CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sträcka linern?  (läst 5565 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ernst

Sträcka linern?
« skrivet: juni 18, 2008, 12:19:43:43 »
Jag håller på och montera min Palmyra som är 5,5 m i diameter (rund!). Linern verkar vara tjock och av bra kvalitet. Det är några veck på linern i botten som jag skulle vilja släta ut innan jag fyller för mycket vatten i den. Är det någon som har något bra tips på hur man gör? Återförsäljaren tipsade om att sträcka ut och lägga tyngder för att hålla linern spänd medan man fyller vatten? Är det rätt sätt?

Poolgiganten

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Sträcka linern?
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2008, 13:37:46:46 »
Mitt förslag:
Fyll med någon centimeter ljummet vatten (max 30 grader) och s-l-ä-t-a och s-t-r-ä-c-k ut linern med händerna. Obs! Ha inte inte i mer än ca. 3 centimeter innan du jämnat ut linern eftersom det blir extremt tungt annars.
Det låter som om du redan fyllt i lite vatten så du får kanske fundera på om du ska ösa ut lite vatten ur den.
Lycka till!

P.s Vissa småveck som blivit av att linern legat hopvikt brukar ge sig när vattentrycket ökar och värmen kommer.


Edit: Vi hade själva alldeles för bråttom när vi fyllde vår första pool med vatten och fick leva med en del fula veck i botten  :-\
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Pea

SV: Sträcka linern?
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2008, 15:32:59:59 »
tänk på att det ska vara luft i vinkeln mellan väggar och botten, lindern ska töja sig några cm för att bli snygg, botten måste du få till innan du fyller för mycket, sen är det kört. ha inte för bråttom med att fylla poolen, fyll med varmt vatten några cm och ta en bra stund på dig att jobba ut vecken. även viktigt att du centrerat linern ordentlig. det räcker men 3-4 cm vatten för att det ska bli för tungt att jobba med.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Ernst

SV: Sträcka linern?
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2008, 16:06:29:29 »
Tack för tipsen! Jag skall prova med varmt vatten när jag fyller på de första centimeterna! Kan man lägga en planka med vikter på ett veck medan man fyller på vatten, eller hjälper inte det?

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Sträcka linern?
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2008, 20:24:29:29 »
Jag har svårt att tänka mig att det skulle hjälpa.
Som Pea skrev: "luft i vinkeln mellan vägg och botten"!!

Använd dig av en vän/ovän/fru/man/ som står utanför poolen och "lyfter" duken medan du pressar ut vecken mot det hållet samtidigt som du kryper runt och slätar ut, fortsätt runt hela poolen på det viset. Vi försökte men fyllde upp alldeles för mycket vatten under tiden (lät slangen ligga i). Tänk dig en idiotsmiley här!
Vi fick veck som blev omöjliga att släta ut och orkade inte börja om (nu är den poolen historia och vi håller på med en större markpool)
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Pea

SV: Sträcka linern?
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2008, 20:30:38:38 »
luften jag pratar om gör ingen skillnad för golvet men för väggarna, om man måttbeställer en liner så görs den alltid med ett undermått på ca 4cm just för att den ska töja sig och dra ut ev veck.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Sträcka linern?
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2008, 22:12:08:08 »
Mina proffs från Lagunpool (totalentreprenad) fyllde med kallt vatten från trädgårdsslangen 2004.
Inte en rynka till denna dag...

Den här "branschen" verkar lika full av "sanningar" och måsten som antalet deltagare....

 ;D
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Sträcka linern?
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2008, 23:20:20:20 »
 ;D ;D
Den är också full av olika kvalitet på liner   O0
Skillnaden på linern på min Primastarpool (första poolen) kontra Poolkungens liner (andra poolen) är himmelsvid...

Pea: min första liner hade också ett undermått...men inte bara i väggdelen, därför gick det alldeles utmärkt att dra i linerns "väggar" ända till det blev för tungt (pga vattentrycket) ;)
« Senast ändrad: juni 29, 2008, 20:26:20:20 av Vendelsöpoolarn »
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Ernst

SV: Sträcka linern?
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2008, 09:36:55:55 »
Idag skall jag börja fylla min pool med vatten igen. Nu när jag bara hade lite vatten på botten, streckte jag linern så mycket jag kunde. Idag skall jag börja fylla på vatten igen. Det ser ut som om flera av veckan har försvunnit, så nu känns det mycket bättre. Jag återkommer när jag har fyllt på mer och rapporterar hur det gick!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag