VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny med stor friforms pool = Många frågor  (läst 50587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #50 skrivet: april 12, 2008, 00:34:33:33 »
Det finns en typ av betong som benämns expanderbetong. Det bästa är om du även använder dig av en vinkelslip och slipar bort den befintliga färgen på den del du ska gjuta emot. Så kommer betongen bita sig fast i den befintliga betongen. Det är även bra att använda en liten bilmaskin. Det gör ingenting att det blir lite grovt. Det är bara bra då biter sig betongen fast bättre. Du bör även använda dig av en betongprimer för att erhålla bästa vidhäftning. Expanderbetong finns på säck men du kan också beställa den färdig från fabrik. Tänker du blanda betongen manuellt så behöver du inte gjuta hela plattan med expanderbetong utan endast en halv meter närmast väggarna, så kommer du lite billigare undan.

Mvh Jarlen




Poolgiganten

Utloggad Jarlen

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #51 skrivet: april 12, 2008, 01:53:10:10 »
Här kommer lite mer tips!

Jag utgår ifrån att du tänkt dig att armera plattan. Då bör du  borra dig in en liten bit i väggarna med ca 200 mm cc och sticka in armerings järn, i vilka du sedan najar ihop med armeringsmattan. Mattan ska stå på distanser. Du bör också  skära en anvisning i den gamla bottenplattan där den gamla och den nya möts. Detta görs bäst med en stenkap med coromant-skiva. (Går att hyra) Därefter bilar du bort ca 60-80 mm av betongen med 45 graders vinkel mot den nya delen. Därefter borrar du in armeringsjärn i rak vinkel mot anvisningen och najar sedan fast järnen i armerigsnätet på samma vis som mot sidorna. Du får försöka klura ut hur tjock plattan är, men den torde vara minst 100 mm.

På så vis kommer du få en inspänd platta som inte rör sig. Du bör också slå ner distanser av galvaniserade stålrör ( ca 30-35 mm i diam.) i sanden som står på den gamla plattan. Dessa rör ska vara jämt fördelat med ca 1 meters mellanrum. Då gör det inget om sanden sjunker eller komprimeras. Plattan kommer då ändå att ligga helt still.

Om du inte utför plattan på det här viset kommer den med största sannolikhet att  röra på sig när du belastar den med den tänkta trappan. Får du den minsta sättning i sanden finns det stor risk att den kommer att glida på den oförankrade delen mot djupdelen. Eller annars så sjunker den i bakkant och det kommer att öppna sig en spricka mellan den nya och gamla plattan. Om man går ut i intet med plattan som du tänkt dig så blir också den delen en mycket svag punkt som troligtvis kommer att spricka med tiden. Särskilt om plattan sjunker något. Det är stora krafter som kan påverka en sån här platta, särskilt på vintern.

Mvh Jarlen

Utloggad Jarlen

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #52 skrivet: april 12, 2008, 13:46:47:47 »
Hej Viper Här får du en principskiss på hur jag menar.

Mvh Jarlen

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #53 skrivet: april 16, 2008, 21:53:11:11 »
Tack för tipset, nu kommer jag göra en trappa av leca istället för en sluttning

mvh

Tomas

Utloggad Jarlen

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #54 skrivet: april 17, 2008, 13:22:15:15 »
Varför inte formsätta och gjuta trappa istället? Lekastenen måste du putsas och det finns alltid risk för att det kommer att uppstå sprickbildningar efter en tid. Har själv en pool i lekasten med liner i. Tyvärr har det uppstått ett flertal sprickor upptill i den synliga putsade sargen. Därför tycker jag inte att leka är någon bra ide.

Om du tycker att du kan tänka dig att gjuta trappan istället, så kan jag ge dig anvisningar på formsättning och armering. I mitt tycke är det mycket enklare att gjuta än att mura och putsa. Du kommer då att få ett säkert och bestående resultat. Man ska inte underskatta det stora vattentrycket som bildas  på två meters djup.
Jag tycker att du ska gå efter Gunnar Strängs modellen Svångrem och hängslen. så råkar du inte ut för några obehagliga överraskningar. Du bör även blanda in sika i betongen så blir den vattentät.

Mvh Jarlen.

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #55 skrivet: april 18, 2008, 10:37:09:09 »
Hej jarlen. Tack för tipsen. Nu började vi faktiskt igår att gjuta trappan i leca, förhoppningsvis blir det bra. Skulle det bli bättre och vattentätare ifall att jag även gjuter en till vägg bakom trappan i leca?

Utloggad Jarlen

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #56 skrivet: april 18, 2008, 13:03:06:06 »
Hej jarlen. Tack för tipsen. Nu började vi faktiskt igår att gjuta trappan i leca, förhoppningsvis blir det bra. Skulle det bli bättre och vattentätare ifall att jag även gjuter en till vägg bakom trappan i leca?

Hej Viper! Ja det blir mycket bättre.

Vikten på plattan är avsevärd, lägg där till vattentrycket ovanpå plattan, så förstår du hur stort tryck sandbädden kommer att utsättas för. Med största sannolikhet kommer sanden att komprimeras ytterligare när du fyller på polen. Risken finns då att trappan kommer att tryckas fram när sanden komprimeras, och spricker då isär. får du sedan in vatten i sanden om trappan trycks framåt en bit. Då har du ett verkligt problem eftersom vattnet genom cirkulationspumpen är i rörelse så finns risken att hela sandbädden kommer att undermineras.

Jag förstår inte riktigt hur du menar, när du säger att du gjuter med leka. Menar du att du använder dig av leka blandad betong, typ sån som man använder till bottenplattor på hus för att få ett högre isoleringsvärde? Eller murar du trappan i lekablock? Styrkan i lekablandad betong är sämre än i oblandad betong. Gjuter du med lekablandad betong måste du armera trappan på sedvanligt vis. Murar du trappan i lekablock måste du absolut ha en armerad vägg bakom, annars kommer du garanterat att få problem i framtiden. Bästa resultatet får du om du låter armeringsjärnen gå en bit in i den nya plattan samt en bit in iden gamla bottenplattans om jag tidigare har beskrivit.

PS murar du med lekablock kan du använda dessa till att fylla ut under en gjutning så går det åt mindre med betong. Det räcker med ca 100mm tjock armerat ytskickt i betong.

Hälsn Jarlen

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #57 skrivet: april 18, 2008, 13:08:18:18 »
nya trappan gjuten, grus dit i helgen, sen armering och gjutning av det 18,5cm tjocka plattan. Enligt volclay så måste jag ha så tjock platta annars kan betongen brytas upp i kantena av svällbandet.

Eftersom nya plattan blir ca 18cm tjock, måste jag då vänta ca 18 veckor (1cm torkning/vecka) före jag kan måla pooolen???  Då är ju sommaren över totalt!!!!!

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #58 skrivet: april 18, 2008, 13:23:14:14 »
en till betongvägg här jarlen?

Utloggad Jarlen

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #59 skrivet: april 18, 2008, 16:31:58:58 »
Ja du behöver absolut ha en armerad och gjuten vägg före trappan, eftersom den är murad utan förband ( dvs. att stenarna inte ligger omlott) därför har trappan praktiskt taget ingen styrka alls.  Så fort den kommer att utsättas för tryck kommer den att spricka i fogarna och .stenarna kommer förflyttas i sina positioner. Jag har en annan synpunkt också.
Det är alldeles för korta plansteg Man bör inte ha så korta plansteg på en trappa. Framföralt inte på en trappa under vattnet, eftersom det kommer att samlas massa alger o dylikt på den. Det kommer då att bli svårt att med en bottensugare hålla rent på trappen. Dessutom kommer den bli svår att gå upp i. En normal trappa ska enligt byggnormen ha ett sättsteg på minst 250mmm. Öka därför steglängden till minst det dubbla. Det gör ingenting om sättstegen blir lite högre än än normalt, flytkraften gör att det ändå blir lätt att gå i trappan. Jag tycker att du endast ska ha ett enda brett trappsteg. Som jag redan i ett tidigare inlägg berättat för dig så har jag en ramp som löper runt hela min pool, och det är inga problem att kliva upp på den fast än den är 600 mm hög. Därav också lite av mina erfarenheter att hålla rent på dylika ytor.

Jag har skickat ett privat meddelande till dig med mitt telefonnummer.
Ring så är det lättare att förklara.

Hälsn. Jarlen

 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag