klädde vi med en vägg foam som är ca 1 CM tjock och en ny mosaik liner på det. Passade även  på att byta ut alla belysning, inlopp och bräddavlopp och rör delar till nytt! Säkert många som skulle idiot förklara oss för vi körde på formplywood ist för tryckimpregnerad, men tror att Platon mattan gör sitt, i min värd kan trä klara sig hur länge som helst om det bara hålls tort och luftigt.
I alla hål som vi tog upp för belysning,inlopp mm. Förseglad vi med en åldersbeständig T flex tejp.

Tog oss ca 3 månader, då körde vi nästan varje helg och på vardag kvällar någon timme varge dag efter jobbet.

Kostnad ca 100 000-110 000 kr, medräknat  liner och en ny luftvärme pump.

Så där har du en liten finger visning om du väljer det alternativet! Vi vart jäkligt nöja med slut resultat och njutit dom sista sommar månaderna, men jag vet i fan om jag skulle gör om det om jag visste innan vad som väntade.. det tog dubbelt så lång tid och kosta dubbelt så mycket mot vad jag tänkte mig från början.
Mvh Marcus
« Senast ändrad: oktober 01, 2018, 09:51:52:52 av MackeWesen »

Utloggad MackeNo1

SV: Träpool, svårt att hitta en riktig rubrik för mina frågor
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2019, 20:49:04:04 »
Vi sitter i precis samma sits, köpte hus för fem år sedan där det ingick en folkpool 4x8m (byggd för cirka 50år sedan) med liner som vi tror byttes för cirka 19år sedan.

Linern har en hel del missfärgningar men håller tätt än så länge, imponerande med tanke på att den aldrig skyddas under vintern utan är utsatt för väder och vind året runt.

Känns som att vi vill förekomma ett läckage då poolen ligger cirka 3m från bostadshuset med källare under. Men vi drar oss för det då vi är rädda för vad vi kommer att hitta när vi tar bort den gamla linern... Är väggarna dåliga så drar det fort iväg och lägga 100k och flera månaders arbete på poolen är vi inte så sugna på. Men barnen är 7 och 9 år gamla så är det nån gång man ska ha pool så är det ju nu och de kommande tio åren.

Har funderat på att köpa en något mindre pool i exempelvis glasfiber och lägga i befintligt hål, eller bygga exempelvis en Thermoflexpool däri med mindre dimension. Både poolpump/filter och värmepump är utbytt senaste året så med en ny "balja" skulle hela anläggningen vara tipptopp.

Googlat runt men hittar dåligt med info om liknande operationer, tycker det borde vara ganska vanligt med tanke på alla gamla folkpooler i trä som finns nedgrävda runt om i landet?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Träpool, svårt att hitta en riktig rubrik för mina frågor
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2019, 07:31:13:13 »
OM väggarna står när du plockat ut linern så skulle jag bara lägga in ett skikt med nya skivor ovanpå de gamla, finns det ställen där skruvarna inte "tar" i de gamla reglarna skulle jag byta ut eller komplettera bara de delar som var dåliga.
Oftast är det ju i marknivå som rötan får grepp, där både fukt och syre får tillgång till trämaterialet i stommen, så man kanske inte behöver gräva så djupt för att byta ut dåliga delar.
Har några här i byn som byggt folkpoolkopior, men med formplyfta som material, det verkar hålla bra, så det skulle jag köra med.
Viktigt att du stagar upp väggarna upptill tvärs poolen när du tömmer den, skruva reglar i överliggaren mitt på långsidan i vart fall, jag skulle nog sätta in 3 strävor tvärs.
Kanske någon på botten också.
Alla plastdetaljer skulle jag byta ut i samma veva.
Överväg också att köpa en platssvetsad liner, de ska hålla i ca 30 år, vilket minimerar risken att du måste göra om jobbet inom överskådlig tid.
Var noga med referenser på den som skall utföra jobbet.
Annars kan du köpa en måttbeställd liner av en lite högre kvalitet än de allra billigaste, de är lite tjockare och har bättre ytbehandling är de billigaste standardliners som finns att köpa.
Frigolit i botten skulle jag nog inte sätta in, det är stor risk att du får både "hälavtryck" och sättningar i skarvarna med tiden.
En slät plan botten kompletterad med en bottenmatta av "liggunderlagstyp" har vi kört med och det fungerar bra, tror inte det far sååå mycket energi nedåt, mesta läckaget av värme sker alltid uppåt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan