CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"  (läst 11992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #10 skrivet: maj 26, 2016, 16:11:41:41 »
Bor väldigt nära Hydet (1,5 km fågelvägen), men tror inte att jag känner någon därifrån.
Kul Erik. Då har du säkert hört mig brummande många gånger genom skogen eller festande natten lång...för det hörs väl gissar jag när det är fest. Om du skulle få för dig att åka uppp någon gång och hälsa från Anders, Presidenten i Woodstock.DDC så blir du kungligt mottagen det lovar jag :) Bikers ( nästan alla) är oftast väldigt trevligt folk mot just trevligt folk så jag tror du hade tyckt det varit kul att lära känna dina grannar..
Så här var det en snubbe som fotograferade mig en gång där uppe med cigarren i mungipan redan tänd :) Long time ago  :D
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #11 skrivet: maj 26, 2016, 23:46:27:27 »
Tråden spårar ju ur lite, men det är ju din tråd ;)

Hörs lite när de brummar ibland, men inte särskilt ofta. Är som en kulle mellan oss och Bovallen. Tror att det är när de testar hojarna inför Hillclimb som det hörs mest. Tog A-kort för ett par år sedan, nästan på dagen 30 år efter B-kortet. Borde ha hänt många år tidigare, men bättre sent än aldrig. Har nu en XJ900 från -85.

Countryfestivalen på Lida hörs faktiskt betydligt mer än Hydet.

Har du besökt World of Classics där nere? Iofs bilar, men det är fina grejer de har där. http://www.worldofclassics.se/

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #12 skrivet: maj 28, 2016, 01:45:58:58 »
En motor som har två hastigheter är märkt med båda varvtalen och med driftdata för båda (spänning - ström - anslutning/koppling) . Det finns två typer av sådana motorer: sådana med en omkopplingsbar lindning - då är alltid det ena varvtalet dubbelt så stort som det andra - och sådana med två lindningar - då kan varvtalen vara i princip vilka som helst som finns för asynkronmotorer. Styrsystemet klarar inte att hastighetsreglera pumpar med enhastighetsmotorer - då skulle det krävas en frekvensomriktare i styrsystemet för resp. pump vilket skulle bli dyrt och ge risk för problem med jordfelsbrytare.

Utloggad Stroker

SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #13 skrivet: maj 28, 2016, 22:41:27:27 »
Har bestämt mig för att byta alla rör om ifall att då kostnaden blir försumbar. har fått bra kontakt med det engelska företaget där jag köpte mitt Balboa system (för halva resp en tredjedel av det svenska priset) och funderar då på att byta ut alla pumparna med när jag ändå är igång för att därigenom få ett "nytt" spa. Frågan är då om det inte är vettigast att byta två "tvåfartsmotorer" med dubbla lindningar då enligt Erikas beskrivning . Har bara badat i SPA bad enstaka gånger och tänkte inte på det där med hastigheter eller ljud men tycker mig ha läst någonstans här på forumet att det finns sämre och bättre pumpar så kastar fram frågan till dem som har erfarenhet (och hoppas kunna få svar innan jag beställer) om det kan rekommenderas någon speciell prisvärd variant..vidare om det är "prisvärt" och vettigt att köra just dubbla hastigheter?
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erica

SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2016, 22:59:59:59 »
En förutsättning för att du skall få det att fungera om du byter till en sådan motor är att styrsystemet är gjort för detta, vilket inte alls är säkert. Om du inte misstänker att det är fel på pumparna verkar det lite överdåd att byta ut dem. Testa först fram om du får funktion på det hela och om sedan pumparna krånglar så byt ut de som behövs. Du måste ha alla eldata klara för dig om ett byte till tvåhastighetspumpar skall vara genomförbart.

Utloggad Stroker

SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #15 skrivet: maj 29, 2016, 05:18:33:33 »
En förutsättning för att du skall få det att fungera om du byter till en sådan motor är att styrsystemet är gjort för detta, vilket inte alls är säkert. Om du inte misstänker att det är fel på pumparna verkar det lite överdåd att byta ut dem. Testa först fram om du får funktion på det hela och om sedan pumparna krånglar så byt ut de som behövs. Du måste ha alla eldata klara för dig om ett byte till tvåhastighetspumpar skall vara genomförbart.
Absolut  ;D här är dataför mitt Balboa system och oavsett mitt okunnande så kan jag inte annat än utläsa att systemet kan hanera just detta. (se nedan) frågan är om det är "värt"det? Mina pumpar är "kinapumpar", Karet är från 2008 och jag vet inte om de fungerar. Kan se att den ena motorns gavel är täckt av silikon och det första jag inte är intresserad av är pumpbyte till en eventuellt då bättre pump med annorlunda fästen..därav mina funderingar. Att byta nu är väldigt enkelt medans det är betydligt jobbigare när allt sitter på plats.
System Ouputs:
Pump 1 230VAC 2-Speed 12A max 15-minute timer for High Speed, 15-Minute timer for Low Speed
1-Speed in Setups 12, 14, 17
This is the heater pump in Setups 1–6, 15, 18
Must deliver 20 GPM through heater
Pump 2 230VAC 2-Speed 12A max 15-minute timer
1-Speed in Setups 5, 6, 11–14, 17, 18
Pump 3 230VAC 2-Speed 12A max 15-minute timer
2-Speed in Setups 1, 7
1-Speed in Setups 2, 5, 6, 8, 11–16
Unused in Setups 3, 4, 9, 10, 17, 18
Blower 230VAC 1 Speed 4A max 15-minute timer
Unused in Setups 1, 2, 4, 6–8, 10, 13, 14
Circ Pump 230VAC 1-Speed 2A max Programmable Filtration Cycles + Polling
This is the heater pump in Setups 7–14, 16, 17
Must deliver 20 GPM through heater
Ozone 230VAC .5A max Slaved to Circ Pump in Setups 7-14, 16, 17
Independent in Setups 1-6, 15, 18
Spa Light 10VAC On/Off 1A max 240-minute timer.
A/V (Stereo) 230VAC Hot 5A max Always on
Heater 3.0kW @ 240VAC max
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erica

SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #16 skrivet: maj 29, 2016, 22:45:49:49 »
Jo det verkar som om det skall fungera ok. Vad det gäller pumpen de kletat silikon på - kan du se någon spricka i pumphuset ? Det skulle ju i så fall tyda på att den frusit sönder och sedan lagats lite provisoriskt. Du kan ju alltid fylla lite vatten och se om den håller tätt. Betr. övriga pumpar, jag skulle ju inte byta om jag inte hade goda skäl att misstänka att de var defekta. Om 2-hastighetsdrift är värd så mycket, nej någon avgörande detalj tror jag ju inte att det är. Det är, som mycket annat i sådana här sammanhang, en extra finess.

Utloggad Stroker

SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #17 skrivet: maj 29, 2016, 23:44:48:48 »
Okej. Ja det jag hittat hittills är att själva gängan i pumphuset har lossnat i pumpen som i övrigt verkar hel och kanske det varit samma på denna pump nr två av de 2 hästars pumparna. Jag har fått tre stycken trasiga pumpar varav en är sönderrostad i axeltätningen intill motorn. Andra har hela pumphuset spruckit på. en hästs motorn är den enda som verkar vara en nyare modell och den driver då värmaren.
Eftersom jag fortfarande är osäker på hur de olika funktionerna är ordnade skulle jag kunna tänka mig att flytta Balboan och värmaren till pump nummer två dvs den som driver de tre sittplatserna och är på 2 hk (och silikonad). Denna sektion driver även ozinatorutsläppet. Där finns gott om plats att sätta Balboan på om jag bara drar om rören en smula. Som sagt när jag försöker utläsa vad som ska drivas av vad så verkar det bra att då ha en ny två hastighetspump som driver värmaren samt ozinatorn. En Waterway 2 hp två hastighets pump eller två styck pumpar för 6.600 kr gör att hela min spahistoria "editerat- onödigt prata pengar". . Apropå skillnaden mellan Waterways en och två hastighetspumpar i 2 hästars-varianten är 300 kronor styck. Som jag snappat så är just Waterway, Aquaflo eller laining bra kvalitetspumpar sittande i bra kvalitets-kar och då är jag i mål så att säga. Mycket antagande här.....men har man tagit fan i båten får man ro han iland typ.
« Senast ändrad: maj 30, 2016, 06:41:26:26 av Stroker »
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Stroker

SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #18 skrivet: maj 31, 2016, 20:16:49:49 »
Skickade privat meddelande men ser inte om det kommit fram så skriver frågorna här ute och hoppas på under..

Hej. Har fortfarande inte fått svar på mina frågor och har ju aldrig ens badat i ett spa med sinnet inställt på "hur fungerar detta" Snälla kan du hjälpa mig i mitt tänk här?
Har gjort en bild till den engelska firman jag handlade mitt Balboa system ifrån och som har det mesta till sjysta priser.
Här under är bilderna.
Jag kan tycka att det jag behöver ändra på för bäst resultat är 1 HP pumpen (pic2) som drev värmaren tidigare och som förser liggplats 1 med vatten. Där borde väl sitta en 2HP 2 hastighetspump som driver detta säte precis som det gör på den andra sidan där en sådan pump driver det andra liggplatsen. Den tredje pumpen som oxå då borde vara en tvåhastighetspump och som redan nu är en (förmodligen trasig) 2 HP kinapump driver de tre sittplatserna och vad jag nu i min tanke skulle vilja ha är att ha en cirkulationspump på lägre effekt som man kör Balboans värme genom och som då går 24/7 men VAR ska dess utlopp vara??
Jag ska ändå byta de tre återstående fördelningsrören till nya så alla rören garanterat är hela och inte frusna. På den sidan jag kallar SOUTH sitter då luftpumpen men det finns fäste för en pump likadan som de andra tre. Var släpper normalt en cirkulationspump ut sitt vatten? Det är frågan???
Jag skulle kunna tänka mig att bara byta befintliga 2HP motorer till två Waterway 56 2HP två hastighetsmotorer för 3250 spänn styck med italienska motorer samt även sätta en likadan istället för den 1 HP motorn som idag driver värmaren och liggplats 1 samt köpa en bra cirkulationspump som då ska driva värmaren, ozinatorn och vara på dygnet runt. Den kan jag då sätta bredvid luftpumpen i det "södra" facket.
Som sagt Jag vet inte hur spa är uppbyggda ju???? och huvudfrågan blir då. VAR kopplar jag in en cirkulationspump någonstans?? sätta dit lite nya munstycken kanske.... eller omfördela de som finns???? Snälla.. behöver sätta fart nu o få karet färdigt (fingret helt läkt :) ) så jag kan rulla ut min chopper och nöta lite asfalt och få nyllet fullt av luft :) har en Harley Road King med men den är mer typ en Volvo att åka runt på med vindruta o sånt..:) så den blir lite med som ett vanligt fortskaffningsmedel..iofs ett trevligt sådant men Choppern.. de e livskvalitet de haha..men för fan SPA.. bli klart!!!!!


7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erica

SV: Ändrar rubrik till " Mitt spa projekt"
« Svar #19 skrivet: juni 01, 2016, 08:27:06:06 »
Nej varför skulle du byta ut 1 hp pumpen bara för att den är mindre ? Den har ju endast en plats att försörja och då får man ju förutsätta att munstycken och rör är dimensionerade för det flödet. En större pump kräver ju större munstycken och i vissa fall även ledningar.

Är det någon pump du borde byta ut är det ju den som du tror är sönder. En fungerande pump som är avpassad för sin placering lär väl finnas liten motivation för att byta ut.

En cirkulationspump kan ju släppa ut sitt vatten i stort sett var som helst. Det förutsättes ju att hela vattenvolymen cirkulerar runt och det lär den göra i vilket fall som helst om du har en pump just för cirkulationen. Men skall du koppla den parallellt med någon annan pump så fungerar det ju endast om du har backventiler för pumparna, annars går det ju vatten baklänges genom den pump som inte är i drift.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag