CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny med stor friforms pool = Många frågor  (läst 50573 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viper

"Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #30 skrivet: april 01, 2008, 22:01:53:53 »
Hej på er

Läste lite här på forumet att någon har använt svällkorv? Hur fungerar detta? Jag håller nu på att gjuta en del av poolen grundare och fyller först med grus och sedan armering. Sedan gjuter jag en 10cm tjock platta. När sen betongen stelnar och "brinner" lär jag ju få ett litet mellan rum mellan betongväggen och den nya plattan. Är det där jag sätter ner svällkorven? Går det sen bra att måla över denna så att inte skarven syns?

Vill ha info och gärna bilder på detta

mvh

Tomas

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #31 skrivet: april 01, 2008, 22:35:22:22 »
Hej,

Ta detta som tredjehandsinformation, men så som jag fattat det hela så läggs "svällkorven" dit innan man gjuter, den sväller sedan tät
av vattnet/fukten som tränger ner i sprickan. Om jag minns rätt finns det en tråd kring Nisses betongpoolbygge där detta beskrivs.

Citera
Hej Joakim!
Du har alldeles rätt, mellan bottenplattan och väggen monteras en svällkorv av bentonitlera. Om du tittar på bilderna på hemsidan så ser du detta. Bentonitleran har den egenskapen att den sväller upp om den kommer i kontakt med vatten, då blir allt 100 % tätt.
Hälsningar
Nisse

Nisses hemsida = http://medlem.spray.se/wainpool/


/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #32 skrivet: april 02, 2008, 07:20:04:04 »
Tittade på hans hemsida och hittade inte bilder på svällkorven??

Nån som har nisses email? Skulle vilja komma i kontakt med nisse och höra lite hur man gör

mvh

Tomas


Utloggad majonasen

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #33 skrivet: april 02, 2008, 09:08:06:06 »
hallå!!
den ser ut som en lakris remm,de större bygghandlarna har sådana.
se bara till att du får fast den mot väggen ordentligt,för får du inte det kan det rinna betong mellan väggen och remmen och då blir det inte tätt.tänk på att sätta remmen ungefär i mitten av plattans tjocklek.Lycka till.
mvh:snickarn O0

Utloggad Fia

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #34 skrivet: april 02, 2008, 09:46:48:48 »
Här är nisses profil, där du via länk, kan skicka ett privat meddelande

http://www.poolforum.se/forum/index.php?action=profile;u=409
« Senast ändrad: juni 15, 2008, 08:23:14:14 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #35 skrivet: april 02, 2008, 10:09:42:42 »
skall jag göra någonting sådant med svällkorven? kommer även att försöka ge er en skiss om hur jag skall använda svällkorven när jag gjuter en trappa i poolen med leca?

Utloggad Fia

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #36 skrivet: april 02, 2008, 10:22:13:13 »
Här är ett bygge där svällkorv också har använts.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=752.30
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #37 skrivet: april 02, 2008, 10:30:34:34 »
Men hur gör jag när jag kommer att gjuta en trappa i leca i mitten av den befintliga poolen med svällkorven?

Skall ta ett riktigt fota idag så ni kanske kan komma med ideer.

mvh

Tomas

Utloggad majonasen

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #38 skrivet: april 02, 2008, 10:31:20:20 »
japp, O0så ska det se ut och kollar du bilderna fia la ut så ser du på en av de precis hur den ser ut(det ligger en skena över den som håller den på plats och den kan du dra fast med betong spik så att den sitter ordentligt.

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #39 skrivet: april 02, 2008, 10:38:08:08 »
Här är ett bygge där svällkorv också har använts.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=752.30


Läste att Svällkorven kommer i från Malthys??? googlade malthys men hittar inget??

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag