VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: "PEM" Klämkoppling och PVC slang - smörja?  (läst 2316 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ML

"PEM" Klämkoppling och PVC slang - smörja?
« skrivet: juli 24, 2019, 10:04:07:07 »
Bytt skimmer och inlopp, för att slippa riva / gräva mer än nödvändigt byter jag sista 40-50cm av PEM slangen till Folkpool 50mm PVC slang  där limmat/gänga mot utloppen (lögn i h*vete att komma åt och dra åt en klämkoppling där) men mot PEM slangen sitter det vanliga plastkopplingar med klämring.

Någon som har tips för montering på PVC sidan? Upplever slangen lite "klibbig" på utsidan så den vrider sig med plastmuttern/klämkopplingen en aning och när man släpper greppet med polygripen "backar" muttern en aning.

På sugsidan satt det tidigare en PRK men nu byter jag den till dom svarta klämringskopplingarna (astore) med en vanlig o-ring, på trycksidan var det sedan tidigare bytt från PRK till blå klämringskopplingar - typ Jula/Dahl/Ahlsell/



Hur gör ni andra? Smörjer utsidan PVC slangen med diskmedel? Håller emot som f*n och drar rörtång med andra handen?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: "PEM" Klämkoppling och PVC slang - smörja?
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2019, 09:18:07:07 »
När man limmar PVC-slangen så mattar man ner slangens yta med sandpapper för bättre grepp. Gör likadant här. Det kan finnas gjutskägg i hylsan som i så fall kan slipas bort. PEM-kopplingar är egentligen till för PEM-slang. Enligt en kunnig försäljare jag pratade med så håller det oftast även mot PVC-slang men det är inte det som är den tänkta användningen. De kopplingarna skulle man dra för hand så hårt man orkar och sedan 90 grader med verktyg. Ska man vara säker på att göra rätt så ska man läsa monteringsanvisningen för aktuell modell av koppling.

Har du hittat 50 mm kopplingar på Jula? Jag hittar bara 20, 25 och 32 mm. Länk tack?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ML

SV: "PEM" Klämkoppling och PVC slang - smörja?
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2019, 10:40:15:15 »
Har inte hittat 50mm på Jula, var mer som ett exempel på utseendet

Verkade funka bra med att dra "hårt som satan" - provtryckte med 1.5 - 2kpa och det höll tätt, läckte lite i en gammal PRK koppling i pumpgropen men tätt som tusan vid poolsidan. Tätade gängorna med Loctite 5531 och det blir skitbra direkt - lite torktid jämfört med gängtejp men tom pool så det kan jag leva med.

Fick med "astore" klämkopplingar från Folkpool och dom känns lättare att få bra jämfört med plastalternativet från VVS grossisten (dom med blå mutter) då astore har en vanlig rund oring som lättare komprimeras med handkraft än de blå kopplingarna som har mer åt hållet en planpackning i gummi. Med de svarta kopplingarna räcker det nog med handkraft för att få det helt tätt.

På Rinkabyrör finns ett monteringsverktyg / hake för att dra åt plastkopplingarna - underlättar nog en hel del.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan