Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget  (läst 3066 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volatyle

Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« skrivet: maj 27, 2017, 17:19:24:24 »
Hej,

Jag vill komma igång lite lätt med pool och vill inte göra ett större projekt direkt utan nöjer mig med en enkel och billig lösning så jag kan få "prova på" lite. Har barn under 4 år så en liten pool kommer duga gott.

Har kikat lite på Intex Easy set pooler med inkluderad pump, runt 3-4m i diameter och 70-90cm höga.

Min första fråga är, vad blir temperaturen i dessa pooler uppskattningsvis under varma sommardagar utan att jag kör med solfångare eller värmer vattnet, alltså - endast naturlig uppvärmning helt enkelt.

Vad är de första tillbehören jag bör införskaffa som är nödvändigt utöver det som ingår i paketet?

Johan

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2017, 17:50:14:14 »
Ja du .. hur varmt är det i luften ? dagtid, natten . hur står poolen , har du bubbelplast som skyddar uppåt .. det är svår att svara på hur varmt det blir men det följer ju i stort medeltempen i luften , och har vi inte tropiska nätter så lär du väl ligga o pendla nånstans mellan 13-18 grader i vattnet

Utloggad Volatyle

SV: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2017, 20:13:15:15 »
Alltid solläge. Oj, 13-18 grader var ju kanske lite lägre än jag räknat med :/ Trodde ändå det kunde bli runt 20-25 utan extra värmekälla.

Vol

Utloggad TommyC

SV: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2017, 09:12:00:00 »
Vi hade ofta 24-28 grader en bra sommar i juli med bubbelplast utan annan värmekälla än solen. Grannen med ovanmarkspool brukade ligga 2 grader över vår markpool.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Volatyle

SV: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2017, 11:10:01:01 »
Det låter ju betydligt bättre!

Om man ser till t.ex Intex Easy set-pooler, föreslår ni att man köper en separat pool (alltså ej paketet med pump) och istället kopplar på ett riktigt sandfilter från början?

Vad utöver pool, och eventuellt sandfilter är det första jag bör införskaffa? Behöver få en tydlig bild över de tillbehören som är "måstesaker" (ex. bubbelplast låter som en sån sak).

Vol

Utloggad TommyC

SV: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2017, 12:06:10:10 »
Baserat på vad jag har läst här så är det en bra idé att skaffa sandfilter från början. Patronfilter har fungerat dåligt för de som fått algbildning och grönt vatten.  Köp inget paket med alla kemikalier som någon kan tänkas behöva. Oftast så räcker det med någon typ av klor och ibland ph-justering.
Något sätt att mäta pH, fritt klor och totalt klor kan behövas (finns massor skrivet om det här). Har man kommunalt vatten av bra kvalité och byter det varje år så kan man klara sig utan att mäta men då måste man hålla ordning på kloreringen.

Tänk på barnsäkerhet, 90 cm högt staket (kanske duger med poolväggen) eller överdrag som tål att gå på.

Håv med skaft och någon typ av bottensug behöver de flesta för att få bort växtdelar som trillar i poolen.

Elsäkerheten är ofta bristfällig hos ovanmarkspooler. Ingen elutrustning inom 3,5 meter från poolen.  Använd jordfelsbrytare och anlita gärna en elektriker.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Volatyle

SV: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2017, 12:09:56:56 »
Behöver man både ett vanligt överdrag och ett bubbelplastöverdrag, eller kan man "utnyttja" bubbelplastöverdraget som ett vanligt överdrag likväl?

Klorering sker lämpligast med flottör antar jag?

Har djupborrad brunn, dock mycket god vattenkvalitet (vattenprov senast i våras).

Hur är det med standardkopplingar osv, om jag skaffar ett sandfilter. Är det "kompatibelt" med de kopplingar som tillhör poolen?

Vol

Utloggad TommyC

SV: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2017, 12:38:18:18 »
Bubbelplast ger bra värmeisolering och hindrar avdunstning vilket suger mycket energi ur en pool, speciellt på nätterna. Det duger dock inte som barnsäkring.

Flottör är nog bra men det har jag ingen erfarenhet av då vi har breddavlopp. Till större pooler så används oftast 50 mm slang och rör. Tror att Intex har 38 mm men det finns adaptrar. Möjligen kan en sån här fungera: http://www.vattenbutiken.se/pool-och-spautrustning/ror-slang-kopplingar/ovriga-kopplingar/limmuff-50mm-38mm

Kolla om Intex möjligen har något lämpligt sandfilter eller adaptrar till ”vanliga” 50 mm. Till mindre pooler används ofta sandfilter kombinerat med cirkulationspump ihopbyggt till en enhet. Till större pooler är alltid pump och sandfilter separata enheter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Volatyle

SV: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2017, 21:00:48:48 »
Behöver man både ett sandfilter och en pump, eller är en sandfilterpump (därav namnet?) en typ kombinerad cirkulationspump och sandfilter i ett?

Om jag förstått det rätt behöver jag, utöver säkerhet/staket osv följande;
*Pool Easy set 3,66m*0,91m - 5621 liter
*Sandfilterpump Intex 4000L/tim
*Kem/Klor
*Håv, dammsugare
*Bubbelplast för värme
*Överdragsskydd

Missar jag något uppenbart?
Är sandfilterpumpen underdimensionerad, eller till och med överdimensionerad? Skulle jag kunna köpa en storlek större easy set pool till samma pump? Finns en som är 4,5x0.91 också.

Vol

TomasN

  • Gäst
TomasN
SV: Intex Easy set ovanmarkspool - första steget
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2017, 13:55:50:50 »
Vi har den större Intexpoolen som du nämner och en mindre sandfilterpump (bestway 530 gal/h, dvs ca 2000 l/h) och den har räckt till bra för att hålla rent. Till i år har vi köpt en mindre poolvärmepump (begagnad Luxlama 05hp) och det har gett ännu större glädje då det går att ha en varm pool även om det är ganska kallt i luften.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan