CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Konstigt ljud från vattenpumpen!  (läst 3925 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad PeeGee

Konstigt ljud från vattenpumpen!
« skrivet: oktober 09, 2017, 16:49:31:31 »
Hej alla,

Igår var det dags att slå av värmen då temperaturen ute har fallit rätt rejält senaste veckan, så nu börjar det närma sig stängningsdags.

I morse när jag var ute i trädgården så noterade jag ett orytmiskt ljud någonstans och sökte mig fram till teknikrummet, under natten verkar det som att vattenpumpen har börjat producera ett nytt läte som jag inte vet vad det är.

Någon som känner igen ljudbilden?

Pumpen har bara gått en och en halv säsong sedan ny, så det ska väl inte vara dags att byta den redan antar jag. Jag slog av den idag tills jag vet vad det är, man blir lite orolig att något är på gång att gå sönder.

Tack för ordet!
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Konstigt ljud från vattenpumpen!
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2017, 16:55:20:20 »
Enda gångerna jag får konstiga ljud från min pump är jag inte backspolat i tid så det blir för högt mottryck i filtret, då kan man höra att ljudet ändras.
Händer rätt ofta på hösten när man bara väntar på att vintra poolen.
Men om jag skall försöka säga vad jag tror om just ditt missljud så kan det komma från skyddshuven längst bak på motorn, som skyddar fläkten.
Om en skruv lossnat på den så kan det nog bli ett sånt där metalliskt ljud.
Varför det kommer och far sådär vet jag inte.
Kanske en kombination av högt tryck i filtret och en lös plåt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Konstigt ljud från vattenpumpen!
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2017, 19:57:06:06 »
Jag har några gånger fått ett metalliskt ljud från min pump, oftast när jag har backspolat eller haft pumpen avstängd. Det låter ungefär som om det ligger ett hårspänne i impellerhuset, så inte riktigt som ditt ljud. I våras bestämde jag mig för att klyva pumpen för att ta bort det som låg där, men något förvånad kunde jag konstatera att det var tomt och utan skavmärken på impeller eller pumphus. Efter återmontering har jag haft ljudet någon gång till, det brukar försvinna relativt omgående.

Richards teori om fläkten mot fläktkåpan är inte dum, jag underar om inte det skulle kunna förklara mitt ljud - iallafall om det finns ett axialspel på en vattenpump. En annan teori är att det är luftbubblor som låter, eller att det kaviterar - det kan tydligen låta rätt hårt, men jag har aldrig själv hört en pump låta så metalliskt som min gör när jag har detta "problem".
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Inloggad PeeGee

SV: Konstigt ljud från vattenpumpen!
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2017, 13:01:07:07 »
Tack för svaren killar!

Jag gick lite på Rickard's teori om trycket, släppte ut lite vid manometern och drog igång allt igen. Ljudbilden ändrades helt klart, jag kan fortfarande tycka att den låter lite annorlunda med det kan vara en mental grej.

Sannolikt/förhoppningsvis så löser vinterstängningen, med backspolning och allt, det hela. Det viktiga är att det inte är något som är på väg att rasa, får plocka in pumpen i vinter och ge den lite kärlek. :)
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Inloggad PeeGee

SV: Konstigt ljud från vattenpumpen!
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2017, 19:03:04:04 »
Gaah, ljudet tillbaka idag såklart.

Jag får hoppas på din tes kring backspolningen Rickard, jag slog av den nu igen så den får vila ett par dagar innan jag tittar närmare på det i helgen. Kanske får göra en backspolning extra innan stängning i värsta fall, men vore skönt att slippa det.
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag