CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny med stor friforms pool = Många frågor  (läst 50586 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Puts på trappa i leca?
« Svar #70 skrivet: juni 04, 2008, 20:47:33:33 »
10-15 mm ej tjockare.
Mvh Stefan

Poolgiganten

Utloggad sollentunahuset

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #71 skrivet: juni 15, 2008, 11:55:47:47 »
Följer med spänning den här tråden eftersom jag nog kommer att göra samma sorts grunda del och trappa nästa år.

Kort fråga: Jag har glasmosaik på väggarna. Måste den tas ner för att den nya trappan/betongen ska fästa? Hur gör jag det enklast i så fall? Kommer att skära i hjärtat eftersom den ser nästan ny ut efter dryga 30 år och jag kan tänka mig att det blir svårt att få skarven fin.

Och som sagt, hur går arbetet Viper? Nya bilder vore spännande.

Mvh

Johan

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #72 skrivet: juni 15, 2008, 20:51:54:54 »
Imorgon blästras den gamla expoxy färgen bort, sen borra hål för en nya armaturen, 2 hål för inloppsmunstyckena och trappan rappas. Sen målning


Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #73 skrivet: juni 15, 2008, 20:54:29:29 »
en bild till

Utloggad Viper

Spackel eller puts??
« Svar #74 skrivet: juni 17, 2008, 10:07:25:25 »
Har just fått min betongpool sandblästrad bort all gammal expoxyfärg. Nu är ju ytan väldigt skrovlig och ojämn. Vad skall man använda för att få ytan jämn och fin igen före målningen?
Kan man använda något sprutspackel för att vinna tid, poolen är ju så stor.

Utloggad Fredrik

SV: Spackel eller puts??
« Svar #75 skrivet: juni 17, 2008, 11:54:32:32 »
srutspackel bygger lika mycket över allt, tror inte riktigt på det. använd våtrums kakelfix lätt att bred spackla med går att lägga tjockt utan att det sätter sig när det torkar.

Utloggad Pea

SV: Spackel eller puts??
« Svar #76 skrivet: juni 17, 2008, 15:03:58:58 »
kakelfix som Fredrik säger, anlita en målare så fixar han det på ett par tim. annars är trixet att böja ändarna på spackelstålet något (väldigt lite) och flytta randen som blir när du slätar ut spacklet åt ena sidan genom att lyfta upp ändra änden på stålet något, du flyttar alltså randen hela tiden åt sidan och lämnar en slät yta efter dig. lätt som en plätt   ;) men är du inte en hejare på spackling så anlita en målare, det går inte så bra att slipa kakelfix när det torkat.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Jarlen

SV: Spackel eller puts??
« Svar #77 skrivet: juni 18, 2008, 11:08:57:57 »
Använd betongspackel, men se till att du får en frostsäker produkt eftersom du tömmer poolen inför vintern. Ska du använda kakelfix som har ungefär samma egenskaper som betongspackel måste du även här se till att du får en produkt avsedd för utomhusbruk, d.v.s frostsäker.

Jag kan rekommendera en produkt som heter PCI Polyflot. Använde den själv för att spackla poolterassens betongplatta innan jag la terrrakotta klinkers. Den har hållit i 10 år nu. Jag vet att produkten har fått ett något annorlunda namn nu, men sök på nätet på PCI så hittar du säkert någon återförsäljare som kan guida dig. PS Du bör även stryka på primer före spacklet för att få en optimal vidhäftning.


Hälsningar Jarlen.

Utloggad Viper

SV: Spackel eller puts??
« Svar #78 skrivet: juni 18, 2008, 13:41:56:56 »
Hej på er

Tack för svaren, jarlen har du något tips på puts på en trappa i leca?

Utloggad Jarlen

SV: Spackel eller puts??
« Svar #79 skrivet: juni 23, 2008, 15:37:59:59 »
Använd ren cementputs med inblandning av sika så blir betongen vattentät.  Det förhindrar att vatten tränger in igenom betong putsen, så att du inte får frost sprängningar på vintern. Jag rekommenderar också att du använder dig av ett puts eller armeringsnät så blir skiktet starkare. du bör inte göra puts skiktet för tunt utan ta till det ordentligt (minst 40-50 mm.)

 Om jag själv skulle utföra det, så skulle jag montera oljade formplyfor med distanser mot sättstegen som sticker upp ca 40-50 mm. ovanför planstegen. Det görs bäst genom att borra rakt genom plyfan in i lekan och sedan sätta plugg i lekan och skruva fast plyfan med 40-50 mm distanser emellan.  Sedan är det bara att hälla ut sikablandad lättflytande betong på planstegen och knacka ordentligt på plyfaskivorna så att betongen inner ner vid sättstegen. Då kommer lekan endast att fungera som utfyllnad för en mindre gjutning. Slutgiltigen så stålglättar du planstegen med en kanits och river formen och sedan spacklar du igen skruvhålen. PS. Tänk på att där planstegen möter sättstegen måst du lägga en distans även mot plansteget så att plyfan inte skär av betongskicktet och försvagar det. På så sätt kommer du även få en exakt avvägning av plansteget. Dvs Underkanterna och överkantera på sättstegsformen kommer att fungera som nivåanvisningar. Jag tycker också att du ska sätta några stift in i poolbotten i den del som möter sättsteget, så blir det inga obehagliga överraskningar i framtiden. Tänk på att fruset vatten kan försätta berg.

Hälsningar Jarlen
« Senast ändrad: juni 23, 2008, 15:45:43:43 av Jarlen »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag