Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: hur lång tid tar det att värma upp och hur gör man  (läst 7204 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bakke

hur lång tid tar det att värma upp och hur gör man
« skrivet: maj 18, 2014, 22:23:12:12 »
har ganska nyligen flyttat till ett hus med pool och ska sätta igång uppvärmning för första gången.
men frågan är hur gör man? ska jag sätta temperaturen på max direkt och sedan sänka till önskad temp. eller ska man sätta temperaturen på 27 gr från början?
vad är mest effektivt med tanken på tid och pengar?
poolen är 5x9 och är 1.5 m djup om det spelar någon roll

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: hur lång tid tar det att värma upp och hur gör man
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2014, 22:55:55:55 »
Hur värmer du upp poolen ? Med el eller med värmepump eller med värmeväxlare från husets värme ? Nej det är ingen ide att dra på max. termostatinställning och sedan minska - det går inte fortare för det. Ställ den på den temperatur du vill ha i poolen och vänta. Hur lång tid det tar beror helt på vad för värmare du har och naturligtvis också på lufttemperaturen och poolstorleken.

Utloggad bakke

SV: hur lång tid tar det att värma upp och hur gör man
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2014, 00:12:39:39 »
jag har värmeväxlare från husets luftvattenpump, en ctc ecoair 111 jag har för mig att den är på 9kw. poolen är på 60m3, tar det 2 grader/dag? har jag räknat rätt?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: hur lång tid tar det att värma upp och hur gör man
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2014, 07:50:05:05 »
I början kan det gå fortare, 4-5 grader/dygn är ingen omöjlighet om vädret är bra, men ju varmare du får i vattnet desto saktare går det.
Energiförlusterna blir större och värmepumpens verkningsgrad blir sämre ju varmare vattnet blir i poolen.
Viktigast av allt är att du har en tät och torr pooltäckning för att snabbt kunna öka temperaturen, och sedan bebehålla den med så låga kostnader som möjligt.
Hur täcker du poolen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad matez

SV: hur lång tid tar det att värma upp och hur gör man
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2014, 08:59:24:24 »
Jag startade upp min vp på 8,7kW i torsdags. Då var det 12 grader i vattnet. På 48 timmars konstant körning och med det fina vädret hade det ökat till ca 22 grader. Sen märker man att det börjar ta mer tid att öka. Täcker med solfolie, och har just nu en temp på 26 grader.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad bakke

SV: hur lång tid tar det att värma upp och hur gör man
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2014, 12:18:50:50 »
jag täcker med solfolie, nu är det 20 grader i vattnet, alltså +5 grader på 36 timmar, det är väl bra?
Kan man täcka med dubbla solfolie, är det effektivt? värms vattnet snabbare?

Utloggad Holton

SV: hur lång tid tar det att värma upp och hur gör man
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2014, 17:48:48:48 »
Så här års lägger vi alltid en, eller två presenningar över poolen förutom solfolien. Kan man ordna så att regnvatten rinner av pressen är det ännubättre. Ligger det vatten ovanpå täckningen så tar detta vatten ofrånkomligt energi från poolen när det avdunstar.
Tid för uppvärmning... Beror givetvis på poolen, vädret och värmaren, vi har 32 kubik och en Brillix 100, i helgen steg tempen en halv grad i timmen.
För en värmepump funkar varm och fuktig luft mest effektivt.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag