VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolkungens miljöpool 4x8  (läst 9281 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MelleMon

Poolkungens miljöpool 4x8
« skrivet: juni 08, 2017, 14:15:11:11 »
Nu är det för sent att ångra sig, halva gräsmattan är uppgrävd. :) Vi ska bygga Poolkungens miljöpool med stomme av polyeten på gjuten platta. Lite enklare och billigare än en betongpool, men förhoppningsvis tillräcklig beständig att stå pall under många år framöver.

Setup:
Poolkungen Miljöpool 4x8, gjuten platta på 50 mm XPS
Reningsverk Filter Saphir 110
Gaveltrappa
Liner blå mosaik
Pooltäcke Royal Tec (rib cover)
Poolvärmepump, ej bestämt vilken ännu

Poolen kommer att byggas i anslutning till en carport för två bilar, där vi norpar den ena parkeringen och bygger ett litet poolrum och maskinrum/förråd istället. Runt poolen blir det ett vanligt trädäck.

Gjutningen får jag nog försöka lösa själv vare sig jag vill det eller inte, finns ingen gjutare ledig i närtid. Men hur svårt kan de' va'? :D 200 mm dräneringsbädd med brunn/dränkpump, 50mm XPS, 100 mm platta med armering 6150 (eventuellt dubbla 4150 om det funkar, kan få köpa sådan armering billigt). Betongbil har jag fixat i alla fall så jag behöver åtminstone inte blanda betong själv.

Här är skissen/slutmålet någon gång där vid 2020...
« Senast ändrad: juni 08, 2017, 14:48:43:43 av Kolback »

Poolgiganten

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2017, 14:17:52:52 »
Så här ser det ut just nu... Vi gräver farligt nära kanten på carporten, håller tummarna för att inte hela carporten rasar, det skulle nog påverka tidplanen. :) Men riktigt fet lergjord, tror den sitter som klistrad.

Utloggad Coolg8

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2017, 15:47:30:30 »
Glöm inte dräneringsslangen, med lerjorden så brukar det bli stående vatten runt poolen och du vill inte att den lyfter på hösten/våren när du tappat ur den och vattnet runt poolen stiger...

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2017, 15:54:51:51 »
Glöm inte dräneringsslangen, med lerjorden så brukar det bli stående vatten runt poolen och du vill inte att den lyfter på hösten/våren när du tappat ur den och vattnet runt poolen stiger...
Tack för påpekandet, ja det kan nog bli riktigt surt i backen här... gropen ska dräneras noga.

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2017, 19:29:03:03 »
Gropen är grävd. Lera hela vägen ned. Dränering och grus på plats, inhandlade en dränkpump på Biltema idag och den har redan gjort nytta här i ösregnet...!

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2017, 20:54:30:30 »
Det regnar och rasar... och regnar och rasar... och regnar.... snart är nog carporten i goppen istället för poolen. Har hivat upp ton med sörjig lera senaste tiden, hinner inte göra så mycket annat. Det är ju f-n att det ska bli den regnigaste juni jag varit med om just i år.  >:(


Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2017, 20:58:26:26 »
Formen är i alla fall snart på plats, isolering 50 mm xps 300 och armering. Bara stöttorna kvar. Måste dock hyra laser igen för att väga av den eftersom det rasat stora lermassor på den...  <help>


Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2017, 21:04:20:20 »
Visade sig att vi hade ful-el till garaget också, jag som var så nöjd med trefasen vi hade. Så det var bara att dra ny el, hejdå 10.000 svenska riksdaler sa jag. Samt att jag fick gräva 50 meter ränna för hand, det var roligt.

Utloggad Coolg8

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2017, 09:10:54:54 »
Tragiskt, hinner du gjuta innan helgen? Det ärstora mängder regn på gång.
Jag hade ras från mina kanter  när det torkade istället, som tur var var det bara typ 2-3 skottkärror.
Ser bra ut  O0 , det är bättre att upptäcka bekymret med elen nu än när du hade varit klar med allt.


Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2017, 19:48:03:03 »
Nix, på onsdag nästa vecka kommer betongbilen med SKB betong (självkompakterande) så då gäller det att formen håller tätt. Har aldrig gjutit tidigare så det kan ju gå hur som helst. :D Gäller bara att försöka hålla undan leran till dess och hoppas att väggarna håller ihop hyfsat. Sen hoppas jag kunna börja montera poolen mot slutet av nästa vecka, om poolen bara hinner levereras till dess.

Spännande detta med poolbygge och att få alla arbeten, hantverkare och leveranser att klaffa. Nu på fredag går jag på semester i alla fall, det underlättar förhoppningsvis. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan