Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Äntligen Pool!  (läst 24011 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2012, 10:21:21:21 »
Oaky tack för alla tipsen grabbar!
Blir att sätta sig i tankesmedjan och sätta planen för de närmaste dagarna samt fixa hem material + armering. Regnar som vanligt denna sommar så inte så inspirerande väder för att vara i gropen. Tror det får bli en lite finavjämning innan cellplasten åker i gropen.

LUS ang. kostnaden för poolen så ligger vi på en budget runt ca 40-50K för allt material till stomme inklusive dränering och betong till plattorna. Det sticker snabbt iväg...och man får hålla lite koll på vart man gör bästa inköpen. O0

//Funkis

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Äntligen Pool!
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2012, 10:34:49:49 »
Det är inte LECA eller inte som avgör priset på poolen. Valet av väggkonstruktion har en blygsam påverkan på totalpriset. Leca är utan tvekan ett av det billigare sätten att bygga på (om man bygger själv) men det är helt andra faktorer som avgör totalpriset (schakt, transport av material hit och dit, betongpriser, pooltäckning, kvalitet på pumpar etc, automatisering, poolmiljö etc). Det är lätt att stirra sig blind på enstaka kostnader och missa helheten.

Funkis, var i landet bygger du?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #12 skrivet: juni 17, 2012, 13:22:50:50 »
Tjenis Mathias,

Stämmer som du skriver, inte stommen som är den största kostnaden. Vi valde LECA för det kändes som det bästa alternativet för oss. Alla har olika åsikter och konstruktionerna som finns har alla fördelar och nackdelar, så ser i alla fall jag det. Vi valde bort Thermopool pga att vi är tveksamma till hur "hårdheten" på väggarna blir, detta med avseende på avtryck från aktivt badande barn :)

Vi finns i närheten av Örebro med vårt lilla projekt.

//Funkis

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #13 skrivet: juni 18, 2012, 22:56:18:18 »
Bygget susar vidare och igår och nu under kvällen har vi format klart för poolen samt pumprummet. Hunnit jämna av 16/25 makadamen med lite 8/16. Vilken skillnad att skotta och betydligt enklare att få ytan jämn. Nästa moment är att få i isoleringen och få formen helt tät.

Grubblar lite på vilket som är bästa sättet att täta formen/cellplasten med. Ser att många kör med byggskum och silvertape. Någon som har några andra bra tips, funderar själv på om det inte skulle funka all lägga ett lager markduk på isoleringen och låta den hänga ut över kanterna, någon som har erfarenhet av det? Alternativt kunde man ju använda plast men har inte kolla vad är mest prisvärt...

Imorgon kommer armering till plattan och vi siktar på gjutning dan innan midsommar om allt går som det ska O0

Tips inför gjutningen montages därför just nu med med varm hand!

//Funkis

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Äntligen Pool!
« Svar #14 skrivet: juni 18, 2012, 23:12:10:10 »
Har du markduk under gruset? Jag tror att det är överkurs att lägga markduk på skivorna.
Gjuter du plattan själv? Det är ett fint dagsarbete att göra det själv, jag somnade lätt den kvällen när jag gjorde min platta. Hoppas du har hjälp då? Se till att du kan "sloda" med rätt hjälpmedel, byggde en själv när jag gjorde en annan platta och det blev inte alls bra slut resultat. När jag gjorde poolplattan hyrde jag en. Det blev mycket bra.
Lycka till!
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad MathiasS

SV: Äntligen Pool!
« Svar #15 skrivet: juni 18, 2012, 23:30:09:09 »
Bygget susar vidare och igår och nu under kvällen har vi format klart för poolen samt pumprummet. Hunnit jämna av 16/25 makadamen med lite 8/16. Vilken skillnad att skotta och betydligt enklare att få ytan jämn. Nästa moment är att få i isoleringen och få formen helt tät.

Grubblar lite på vilket som är bästa sättet att täta formen/cellplasten med. Ser att många kör med byggskum och silvertape. Någon som har några andra bra tips, funderar själv på om det inte skulle funka all lägga ett lager markduk på isoleringen och låta den hänga ut över kanterna, någon som har erfarenhet av det? Alternativt kunde man ju använda plast men har inte kolla vad är mest prisvärt...

Imorgon kommer armering till plattan och vi siktar på gjutning dan innan midsommar om allt går som det ska O0

Tips inför gjutningen montages därför just nu med med varm hand!

//Funkis

Markduk funkar utmärkt ovanpå isoleringen, men det är en lite onödig kostnad kan man tycka. Dels spelar det ingen roll om du får några köldbryggor nedåt (förlusterna uppåt är av en helt annan magnitud!) dels blir det väldigt tätt bara genom att bygga en tight form + använda fogskum. Jag skippade tejp och markduk.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #16 skrivet: juni 18, 2012, 23:58:21:21 »
Suveränt med så snabba svar!

Japp har duk under gruset så det är lugnt, är mest orolig över att SKB:en (kommer köra med självkompakterande) ska leta sig ned under cellplasten och lyfta hela härligheten...vore ju najs :-\ Därav mina funderingar på att täcka isoleringen med en duk eller plast.

Tror det får bli att sova på saken och checka din tråd en gång till Mathias!

För övrigt är min plan att bygga mig en egen "rörsloda" av 110 markrör. Måste funka, verkar inte vara direkt en hitech pryl.

//Funkis

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #17 skrivet: juni 26, 2012, 20:15:20:20 »
Dags för en sen uppdatering... O0
Har hänt lite på poolbyggar fronten fast det har varit midsommar!!

Följande har hunnits med:
1. Avjämning av botten med 8/16 makadam, blev kanon och gav ett mycket bättre underlag för isoleringen.
2. Formning av poolen samt pumprummet.
3. I med armerings matta 6150 samt lite kantförstärkning dia12. Det senare kanske inte direkt nödvändigt men kändes bra för min del... Armerade också två omgångar stående dia12 till mina kontraforer på långsidan.

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #18 skrivet: juni 26, 2012, 21:11:49:49 »
Betongen var beställd till dagen innan midsommarafton så man hann också med lite betongfrossa  ;D

4. Eftersom jag haft lite hybris för SKB betongen tog jag det säkra före det osäkra och la ut en byggplast innan armeringen istället för fogskumsalternativet. Fördelen med detta är också att formvirket blev i princip helt opåverkad av betongen och min plan är att använda dessa till infästning av liner och trappa senare i projektet. Jag använde mig av tryckt 45x195 A-klassat virke, vilket i annat fall varit lite överambitiöst.

5. Dagen D inföll och som tur hade man en stabil kille med sig som har erfarenhet av gjutning. Han hade dock aldrig provat SKB så han tyckte detta var ett bra projekt att vara med att testa på.... :P
Betongbilen dök upp som planerat men sen var det inte mycket som gick som vi tänkt oss... Tjejen som körde bilen vägrade backa intill poolgropen eftersom hon var rädd att fastna med bilen! Vi började med att lossa betong i pumpgropen och hoppades att hon skulle vara lite mer sugen på att köra närmare när bilen var "lite" lättare...men så blev det inte. Vad göra, bara börja lossa och göra det bästa av situationen. Lossade med ränna och vi nådde endast ca 1,5 m in i poolen  :-\ Blev till att skyffla all betong för hand och klar tur att det var SKB... När vi jobbat på en stund inser vi också att det ser ut att vara för lite betong, inte detta nu också, hade ändå beställt 600 liter extra för att vara på den säkra sidan  <dontkn>

Frun i huset kom som en räddande ängel och kunde snabbt fixa fram lite cement och börja blanda egen betong för att fylla upp sista lilla hörnet i poolplattan, nu fick man också testa att den nyinköpta tombolan funkade...

Till råga på allt hann vi nu inte med att köra med den så snyggt egentillverkade slodan utan det enda vi hann med innan betongen började hårdna var att dra av formen med en rätskiva. Provade sedan att riva betongen och ståla men det var näst intill omöjligt med SKB:en. Så i vårt fall kändes SKB som en klart överreklamerad produkt ;)

6. Eftersom jag har tillgång till diamantsliputrustning via jobbet hade jag nog ändå tänkt slipa lite för att få en riktigt fin och slät botten, nu blev det lite mer jobb det funkade riktigt bra och jag kan nu stoltsera med den slätaste poolplattan i Sverige. Ibland är jag kanske lite för noggrann men lika bra att göra det ordentligt när man ändå håller på. Efter 3:e omgången slipning fick jag dock ge mig när frun började tycka att det fick räcka med "duttandet". Då hade jag också hunnit spacklat några små håligheter som kommit fram efter första slipningen.  :angel:

7. Resten av tiden har nu mest gått åt till att täcka våra schaktkanter då vädret de senast dagarna varit uselt. Igår fick vi en månads nederbörd under ett dygn, ca 40mm under dagen. Tyvärr ser det inte ut att bli mycket till bättring i detta härliga sommar Sverige. Lite ras så här långt men ingen katastrof ännu, men man går och vakar över sin grop som om det var ett litet barn, man börjar bli lite skadad kanske... <antman>

Nu väntar start av murningen, ska bli riktigt roligt och tänker börja med vårt pumprum som övningsobjekt. Sammanfattning så här långt är att det är riktigt roligt att bygga pool och väldigt lärorikt för en som aldrig provat! Och man längtar verkligen till det första doppet O0

//Funkis

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #19 skrivet: juli 14, 2012, 08:13:13:13 »
Bygget rullar på mellan regnskurarna och just nu är det murning på schemat. Ska försöka uppdatera tråden med liter bilder så snart det finns tid....

Dock några nya frågor som önskas input på:

1. Placerings av lampor, vilken höjd/djup har ni dem på. Bygger 1,5 m pooldjup och verkar finnas lite olika åsikter om vart på väggen (höjd) lampor ska placeras. Var själv inne på centrummått 80cm från överkant poolsarg. Blir inte djupare men har fått rådet att placera dem högre upp på ca 60 cm. Fördel nackdel olika placering?

2. Inploppsplacering. Kommer ha 3 st inlopp, två på kortsidan och ett på långsida, motsatt sida vår trapp. Förslag på monterings djup även här. Hade tänkt sätta inloppen på kortsidan på ca 40 cm under kant men är fundersam på mitt 3:e inlopp. Ska jag sätta det på samma nivå eller på ett annat djup?

3. Planen var att mata mitt 3:e inlopp med separat ledning från pumprummet. Alla "poolsäljare" tycker att det är en helt onödig lösning... Min tanke är att det kan vara bra att kunna reglera flödet till detta extra munstycke (tänkt att cirkulera vattnet i trappan bättre) men det kanske är overkill..

Tacksam som vanligt till all input som kan tänkas komma in!

//Funkis


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan